Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bärbar dator...hjääälp!
- Trådstartare Canonliza
- Start datum
Canonliza
Aktiv medlem
Jest skrev:
Dell har ofta bra erbjudanden (dubbelt så mycket ram, gratis frakt, 1000 kr billigare) så jag skulle kolla in dom. De har också bra och fina skärmar
Har du nåt konkret Dell-tips?
Min erfarenhet/känsla är att de är mycket dyrare. Dvs att man får mindre för pengarna hos dom.
//Liza
Kalle_B
Aktiv medlem
Liza.
Jag har personligen hunnit med att förbruka 3st Acer Laptops, Samtliga funkde i flera år utan minsta tecken på reparation eller annat problem! Underbara maskiner.
Jag förespråkar "noname" maskiner man bygger ihop själv, men detta är ganska omöjligt med laptops så valet mitt föll på Acer.
Se till att skaffa en Acer med AMD 64 processorn
skaffa INTE Aspire modellen. inget fel med den men den är inte riktigt anpassad för dina behov.
Skaffa så mycket du tror du har råd med/behöver redan från start.
En vettig konfig kan vara
'AMD 64
'1024 RAM gärna mer, men minimum vid bild redigering
'minst 128 grafikkort
'fläskig hårddisk, aldrig under 80 GB!
Jag har personligen hunnit med att förbruka 3st Acer Laptops, Samtliga funkde i flera år utan minsta tecken på reparation eller annat problem! Underbara maskiner.
Jag förespråkar "noname" maskiner man bygger ihop själv, men detta är ganska omöjligt med laptops så valet mitt föll på Acer.
skaffa INTE Aspire modellen. inget fel med den men den är inte riktigt anpassad för dina behov.
'AMD 64
'minst 128 grafikkort
Canonliza
Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
Liza.
'AMD 64
'minst 128 grafikkort
Så vilken modell rekommenderar du?
//Liza
JOLidman
Aktiv medlem
http://www.blocket.se/view/6316271.htm?caller=sml_s&l=0&c=1&city=0
hittar du för 15.000 på Blocket och just denna råkar befinna sig på samma ö som du.
Får mycket mer för pengarna om du köper begagnat men så gäller det att inte köpa stöldgods eller med dålig garanti.
mvh / Jan-Olof
hittar du för 15.000 på Blocket och just denna råkar befinna sig på samma ö som du.
Får mycket mer för pengarna om du köper begagnat men så gäller det att inte köpa stöldgods eller med dålig garanti.
mvh / Jan-Olof
JOLidman
Aktiv medlem
Annars kanske detta kan vara något, har själv ingen aning om vad MAC är för något så ...
Ibook G4, Nyskick, oanvänd.
Nypris 11.000:- Nu 8.500:-
http://www.blocket.se/view/6065151.htm?caller=gll_s&l=0&c=1&city=0
Ibook G4, Nyskick, oanvänd.
Nypris 11.000:- Nu 8.500:-
http://www.blocket.se/view/6065151.htm?caller=gll_s&l=0&c=1&city=0
Donkan
Medlem
Sony VGN-A497XP är en bra burk, men dock en bit dyrare än vad du önskade (ca 23k).
http://vaio.sony-europe.com/view/Sh...GN-A497XP&site=ite_sv_SE&category=VN+A+Series
Men jag skulle nog starkt överväga den kostnaden om jag skulle sitta seriöst med bildbehandling. Den har en fantastiskt hög upplösning som är extremt viktigt att ha (1920x1200).
Jag sitter själv på en 23 Apple cinema display och jag önskar själv att jag hade högre upplösning än vad den klarar av.
http://vaio.sony-europe.com/view/Sh...GN-A497XP&site=ite_sv_SE&category=VN+A+Series
Men jag skulle nog starkt överväga den kostnaden om jag skulle sitta seriöst med bildbehandling. Den har en fantastiskt hög upplösning som är extremt viktigt att ha (1920x1200).
Jag sitter själv på en 23 Apple cinema display och jag önskar själv att jag hade högre upplösning än vad den klarar av.
FouFoto
Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
Liza.
Håller inte med. Ska bilderna lagras "permanent" på en stationär dator så behöver du ingen stor hårddisk. Kostar dessutom mer och är oftast långsammare.
FouFoto
Aktiv medlem
Donkan skrev:
Den har en fantastiskt hög upplösning som är extremt viktigt att ha (1920x1200).
Upplys gärna den lyckligt ovetande - jag har möjlighet att köra 1600 x 1200 men kör 1024 x 768.
Vad är det jag har missat?
Yankee
Aktiv medlem
Jag satt i samma sitts för två månader sen.
Toshiba sattelite m60
bra grafikkort(nya x700)
bra processor (pentium m)
1 gig ram
Men framför allt är skärmen helt underbar.
17 wide med "blank" yta istället för matt, vilken innebär att bilder och filmer blir helt overkligt skarpa. Kan inte säga hur många som tappat hakan och sagt det är den bästa skärm de någonsin sett.
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010088102
Vet ej varför den är så billig riktigt, vad jag förstår så var toshiba tvungen att komma ut med en liten mer bantad modell mot deras värstingar, för de har nästan bara legat i det dyraste segmentet.
Motsvarande annat märke ger du mer för och då utan denna skärm. Enda problemet är att få tag på den, så fort den kommer in tar den slut. Men jag hade tur, beställde från dustin på en tisdag med varar ej i lager, fredag hade jag den....
Andra + som inte behövs för din bildredigering är att det finns siffertangenter som vanligt till höger och att det är harman kardon högtalare!
Dual layer dvd brännare och kortläsare (självklart inte compct flash som används i många dslr)
Lycka till!
/Robba
Toshiba sattelite m60
bra grafikkort(nya x700)
bra processor (pentium m)
1 gig ram
Men framför allt är skärmen helt underbar.
17 wide med "blank" yta istället för matt, vilken innebär att bilder och filmer blir helt overkligt skarpa. Kan inte säga hur många som tappat hakan och sagt det är den bästa skärm de någonsin sett.
Vet ej varför den är så billig riktigt, vad jag förstår så var toshiba tvungen att komma ut med en liten mer bantad modell mot deras värstingar, för de har nästan bara legat i det dyraste segmentet.
Motsvarande annat märke ger du mer för och då utan denna skärm. Enda problemet är att få tag på den, så fort den kommer in tar den slut. Men jag hade tur, beställde från dustin på en tisdag med varar ej i lager, fredag hade jag den....
Andra + som inte behövs för din bildredigering är att det finns siffertangenter som vanligt till höger och att det är harman kardon högtalare!
Dual layer dvd brännare och kortläsare (självklart inte compct flash som används i många dslr)
Lycka till!
/Robba
FouFoto
Aktiv medlem
Yankee skrev:
Kan inte säga hur många som tappat hakan och sagt det är den bästa skärm de någonsin sett.
/Robba
Lite billigare här:
www.netoutlet.se
yamahafj
Aktiv medlem
Jag köpte i förra veckan en 3 månader gammal Sony Vaio A497XP för ett bra pris (sex tusen under nypris). Måste säga att jag är löjligt nöjd med 17-tumsskärmen. Grym kontrast och upplösning. Det enda som kunde ha varit bättre är svärtan.
Prestandan och kvalitetsintrycket är gott.
Jag skulle helt klart dammsuga Blocket på laptops med endast ett par månader på nacken, finns stora pengar att spara!
Prestandan och kvalitetsintrycket är gott.
Jag skulle helt klart dammsuga Blocket på laptops med endast ett par månader på nacken, finns stora pengar att spara!
Donkan
Medlem
Nu antar jag att det är bildbehandling som är det viktigaste. Därför skulle jag prioritera skärm före något annat. Visst underlättar det om vissa andra saker vore bättre tex hd, minne osv.. Men det påverkar bara farten.
Utan en bra skärm så är det svårt bearbeta en bild, därför att du inte får en korrekt bild av färger o dyl. Ju högre upplösning desstå lättare blir arbeta och se grejerna (tex 8MP bild kan du kolla i 50% zoom i 1920x1200).
Utan en bra skärm så är det svårt bearbeta en bild, därför att du inte får en korrekt bild av färger o dyl. Ju högre upplösning desstå lättare blir arbeta och se grejerna (tex 8MP bild kan du kolla i 50% zoom i 1920x1200).
Johannes-S
Aktiv medlem
Dell är bra men knappast billigast. Deras specialerbjudanden ska man ta med en stor nypa salt. Jag kollade priset regelbundet några månader innan jag köpte min X300 och totalpriset var nästan alltid detsamma. Alltså, om de erbjuder extra minne "på köpet" så höjer de grundpriset jämfört med månader då de inte har något erbjudande. Exempel: i augusti 2004 kostade en X300 18610:- utan något extraerbjudande. I september kostade den 20136:- med 512 Mb extra minne "på köpet". I oktober kostade den 18235:- utan något erbjudande.
Sedan är minne oftast dyrt om man köper det tillsammans med datorn. Det gäller nog de flesta tillverkare men särskilt Dell. Det bästa alternativet är att köpa datorn med minsta minnet som går och sedan själv köpa till minne.
Johannes
Sedan är minne oftast dyrt om man köper det tillsammans med datorn. Det gäller nog de flesta tillverkare men särskilt Dell. Det bästa alternativet är att köpa datorn med minsta minnet som går och sedan själv köpa till minne.
Johannes