Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bältesmoduler

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Behöver ett system för att kunna bära med mig blixt, 24-70/2.8 samt lite smått och gått. Hade tänkt mig en bältesmodul från Lowpro men de verkar vara svåra att få tag på. Körde förbi Scandinavian Photo i Mölndal men de hade inga alls och de är i bästa fall endast beställningsvara på de ställen jag har kollat på.

Är detta inte längre ett smidigt sätt att ha med sig utrustning på fältet? Ingen som har ett till salu eller kan peka ut en bra affär som har det i lager?

Jag behöver det dock snabbt, därför undrar jag här...

Jag har två Lowepro Lens Case 1W och ett Lens Case 2 som jag är mycket nöjd med. Jag tyckde de funkar bra att trä igenom ett bälte och ha dessa hängande. Min blixt har även den bältesfäste.
Fast oftast har jag väskorna lösa i en vanlig ryggsäck tillsammans med fika och annat när jag är på utflykt :) Men då har jag sällan så brottom att jag inte hinner ta av mig ryggsäck och plocka fram det jag behöver.
1W som är bredast av de gruna går bra att ha annat som minneskort, putsdukar och annat lull i som man behöver komma åt snabbt.

Jag använder LowePros Street ´n Field. http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/23939.htm

Jag trivs jättebra med det och det funkar riktigt bra. Jag har kombinerat det med LensTrekkern för min stora glugg. Men själva selen och västen är mycket bekväm att använda. Jag har tre objektivväskor, och två större förvaringsväskor.

Cyberphoto har bältet, i modell large (86-106 cm), men saknar västen (cok kan man bära allt i selen, men det blir bekvämare med västen.Cyberphoto verkar ha många av väskorna i lager oxå. Annars är hegethorns ett tips (deras sida verkar inte funka just nu dock).

Jag använder LowePros Street ´n Field. http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/23939.htm

Jag trivs jättebra med det och det funkar riktigt bra. Jag har kombinerat det med LensTrekkern för min stora glugg. Men själva selen och västen är mycket bekväm att använda. Jag har tre objektivväskor, och två större förvaringsväskor.

Cyberphoto har bältet, i modell large (86-106 cm), men saknar västen (cok kan man bära allt i selen, men det blir bekvämare med västen.Cyberphoto verkar ha många av väskorna i lager oxå. Annars är hegethorns ett tips (deras sida verkar inte funka just nu dock).
Jag är inte så hemskt rund om magen så bältet i modell large blir nog lite väl stort. Såg också att Hegethorns sida ligger nere, synd...

Även om det ser väldigt smidigt ut med västen så skulle jag nog kunna klara mig med bara bältet. Har en D700 med batterigrepp och ett 70-200 hängande vid sidan i en Black Rapid rem som säkert kommer i vägen för västen.

Behöver ett system för att kunna bära med mig blixt, 24-70/2.8 samt lite smått och gått. Hade tänkt mig en bältesmodul från Lowpro men de verkar vara svåra att få tag på. Körde förbi Scandinavian Photo i Mölndal men de hade inga alls och de är i bästa fall endast beställningsvara på de ställen jag har kollat på.

Är detta inte längre ett smidigt sätt att ha med sig utrustning på fältet? Ingen som har ett till salu eller kan peka ut en bra affär som har det i lager?

Jag behöver det dock snabbt, därför undrar jag här...

Enda du behöver är Domke. Orginalet. Lowe-Pro är väl bra, men Domke är de icke. Jag har ett Canon 70-200 2,8, en 50 1,8, en Canon 17-35 2,8, blixt, 2 extrafickor och får dessutom ner ett FF-hus i en annan ficka. Totalt är det 6 fickor och jag har än inte tyckt att det känns tungt.
Domke finns på Japanphoto.
Själva bältet jag har är ett bälte som väktare och polisen använder. Väldigt styvt och finns i 3 eller 4 olika storlekar. Kolla mp-sec.com efter bältet.

Lycka till. =)

...
Cyberphoto har bältet, i modell large (86-106 cm)
...
Var nog lite snabb i mitt svar och är lite osäker. Hur mäter man för att kontrollera om en viss modell passar? Ingen verkar ju ha alla storlekar i lager så det verkar som om jag får beställa från cyberphoto eller köra förbi Bankeryd beroende på vilken storlek som passar.

ScandinavianPhoto har medium (71 - 86.5 cm) i lager och Cyberphoto har large i lager (86.5 - 106.5 cm).

Om jag tar ett bra vanligt bälte som passar mig bra så är det 100 cm i totallängd. Jag har vanligtvis bälteshanen i 3:e hålet och det är 11-12 cm av bältet som "sticker ut". Kan någon ge mig tips baserat på detta? Det känns konstigt om jag skulle vara en large då jag inte är så särskilt kraftig.

Var nog lite snabb i mitt svar och är lite osäker. Hur mäter man för att kontrollera om en viss modell passar? Ingen verkar ju ha alla storlekar i lager så det verkar som om jag får beställa från cyberphoto eller köra förbi Bankeryd beroende på vilken storlek som passar.

ScandinavianPhoto har medium (71 - 86.5 cm) i lager och Cyberphoto har large i lager (86.5 - 106.5 cm).

Om jag tar ett bra vanligt bälte som passar mig bra så är det 100 cm i totallängd. Jag har vanligtvis bälteshanen i 3:e hålet och det är 11-12 cm av bältet som "sticker ut". Kan någon ge mig tips baserat på detta? Det känns konstigt om jag skulle vara en large då jag inte är så särskilt kraftig.

Bältet mp-sec har fäller man "överflödigt" bälte innåt och det finns således inga flikar eller utstick. Mycket viktig funktion på väktarbälten. ;)
Man spänner bältesdelen mot spännet och fäster överflödigt bälte med kardborrebanden på insidan så att flikarna ligger fint och följer insidan av bältet.
Dessutom är det tvåhandsöppning på det, så du lär inte tappa det utan vidare så där.

Jag kollade på mitt och det står Deluxe Waistbelt 13 och enligt lowepros hemsida är detta L. Totalt runt mellan clip till clip är det 105 cm som jag ställt in det. Minsta mått är 90 cm ungefär. Så har du mindre midjemått än 90 cm så ska du ha Medium, annars Large.

Domkes system är också jättefint, om man gillaar mjuka väskor. De är lite följsammare än LowePro, men skyddar samtidigt sämre.

Domkes system är också jättefint, om man gillar mjuka väskor. De är lite följsammare än LowePro, men skyddar samtidigt sämre.

Inte då.
Domke har tjänat förvånansvärt bra och jag hade de tankarna när jag köpte Domke, att de skulle vara för mjuka och att sakerna i skulle få skador. Eftersom jag fotar mestadelen av mina bilder i scendiken tillsammans med 20-60 andra personer samtidigt så behövde jag ha skydd då man stöter ihop eller rent av snubblar och ramlar, och de gånger som det har hänt så har mina byxor varit mer trasiga än kameraprylarna.

Jag kollade på mitt och det står Deluxe Waistbelt 13 och enligt lowepros hemsida är detta L. Totalt runt mellan clip till clip är det 105 cm som jag ställt in det. Minsta mått är 90 cm ungefär. Så har du mindre midjemått än 90 cm så ska du ha Medium, annars Large.

Domkes system är också jättefint, om man gillaar mjuka väskor. De är lite följsammare än LowePro, men skyddar samtidigt sämre.
Jag ligger på ca 90-92 cm i midjemått om jag mäter med byxor och tröja på mig och det är inte sällan man även har regnbyxor utanpå så det lutar väl mot en Large.

Jag tar vägen om Bankeryd idag och provar deras Medium, passar inte det så får jag ringa och beställa en Large från Cyberphoto.

Tack för er hjälp grabbar

Kan nu säga att en medium satt som ett smäck och närmare för stor än för liten. Jag vet inte hur Lowepro mäter men som jag sa så hade jag ett midjemått (mätt utanpå byxorna) på ca 90 cm och det fanns gott om plats i bältet för folk som är rundare än så.

Jag är hundra på att jag har köpt modell 11 (medium 71-86cm) men jag misstänker att Lowepro och jag inte mäter på samma sätt.

Jag tror lowepros siffror mer är rekommendationer till vilka mått som är bekväma. Man kan ju spänna ut Large till att vara typ 140 cm :) Men det kanske inte är så praktiskt, eftersom vadderingen ska hamna rätt på höftbenet. Lite synd är det att objektivens medföljande väskor inte passar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto