Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bärbar eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Själander

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Funderar på att skaffa mig en ny dator, då min nuvarande börjar bli gammal. Jag funderar på en laptop denna gång.

Hur är det egentligen att redigera bilderna på laptops? Blir det jobbigt med färgerna osv som vissa skriver, kalibrering?
Får man inte fram samma resultat som man får på en vanlig skärm?
Är det bara dumt att köpa en laptop om man ska använda den för just bildredigering?

Väldigt tacksam för svar !!
 
Som jag ser det är det två fördelar med en laptop:

- Den går att bära.

- Den tar mindre plats vilket kan vara en stor fördel i hemmamiljö.

Där tar dock fördelarna slut. Allt annat är en stationär bättre på.

- Den har bättre prestanda för samma peng (minne, processor, hårddisk).

- Du har ett vettigt tangentbord.

- Du kan välja en bättre skärm.

- Det är lättare att få en bekvämare arbetsställning.

- Osv, osv.

Jag har en laptop, den är perfekt på resor, när jag besöker kunder eller vill surfa i sängen, men i övrigt får den vila.

Visst har laptops utvecklats men jag tycker ändå att en stationär är bättre för seriöst arbete i allmänhet och för bildredigering i synnerhet.

Men säkert finns de de som tycker tvärtom!

Mvh

Anders
 
Som jag ser det är det två fördelar med en laptop:

- Den går att bära.

- Den tar mindre plats vilket kan vara en stor fördel i hemmamiljö.

Där tar dock fördelarna slut. Allt annat är en stationär bättre på.

- Den har bättre prestanda för samma peng (minne, processor, hårddisk).

- Du har ett vettigt tangentbord.

- Du kan välja en bättre skärm.

- Det är lättare att få en bekvämare arbetsställning.

- Osv, osv.

Jag har en laptop, den är perfekt på resor, när jag besöker kunder eller vill surfa i sängen, men i övrigt får den vila.

Visst har laptops utvecklats men jag tycker ändå att en stationär är bättre för seriöst arbete i allmänhet och för bildredigering i synnerhet.

Men säkert finns de de som tycker tvärtom!

Mvh

Anders

Det du säger är så sant. Man har ju heller inga större möjligheter att uppgradera sin laptop (ram,hdd gå väl) men sen tar det slut. Alltså så kommer man vara tvungen att byta laptop oftare än om man kör vanlig och väljer att byta upp tex moderkort och processor.
Ändå på något sätt så känns det som om laptop ger så mycket mera frihet. Man kan ligga i sängen och surfa, man kan sitta ute, i soffan osv.
Många säger ju att man få någon slags blå nyans i bilderna när man redigerar på laptop vilket inte låter alls roligt.

Det får nog bli att ta sig en funderare ett tag :X
 
Skärm

Jag vet inte hur det är generellt, men när jag jämför skärmen på min Dell laptop med bättre LCD-skärmar (alla kalibrerade) så saknar jag ljusstyrka och kontrast i laptopskärmen.

Dessutom är stationära billigare....om du har gott om pengar hade jag köpt en bra stationär med bra skärm, och ev. en liten och smidig laptop som man kan med på fotosessioner och resor.
 
Laptop fungerar utmärkt till enklare bildredigering.
Men du mer eller mindre MÅSTE köpa en bra separat skärm (eller så spar du den du har), för den inbyggda går inte att använda till mycket vettigt. Jag vet hur det är. För mig fungerar det hjälpligt bra då jag endast råkonverterar och fixar kontrast, skärpa, och kanske lite skuggupplättning.
 
Jag hade samma frågeställning i våras.
Köpte till slut en bärbar men har två externa skärmar hemma (använder alltså bara den interna skärmen när jag är ute).
Sen förstås externt tangentbord, mus, ritplatta m m.

Fördelen är att jag enkelt får med mig samma miljö när jag går utanför dörren...
 
Känns ju lite som om det är meningslöst för mig att köpa laptop om det är såpass dålig skärm som ni säger.

Jag har ju en 22" ganska ny nu som jag skulle kunna använda till laptopen. Men då kan jag ju likaväl bara uppgradera burken för en tredje del utav pengarna som det skulle kosta att köpa en helt ny laptop.
Har en budget runt 8-10 lökar.


Samtidigt så är jag ju ingen grym redigerare eller fotograf, men jag håller ju fortfarande på med det och jag har ju ingen lust att få blå nyans i bilderna om man köper en laptop.
 
Jag kör allt på min laptop: bildredigering, musikskapande, surf, bokföring, programmering mm. Jag använder dock en bra extern skärm som är kalibrerad för seriöst bildarbete och externt tangentbord, mus, ritbräda mm.

Så hemma fungerar laptop:en som en stationär dator, fastkopplad med massor med kablar MEN det går att lösgöra den och ta den med sig med all programvara på plats. Jag tycker att det funkar skapligt att kalilbrera den inbyggda skärmen och göra enklare bildarbete.

MacBook Pro 15.4" med matt skärm och LED bakgrundsbelysning. Färger och kontrast är bra men den kan inte visa alla färger helt korrekt.
 
Jag kör allt på min laptop: bildredigering, musikskapande, surf, bokföring, programmering mm. Jag använder dock en bra extern skärm som är kalibrerad för seriöst bildarbete och externt tangentbord, mus, ritbräda mm.

Så hemma fungerar laptop:en som en stationär dator, fastkopplad med massor med kablar MEN det går att lösgöra den och ta den med sig med all programvara på plats. Jag tycker att det funkar skapligt att kalilbrera den inbyggda skärmen och göra enklare bildarbete.

MacBook Pro 15.4" med matt skärm och LED bakgrundsbelysning. Färger och kontrast är bra men den kan inte visa alla färger helt korrekt.

Blir det stor skillnad mellan bilderna på laptopens vanliga skärm och på den externa skärmen? Alltså verkligen märkbart så det förstör eller?
 
Blir det stor skillnad mellan bilderna på laptopens vanliga skärm och på den externa skärmen? Alltså verkligen märkbart så det förstör eller?

Det största problemet med den inbyggda skärmen är att betraktningsvinkeln avgör hur ljus bilden blir.
Den andra problemet är att den inte går att kalibrera särskilt bra då den tex inte klarar av så låga färgtemperaturer som man bör ha.

Kopplar du en extern skärm (din 22" tex) slipper du detta problem.
Du har ju redan skärm, mus, tagentbord, osv.
Ska du inte göra något större bildresigeringsarbete kommer du inte störas av prestandan.

Känner du att du vill ha en laptop för dess fördelar, så köp en. Du behöver inte oroa dig för nackdelarna om du har extern skärm osv.
Du kan ju faktisk köra dubbelskärm i photoshop, med alla verktyg på den interna skärmen och bilden på den externa.

Behöver du inte en laptop, köp en stationär. Du får ju som sagt mer prestanda för pengarna.

Men oroa dig inte om du har en extern skärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.