Annons

AWB med K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

strixnebulosa

Aktiv medlem
När jag kör i läget AWB förväntar jag mig att vitbalansen ska anpassa sig själv i olika situationer. Nu när jag försökt lite grann ser jag att när man kör med glödlampsartade lågenergilampor så blir resultatet "pissgult" om man inte ställer vitbalansen på "lampa". Okej klockrent perfekt väntar jag mig inte av automatik, men någotsånär i alla fall.

Det är tyvärr så att digitala systemkameror har problem med glödlampsljus och automatisk vitbalansens funktion i detta.

Pentax har valt att ej göra den automatiska vitbalansen känslig för glödlampsljus, den automatiska vitbalansens arbetsområde täcker alltså inte glödlampsljus. Skälet till detta val är att de vill ha en god återgivning av solnedgångar och soluppgångar, där ljuset har en rödorange ton. De vill inte att denna ton blir vit. En kamera kan inte tänka, utan den bara mäter färgtemperaturen. En solnedgång har samma/liknande färgtemperatur som glödlampsljus, kameran kan ej veta skillnaden.

Så, Pentax valde att begränsa känsligheten för den automatiska vitbalansen och rekommenderar att man inomhus använder det förinställda värdet för glödlampsljus, eller så använder du någon av de möjligheter till finjustering av vitbalansen som finns inbyggd i kameran.

Nu kan man givetvis vara väldig kritisk mot Pentax för detta val, och man kan även vara kritisk mot mig för att jag neutralt informerar om varför Pentax har gjort som de har gjort - men personligen tycker jag det är intressant att känna till hur Pentax har tänkt, oavsett om man håller med eller tar avstånd ifrån detta tänk.

Hälsar
R

AWB

AWB går inte ner till glödlampsljus utan håller sig från 4000 till 8000 kelvin. Gissar att det beror på att innomhusmiljöer ofta har stora enfärgade ytor som lurar mätaren.

Det är bara att vänja sig vid att ställa in vitbalansen på glödlampa. Jag tycker att det blir jättebra vitbalans då, och man får riktigt snygga effekter om man tar en bild där man kan se ett fönser som det kommer in ljus igenom. Då får det ljuset en annan färg!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar