Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bäst på 24 mm, 24-70 eller 24-105?
- Trådstartare interior
- Start datum
Patrik68
Aktiv medlem
Någon som jämfört? Hur står sig de båda zoomarna mot fast 24/2,8?
Jag har bara 24-105 och 24 2.8 men spontant tycker jag att 24-104 har bättre lyster och skärpa.Har dock ej pixel pipat dom mot varandra med samma förutsättningar.
Att jag har 24 2.8 kvar är för att det är perfekt på så vis att jag kan använda alla mina gamla cokin filter på den.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
24-70L är bara 25 mm i realiteten och alltså inte lika vidvinklig som de övriga två. Alla är ungefär lika skarpa, men L-zoomarna har bättre kontrast och färgåtergivning än den fasta gluggen. 24-105L har ganska mkt distorsion på 24 mm, 24-70L lite bättre, och fasta gluggen bäst.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
The digital picture tittar på detta i en review av en av dessa tre med jämförande bilder. Om budgeten ändå tillåter en L zoom skulle jag titta på en beg 24/1,4II eller aningen mindre skarpt beg 24/1,4 L version 1. Jag sålde nyss 24-70/2,8 L till förmån för Sigma 50/1,4 och Canon 24/1,4 L version ett. Orsak för 24an: aningen bättre kantskärpa, mindre distorsion och snyggare oskärpa. Bilderna blir mer levande på något sätt med fasta 24an. Däremot vad jag erinrar mig är 24/2,8 skarp och har låg distorsion men sämre färger, kontrast och motljusegensker än de nyare L zoomarna. Oskärpan hos 24/2,8 är, ovanligt för fast glugg, ingen höjdare.
interior
Aktiv medlem
The digital picture tittar på detta i en review av en av dessa tre med jämförande bilder. Om budgeten ändå tillåter en L zoom skulle jag titta på en beg 24/1,4II eller aningen mindre skarpt beg 24/1,4 L version 1. Jag sålde nyss 24-70/2,8 L till förmån för Sigma 50/1,4 och Canon 24/1,4 L version ett. Orsak för 24an: aningen bättre kantskärpa, mindre distorsion och snyggare oskärpa. Bilderna blir mer levande på något sätt med fasta 24an. Däremot vad jag erinrar mig är 24/2,8 skarp och har låg distorsion men sämre färger, kontrast och motljusegensker än de nyare L zoomarna. Oskärpan hos 24/2,8 är, ovanligt för fast glugg, ingen höjdare.
Det hela är fortfarande på planeringsstadiet. Vet inte ens vilket system jag ska in i. Blir det Canon 5D2 är 35/1,4 en stark kandidat - jag fotar mycket med den brännvidden ( 24mm på APS för tillfället ) . Sedan får det kompletteras med 85mm och 24mm - eller en zoom. Snygg oskärpa är ju viktigt, och zoomarna verkar ju ha det i jämförelse med 24/2,8. Jag får fundera vidare, det är viktigare att det blir rätt än att det sker nu. 24L skulle förstås sitta fint - får se om det ryms i den slutliga budgeten. Jag har också kikat på Sigman men brännvidden känns så där - för nära 35:an. Någon som vet om det kommer en ny version av 35L snart?
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Många tror på en ny 35L snart pga Zeiss 35 och att 24 L och 85/1,2L är uppdaterade samt att 50/1,0 ersatts också. 35L har blivit kvar.