ANNONS
Annons

Bärbara datorer och foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder en Dell C400 (ca 1,5 kg) i mitt jobb och gör en hel del bildredigering med den. Jag är mycket nöjd med den prestanda den ger. Mina tif-filer ligger på 30-60 MB, vilket kan ge photoshopbilder på ett par hundra MB.
Jag har en dockningsstation med en 19-tums skärm på jobbet, men sitter jag i fält med 12-tumsskärmen känns den lilla skärmen som en begränsning.

Jag använder ganska ofta min powerbook 15" (med pcmcia-port) för bildbehandling direkt på plats i samband med fotograferingar. Då bränner jag en cd och levererar direkt till uppdragsgivaren.

När jag sedan kommer hem till kontoret och tar jag upp bilderna på min stationära kalibrerade skärm är det oftast mycket lite, på gränsen till inget, som jag skulle gjort annorlunda om jag jobbat vid min CRT-skärm istället.

Skillnader? Ja.
Betydelsefulla? Nej.

PIC-ke skrev:
Herman kolla in speecarna för powerbook 12" ,15" och 17" jämför med Dellen och häpna...det finns ingen dator som är så smidig-liten-lätt med prestanda som Apples bärbara.
Punkt. ;-)

religion!

har du jämfört priset? skulle tro att dellen ligger på halva priset eller nåt..

boris.bonasin skrev:
Jag använder en Fujistu-Siemens Amilo D 8820 med Intel P4 2,8 GHz uppgraderad till 1,0 GB RAM.

Ännu har jag inte upptäckt något som inte går att göra med denna jämfört mot en stationär PC.. Det skulle väl i så fall vara avancerad videoredigering pga diskhastigheten är långsammare än på vanliga IDE- och SCSI-diskar. Å andra sidan kan man skaffa sig en extern USB 2.0 eller firewire-disk då dessa är minst lika snabba som interna diskar.

Det man behöver skaffa sig är ett tangentbord och en mus för externt bruk.

Nja, USB och Firewire är ju bara överföringsmetoder och har ju inget med hastigheten på disken att göra. Sitter nästan alltid IDE diskar i dom externa ändå.

Däremot så har jag aldrig haft några problem att redigera video med Adobe Premiere på mina stationära diskar, och de är båda vanliga IDE 7200 rpm och SCSI.

Däremot så kanske 2,5" IDE diskar (bärbara) har en sämre hastighet än 3.5" IDE diskar (stationära) eftersom de snurrar lite saktare ca 4000 rpm, det har jag aldrig testat för min bärbara är en sunkig 266 Mhz med 64 MB och funkar bäst som bildlagringsenhet nu för tiden.

Jag var en aning otydlig. Visst självklart har kapaciteten på gränssnittet inget med diskens kapacitet att göra. Eftersom USB 2.0 klarar av att skyffla 480 Mb/s och firewire 400Mb/s, vilket är långt mycket mer än vad diskarna klarar.

Vad jag menar är att rotationshastigheten på 2,5":s diskar oftast roterar med 4200 rpm (vissa diskar klarar 5400 rpm, men dessa blir ofta väldigt varma vilket är en stor nackdel eftersom värmeutvecklingen lätt knäcker dikarna) medan stationära diskar idag oftast ligger på 7200 rpm och klarar av att skyffla 10-12 MB/s.

Diskar med högre rotationshastighet än 7200 rpm finns t ex 10000, 12000 och 15000 rpm, dessa är dock nästan uteslutande SCSI-diskar avsedda för servrar.

Senast ändrad:
Jag använder en IBM T22 i mitt jobb. Funkar hur bra som helst. Jag gör alla inställningar för kontrast och färger på den inbyggda skärmen innan jag skickar bilderna till redaktionen. Hittils har ingen klagat i varje fall! Tycker att folk tenderar att överdriva problemet en aning. Jag känner inget behov alls av att köpa en stationär dator. Möjligen en extern skärm nån gång.

Något du gärna vill ha i datorn är PCMCIA och CD-brännare.

Håller med om att IBM's bärbara känns robusta och stryktåliga.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

CD brännare...det är ju stenåldern DVD är ju standard nu och finns i apples datorer sen l ä n g e :) undrar om vissa av er ens kollat upp specarna för apples bärbara innan ni föreslår era sämre peecees...?
MVH Nicke

Eller skit samma använd vad ni vill jag bara ger er mitt råd upp till er att kolla upp vad som är proffessionellt,....:)

Standard och standard, problemet är väl att många kunder inte ännu har DVD-spelare och då spelar det ju faktiskt mindre roll att Apple har haft det som standard ett tag.

Hade kunder som för några veckor sedan ville ha en leverans på diskett (!!) iof inga bilder. "CD? Nejdu, sådana nymodigheter vågar vi oss inte på" Hur hittar men en hel diskett nu för tiden???

/Anders - med dvd-brännare.

Diskettt!?....det var mediet på förr i tiden ja
hur många bilder får plats på en sån nu igen????

Om man packar dom så borde man få in en jpeg-bild på 2-3 disketter :p

Det var iof en logotype den här gången så det gick ju ganska bra ändå när man väl dammat av en diskett som visade sig fungera. Hade nästan förträngt hur dom såg ut.

Re: Re: Bärbara datorer och foto

Copy_Con skrev:
Nej en bärbar duger inte, varesig det är en PC eller en Mac så suger kvaliteten på bildskärmen fortfarande rejält. Jag talar av erfarenhet, där jag arbetar har vi 4 Powerbookar (böcker?!) av lite olika årsmodeller, men inte ens de senaste har speciellt bra skärmar.

Duger alldeles utmärkt. Talar också av erfarenhet. PC. Fujitsu Amilo. Apple kanske inte är så kompetent när allt kommer omkring...?

PIC-ke skrev:
Diskettt!?....det var mediet på förr i tiden ja
hur många bilder får plats på en sån nu igen????

Det är ju inte många bilder, nej. Men annars är det ytterligaren en bamsemiss från Äpplenas sida. Hur flytta filer från en dator till en annan? DVD? Lite overkill när det gäller filer på någon megabyte... Nätet? Ett dåligt alternativ när man son jag bor ute på landet. Man kan inte designa datorer efter levnadsförhållandena i en storstad.

Men vad gäller PC kontra Äpplet skulle jag nog i den ursprunglige frågeställarens sits kolla på det sistnämnda systemet - Apple har ju ett ryckte om sig att ha fötterna framme vad gäller multimedia.

Under förutsättning att jag kan leva med det mycket mer begränsade programvaruutbudet...

mvh Janne

Loj skrev:
Det är ju inte många bilder, nej. Men annars är det ytterligaren en bamsemiss från Äpplenas sida. Hur flytta filer från en dator till en annan? DVD? Lite overkill när det gäller filer på någon megabyte... Nätet? Ett dåligt alternativ när man son jag bor ute på landet. Man kan inte designa datorer efter levnadsförhållandena i en storstad.
Jaha, ska man även sluta tillverka blandare för att det finns de som handpumpar upp sitt vatten? Jag gissar att den största delen av datortillverkarnas kunder utgörs av storstadsbor. Eller i alla fal av sådan som har tillgång till någon form av bandbrädd som överstiger 56 6. Eller vad tror du?
Disketten, förutom att den är otillförlitlig, en otillräckligt lagringsmedia för bilder. Så om vi diskuterar Bärbara datorer och foto - se där, det är ju precis vad tråden handlar om - så är DVD/CD-brännare eller bandbredd de enda alternativen.

...
Under förutsättning att jag kan leva med det mycket mer begränsade programvaruutbudet...

mvh Janne

Vilka bildbehandlingsprogram saknas om man väljer Apple?

Personligen skulle jag välja Apple om jag slapp ta hänsyn till kompabilitet med datormiljön på min arbetsplats. Det är m a o ett rationellt val som har lett fram till att jag kör PC. Jag är även övertygad om att rationella val kan leda fram till Mac.
Emotionellt hade jag givetvis valt en Apple, då de är mer cool och snyggare. Min uppfattning är även att de har längre livstid då Apple har längre mjuvarucykler och jobbar mer med bakåtkompabilitet än killarna i Seattle.

Vilken dag som helst ska jag köpa ny dator och det blir givetvis en ut diskettstation. Jag har inte använt min nuvarande diskettstation på minst två år.

joker skrev:
Min uppfattning är även att de har längre livstid då Apple har längre mjuvarucykler och jobbar mer med bakåtkompabilitet än killarna i Seattle.

Egentligen är datorkrig tråkit och alla skall välja det redskap som passar.

Men kan man köra program från 1987 på en mac? eller från 1993? Jag testade nyligen med så gamla spel på min Windows XP och det fungerade i flertalet fall.

Utvecklingen på TFT-skärmar har gått mycket fort de senaste åren. I mångt och mycket är de jämbördiga med CRT-skärmar idag. Kvalitetskillnaden på skärmarna är dock stor.

Jag vågar påstå att en kalibrerad TFT-skärm är bättre än en okalibrerad CRT-skärm. Och kör man med Adobe Gamma så går det på ett ut.

Jag använder en Dell C810 med en 15 tums UXGA skärm med upplösning 1600 x 1200. Den fungerar bra med Photoshop. Jag har inge större problem med att justera färgerna på den skärmen, även om jag också har en CRT-skärm till den. Skillnaden är lite när jag kollar på båda skärmarna.

Jag har två tips. Både Dell och IBM hade när jag köpte datorn förra hösten skärmar på sina bärbara av hög kvalitet, som den jag har, men de gjorde tyvärr ingen reklam för dem. Det var av en slump som jag fick reda på skillnaden mellan den dyrare och billigare skärmen.

Tips 2: Läs senaste Microdatorn. Där testar de 17 tums fristående TFT-skärmar.

Tänkte mer på tvärtom, testa att köra XP på den datorn du hade när du köpte spelet 87 eller 93.

He he, det fungerar perfekt för mig;)

Nej, det är klart att det inte går, det jag menade var att en 3 år gammal PC känns äldre än en lika gammal Mac. Jag kan inte belägga detta utan det är min subjektiva uppfattning, men det måste väl finnas andra anledningar än spel till att PC-användare fortsätter att köra t ex piss-98.
Alla Mac användare jag känner har uppdaterat till OSX, många av dem har gamla datorer, samtidigt som jag inte känner någon med rätt vätskebalans som skulle installera XP i en PC som är äldre än 4 år.

Hursomhelst tror jag att man, oavsett plattformsval, kan använda en bärbar för bildbehandling. Om inte annat bevisa det väl av att Göran gör det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar