Annons

Bära kameran???

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Robin!
Att ställa en sådan fråga blir tydligen som att försöka tala svenska i Kina.Du blir anfallen från alla "vinklar".
Nå väl,för min del så är det som så att jag aldrig bara går runt och vad man brukar kalla för "promenadfotografera". Alltså att jag inte har ett givet mål. Jag fotografera genomgående utifrån ett uppdrag eller noga planerad fotografering i något av min egna fotoprojekt.I båda fallen har jag min utrustning i en ryggsäck. Och detta för att jag har några olika kamerahus och objektiv. Men väl igång med fotograferandet så är det väl bilderna man har i hvuudet och då är det på gränsen att man ibland kan "dra" kameran i marken. Ett sådant tillfälle är bl.a vid Svenska Rallyt. Jag har kameraremar till alla husen och det är nog inte som så att jag strikt har dom runt halsen.
Så frågan är nog besvarad på det sätt att du med tiden väljer hur du vill ha det.
 
Frågan är inte alls dum, med tanke på att det är väldigt många som fått problem med axlar och rygg efter att ha burit på dåliga sätt utan att egentligen märka att det är dåligt. Jag har dragits med en del värk i ryggslutet när jag har plåtat några timmar med tunga eller många objektiv och axelväska. Har dock fått bukt med det dels genom att styrketräna, dels genom att bära det objektiv som inte sitter på kameran i en bältesväska.

Nästa festivaljobb kommer jag lösa på det sättet och genom att halva tiden lämna systemgrejorna och plåta med kompakt.

Civilt brukar jag bära med remmen diagonalt och kameran på sidan, och byta sida då och då, eller ännu hellre med en kompakt i fickan eller i handen.
 
haha, ja jo, fast om de nu hade varit just de som frågan gällde, att en nybörjare kanske skulle lära sig, så e ju frågan om inte den skulle omformuleras till kanske:
''Hur byter Man objektiv''
Nu blev de ju hur ''vi'' byter optik. Handlar ju inte så mkt om hur man gör de, de e ju snarare frågan om vilken teknik som vi använder, ellr hur^^ o ja bara svarade, inte mkt mer^^ sen frågade ja tbk, för, va de vi skulle göra väl?;)
 
Har aldrig förstått varför man ska ha en irriterande rem hänga o slänga från en kamera. Skulle aldrig sätta på nåt sånt skit, skaffa en bra midjeväska som man snabbt kan hantera. Då har du två händer fria när du inte fotar, hur skönt som helst.
 
HenkeHero skrev:
Har aldrig förstått varför man ska ha en irriterande rem hänga o slänga från en kamera. Skulle aldrig sätta på nåt sånt skit, skaffa en bra midjeväska som man snabbt kan hantera. Då har du två händer fria när du inte fotar, hur skönt som helst.
Hmm, vad är det med en rem runt halsen, eller över axeln, som gör att du inte har två händer fria när du inte fotar?

Tvärtom är det nog så, speciellt om du ska hantera två kameror, att din lösning utan rem gör att det tar längre tid att få händerna fria. Jag släpper bara kameran medan du ska fumla med midjeväskan.

Sedan är det en säkerhetsfråga också, man kan tappa greppet på kameran av olika skäl och då är det ju lite synd om dig som inte har den säkrad med någonting, för att inte tala om den nedanför dig som får din kamera i huvudet.

Jag tror inte du tänkt igenom det hela riktigt innan du kallar det för "skit".
 
Senast redigerad av en moderator:
ja jag har då aldrig kommit överens med remmarna,, enda gångerna jag har använt rem är när jag i förväg vetat att jag skulle fota typ en hel dag över relingen från tex gummibåt/rib..

Känner mig inte fri med rem.
 
Finns det inga aktiva moderater på denna sida? Isf hade jag nog stängt den för länge sedan...


Varför då? Det har kommit fram många bra förslag och aspekter på något som kan tyckas vara en enkel sak.

Hoppa över tråden om den inte passar dig... ;)
 
Har gett en synpunkt i ämnet tidigare i tråden, men måste ändå komplettera med.... Hur kan man ha problem med att bära sin utrustning för flera tusen kronor??? Då undrar jag om man över huvudtaget har koll på vad man köper och vad man håller på med egentligen........ Är detta ett stort problem, så föreslår jag att du tjackar en kompaktkamera! Busenkel att ha med sig! Behöver inte ens någon rem! Bara rätt ner i fickan!!

/Oscar
 
Jag hänger min 40D+300/2.8 på höger axel med överdelen in mot kroppen! Man blir ganska fort skottklar på detta sätt! dock har jag märkt 2 st problem som gör att jag blir riktigt galen! dels så slår avtryckarknappen mot höften som gör att kameran aldrig stängs av! det i sin tur leder till att ratten för att ändra bländare också slår mot kroppen! det i sin tur leder till att jag har bländare 22 när jag ska fota action:(

Vänder jag på kameran och har undersidan mot kroppen halkar den av axlen...så jag bär ofta kameran i handen....tungt...JA....
 
Alla ni är ju fel ute.
Ta bort nackremmen och skaffa en handlovsrem, Canon orginal.
Kostar runt 1200-1400:-. Med den är man läckrast bland fotograferna.
Man har alltid kameran beredd, hela tiden i handen, Lyft handen och tryck av.
Fungerar underbart med min 1Ds och en 70-200IS. Helt underbart najs.

(bara för att påpeka det hela så ÄR det här inlägget till 80% ironi. Dock är jag allvarlig i att handlovsremen är det bästa jag köpt, borträknat priset.)
 
Bästa kompromissen och den mest praktiska borde vara remmen Black Rapid. Då bär man kameran som en axelväska men har samma frihet och snabbhet som om den hängde runt halsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.