Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bäst glugg vid 24mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

spotnick

Aktiv medlem
Har idag Canon 24-70mm 2.8 och fotar en del interiörer för kunder. Ligger då i regel alltid kring 24mm.

Nu skulle jag vilja höra vilket av Canons objektiv som presterar bäst vid just 24mm. Undrar om ni har erfarenhet av detta? Tänker speciellt på kantskärpa. Har kollat en del på internet men inte kommit fram till någon tydlig jämförelse.

Köptankarna gäller följande:
24-70mm 2.8 ii
24mm 1.4 ii
24mm 3.5 ts-e ii
16-35mm 2.8 ii
Zeiss 25mm 2.0

Jag behöver alltså inte väga in IS, zoom-möjligheten, autofokus eller andra eventuella fördelar. Är ute efter prestationen vid 24mm. Är relativt nöjd med det jag har men det skadar aldrig att fråga runt!

Kolla själv här

Har idag Canon 24-70mm 2.8 och fotar en del interiörer för kunder. Ligger då i regel alltid kring 24mm.

Nu skulle jag vilja höra vilket av Canons objektiv som presterar bäst vid just 24mm. Undrar om ni har erfarenhet av detta? Tänker speciellt på kantskärpa. Har kollat en del på internet men inte kommit fram till någon tydlig jämförelse.

Köptankarna gäller följande:
24-70mm 2.8 ii
24mm 1.4 ii
24mm 3.5 ts-e ii
16-35mm 2.8 ii
Zeiss 25mm 2.0

Jag behöver alltså inte väga in IS, zoom-möjligheten, autofokus eller andra eventuella fördelar. Är ute efter prestationen vid 24mm. Är relativt nöjd med det jag har men det skadar aldrig att fråga runt!

Här kan du jämföra dina alternativ vid olika bländare etc.

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=5

Kollade själv, nyfiken som man är, och de fasta var bättre som väntat. EF 24 1,4 såg bäst ut, sedan kom väl TS objektivet och sist av de tre kom Zeiss, dock väldigt liten skillnad mellan det tre.

Tackar för det Sven! Har kollat lite där och det ger absolut en indikation. Någon som äger något av dessa objektiv kanske tycker annorlunda (än labbtester) och får gärna hojta till i så fall!

Ska tillägga att jag oftast kör bländare 8 till 11.

Senaste versionen av EF24 f/1,4L är helt klart nr1.
Jag hade gärna haft den en vecka,, kanske hade jag offrat flexibiliteten i 16-35 mkII för kvaliteten med 24:an :)
Med tanke på hur ok jag tycker 16-35:an är så vågar jag inte sälja å köpa bara för att testa - vilket säger mig själv en del om hur bra jag tycker att zoomen är :)

24-70 blir aldrig ngt reellt alternativ då den inte är vid nog för mkt av det mesta..

/N

Senaste versionen av EF24 f/1,4L är helt klart nr1.
Jag hade gärna haft den en vecka,, kanske hade jag offrat flexibiliteten i 16-35 mkII för kvaliteten med 24:an :)
Med tanke på hur ok jag tycker 16-35:an är så vågar jag inte sälja å köpa bara för att testa - vilket säger mig själv en del om hur bra jag tycker att zoomen är :)

24-70 blir aldrig ngt reellt alternativ då den inte är vid nog för mkt av det mesta..

/N

Du kan alltid hyra ett 24mm 1.4 och testa! 24-70 är vid nog för den typen av jobb jag gör. Då går jag inte under 24mm.

TS-E 24 ger också möjlighet till både shift och tilt vilket är användbart för interiör.
Jag har fått prova objektivet och det är magnifikt. Dyrt men mycket bra.

Hej.
Jag har 24mm TS-E II och det är den isärklass skarpaste glugg jag någonsin upplevt. Jag har själv även testat 16-35an, den har ingen chans. Den senaste 24-70 är skarp men absolut inte lika skarp som 24 TS-E.
24mm 1.4 har jag tyvärr inte testat.
Tilt/Shift funktionen borde du absolut ha användning för när du fotar interiör.

// Jani

Hej.
Jag har 24mm TS-E II och det är den isärklass skarpaste glugg jag någonsin upplevt. Jag har själv även testat 16-35an, den har ingen chans. Den senaste 24-70 är skarp men absolut inte lika skarp som 24 TS-E.
24mm 1.4 har jag tyvärr inte testat.
Tilt/Shift funktionen borde du absolut ha användning för när du fotar interiör.

// Jani

Tack för din input!

Ja den verkar ge väldigt fina resultat. Och som du säger kanske man ska lära sig att dra nytta av tilt-shiften också...

Bara för att vara på den säkra sidan så bör nämnas att 24mm TS-E inte har någon Autofokus!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar