Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bära kameran???
- Trådstartare RG
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Gatufotografins mästare Cartier-Bresson bar alltid sin lilla Leica i en rem virad runt handleden. Snabbt, effektivt och bekymmersfritt. Själv bär jag (gatufoto och liknande) min kamera i en rem runt nacken. Ganska kort rem så att kameran ligger mera på bröstet än magen och inte slänger och dänger så mycket när man lutar sig. Tror min kamera är lite tyngre än Bressons Leica. Använder ibland en liten Minox och då har jag den hela tiden i handen.
Funkar nog som så att en lättare/mindre kamera har man i handen. En lite större och medeltung har man runt halsen. Men blir kameran för tung/stor, som en större DSLR eller med större/tyngre optik, bär man den helst i en rem över axeln. Det blir för tungt att ha den runt nacken då.
Slutsats: En liten och lätt kamera som man kan ha i en handlovsrem/i handen är bäst/snabbast/lättast att hantera. En medeltung som man kan ha runt halsen är nästan lika snabb. Sämst är de stora och tunga prylarna då de inte är så snabba att komma till skott med när man måste bära dom över axeln.
Funkar nog som så att en lättare/mindre kamera har man i handen. En lite större och medeltung har man runt halsen. Men blir kameran för tung/stor, som en större DSLR eller med större/tyngre optik, bär man den helst i en rem över axeln. Det blir för tungt att ha den runt nacken då.
Slutsats: En liten och lätt kamera som man kan ha i en handlovsrem/i handen är bäst/snabbast/lättast att hantera. En medeltung som man kan ha runt halsen är nästan lika snabb. Sämst är de stora och tunga prylarna då de inte är så snabba att komma till skott med när man måste bära dom över axeln.
2L8
Avslutat medlemskap
Håller med Paul. Black Rapid är riktigt bra. Tror att den t ex skulle lösa de problem 2L8 skriver om. Och Andreas S skulle mycket väl kunna komplettera sin handlovsrem med en BR -- ibland kanske han behöver ha båda händerna fria.
Jag har nu lagt en beställning på Black Rapid! hur säkert är det att fästa den i ringen till manfrottos stativfästplatta! eller måste man köpa Black Rapids fäste? på filmen verkar dom använda båda plattorna!
/mvh
Magnus
Palletheking
Aktiv medlem
Tror de skickar med Black Rapids egna fäste men jag läste i en recension att Manfrottos hade en platta som den personen ansåg vara betydligt bättre.Jag har nu lagt en beställning på Black Rapid! hur säkert är det att fästa den i ringen till manfrottos stativfästplatta! eller måste man köpa Black Rapids fäste? på filmen verkar dom använda båda plattorna!
/mvh
Magnus
ErlandH
Aktiv medlem
Manfrottos snabbfäste är ju inte gjort för att bära kamerans tyngd. Jag vet att det finns de som använder det, men personligen skulle jag aldrig våga.Jag har nu lagt en beställning på Black Rapid! hur säkert är det att fästa den i ringen till manfrottos stativfästplatta!
Anders Östberg
Guest
Hela idén att hänga utrustningen uppåner från en skruv känns för osäkert för mig ... vilket ju några också fått erfara när kameran lossnat från skruven/plattan och störtat. Det kan förvisso hända med vanliga kameraremmar också, framförallt om dom har snabbfästen, men då har man i alla fall något mer tid på sig att reagera och kanske något att greppa tag i för att stoppa kameran innan den går i backen.
Palletheking
Aktiv medlem
Kanske något som Optipod, hans Ohlson kan göra en specialkonstruktion på som är idiotsäker.Hela idén att hänga utrustningen uppåner från en skruv känns för osäkert för mig ... vilket ju några också fått erfara när kameran lossnat från skruven/plattan och störtat. Det kan förvisso hända med vanliga kameraremmar också, framförallt om dom har snabbfästen, men då har man i alla fall något mer tid på sig att reagera och kanske något att greppa tag i för att stoppa kameran innan den går i backen.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Manfrottos snabbfäste är ju inte gjort för att bära kamerans tyngd. Jag vet att det finns de som använder det, men personligen skulle jag aldrig våga.
Jag har haft black Rapid fäst i Manfrottos stativfäste på en 1DMKIIN med oftast en Sigma 70-200/2,8 i över ett halvår nu.
Inga problem och det är ändå en ganska tung pjäs.
Black Rapids egna fäste är helt värdelöst om man vill använda batterigreppets handtag för höjdformat.
Skulle vilja se ett mer ergonomiskt fäste som också hade remmar upp till kamerans normala remfästen för ge extra säkerhet.
Dessutom är karbinhaken på Black rapid alldeles för stor. Passar bättre på en segelbåt.
Black Rapid är ett väldigt smart koncept men det finns behov av produktutveckling och förfining.
Hurtman
Aktiv medlem
Varför då? Det har kommit fram många bra förslag och aspekter på något som kan tyckas vara en enkel sak.
Hoppa över tråden om den inte passar dig...
Eller igonre på dig :=) Ja visst kanske frågan lät lite dum men ändå så verkar det vara leksands nivå..Bär den som du tycker är skönast/enklast punkt slut, var väl inte så svårt va?
ErlandH
Aktiv medlem
Precis. En utmärkt filosofi som går att applicera på allt som gäller fotografering (och, när jag tänker efter, resten av livet!):Bär den som du tycker är skönast/enklast punkt slut, var väl inte så svårt va?
Köpa ny kamera? Fråga inte om råd, köp den som du tycker är skönast/enklast punkt slut, var väl inte så svårt va?
Fotografera under konstiga förhållanden? Fråga inte om råd, plåta som du tycker är skönast/enklast punkt slut, var väl inte så svårt va?
Nybörjare på Photoshop? Fråga inte om råd, gör som du tycker är skönast/enklast punkt slut, var väl inte så svårt va?
Osv.
Anders Östberg
Guest
Allt är självklart för den som redan (tror att han) kan allt. ;-)
Wupi
Aktiv medlem
nej jag tänkte mer på alla små inlägg han gör som inte tillför något.
tex: "Upfostra barnen som det är enklast: Gaffatejp det får dem både att hålla käften och något att leka med. "
Sånadär kommentarer hittar man lite här och där, och då oftast av robbin.
Kanske låter grinig men ta det som konstuktiv kritik.
Själv klart ska man få ställa frågor!
/ Erik
tex: "Upfostra barnen som det är enklast: Gaffatejp det får dem både att hålla käften och något att leka med. "
Sånadär kommentarer hittar man lite här och där, och då oftast av robbin.
Kanske låter grinig men ta det som konstuktiv kritik.
Själv klart ska man få ställa frågor!
/ Erik
Hurtman
Aktiv medlem
Precis. En utmärkt filosofi som går att applicera på allt som gäller fotografering (och, när jag tänker efter, resten av livet!):
Köpa ny kamera? Fråga inte om råd, köp den som du tycker är skönast/enklast punkt slut, var väl inte så svårt va?
Fotografera under konstiga förhållanden? Fråga inte om råd, plåta som du tycker är skönast/enklast punkt slut, var väl inte så svårt va?
Nybörjare på Photoshop? Fråga inte om råd, gör som du tycker är skönast/enklast punkt slut, var väl inte så svårt va?
Osv.
Det var exakt motsatsen jag menade, han ställde en fråga och fick en massa oseriösa svar, det hade varit bättre om folk försökt att vara seriösa!Då menade jag att visst f-n är det lättare att skriva så istället för att dumgöra någon, fattar du nu då?!
millhouse
Aktiv medlem
Hej alla!
När jag idag öppnar min "male" så blir det "pling" och tre stycken "male" om att nu finns det svar på denna tråd.Min första tanke var att det kommit något som fulltändigt vänder upp och ned på allt som varit om konsten att Bära kameran! När jag var med och lämnade mina tankar för si så där två månader så tyckte jag att allt som skrivits innan från 17 februari redan var sagt och att mitt svar var inte mycket att komma med.
MEN... denna viktiga fråga håller nu på att bli en riktig fin långkörare.På onsdag så blir det att baka tårta och sätta i 7 ljus vart och ett för varje månad.För visst skall denna fråga firas.Ja, det har ju kommit fram en hel del viktigt vill jag lova.
Så jag vänta bara på nya "pling" i min malebox om "male" från denna tråd.Att sitta och läsa allt klokt som sägs och skrivs är en så underbarrrrrrrt.
När jag idag öppnar min "male" så blir det "pling" och tre stycken "male" om att nu finns det svar på denna tråd.Min första tanke var att det kommit något som fulltändigt vänder upp och ned på allt som varit om konsten att Bära kameran! När jag var med och lämnade mina tankar för si så där två månader så tyckte jag att allt som skrivits innan från 17 februari redan var sagt och att mitt svar var inte mycket att komma med.
MEN... denna viktiga fråga håller nu på att bli en riktig fin långkörare.På onsdag så blir det att baka tårta och sätta i 7 ljus vart och ett för varje månad.För visst skall denna fråga firas.Ja, det har ju kommit fram en hel del viktigt vill jag lova.
Så jag vänta bara på nya "pling" i min malebox om "male" från denna tråd.Att sitta och läsa allt klokt som sägs och skrivs är en så underbarrrrrrrt.
photographer
Aktiv medlem
Hej alla!
Trevligt att du tycker det ;-)
//Peter