Annons

Avvakta med att köpa en A7II tills III kommer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash_online

Aktiv medlem
Hej!

Jag själv har fotograferat många år med Canon och nu börjar jag bli intresserad av Sony A7. Ni har bättre koll på när nästa A7 kommer, ska jag avvakta med att köpa en A7II? trots det är en ganska bra pris just nu. Ev sjunker ännu mer om A7III släpps ? vad skulle ni tro att den skulle kosta? över 30k ?

Någon som kör adapter (metabones) med ef gluggar? Fungerar bra?

En som börjar sneglar o tittar på fördel med Sony tex direkt exponering/autofokus peak/magic osv.

//Joakim

Somliga av oss är gurus här på Fotosidan men några gudar eller profeter är vi ännu inte.

Kolla in sonyalpharumors.com

Ingen tillverkare lanserar nya modeller så länge de säljer och tjänar pengar på de nuvarande och konkurrenterna inte ens är i närheten. Därtill har Sony fått sina sensorfabriker förstörda av jordbävningen senast.

Skulle tro att nästa generations A7-sensorer kommer tidigast till nästa senhöst/vinter. Därefter lär det ta minst ett halvår innan en ny A7-familj presenteras + 2-4 månader till innan de når ut till återförsäljarna. Det kan gå snabbare om CaNikon vaknar och presenterar nåt som kan konkurrera, vilket jag av flera anledningar inte tror kommer att hända de närmaste 2 åren. Tyvärr.

VG DRÖJ!

Ja A7 serien är som jag spånar om relativt nya med sitt småbildsformat, första modellerna saknade ibis, vilket snart kom i efterföljarna, delar nog inte kritiken som följde över att Sony liksom bara släpper nya modeller hela tiden, nu har hittills bara två kommit och ny teknik kommer hela tiden, allt kan inte vara färdigt redan med dom två första modellerna.

A6300 fick koppar ledningar och klart bättre EVF ( nästan fri från laggning eller minimal om jag fattat testare rätt, upp till 8bps i alla fall )- så visst borde det komma i nästa uppföljare för småbild tycker man, jordbävningen har bromsat upp det hela men SAR har små rykten om någon lite större A9 eller vad den kommer att heta, så när önskemålen om större Sony kameror verkar starka, så måste det bli ännu en ny model från Sony med förhoppningen om plats med ett lite större batteri och dubbla minneskort.

En A7III kan nog bli extra bra också med nyare teknik, bara den inte blir för dyr, 4K kräver väl sin egen teknik så det gäller nog att dom får till en fin kombination mellan stillbild och film, mindre sensorer ser det ut vara något lättare att skyffla snabbt och att ha snabba utläsningar, vet inte hur svårt det kan vara med småbilds sensorer om man också vill öka på bildserierna med stora sensorer. Men det är spännande att se vad som kommer här näst.

Det bästa man kan göra som jag ser det är att maxa sin objektivpark, snåla så mkt det går på huset. Köp begagnat, priset för en beggad A7 understiger första årets värdeminskning på en A7 s/r II. En systemkamera står och faller med tillgången på objektiv, de allra flesta kameror idag är väldigt bra. Det kan vara så att man har specialbehov för vissa typer av motiv och därmed måste ha det allra senaste o bästa. Jag har alla dar i veckan exempelvis hellre tre objektiv med en enklare kamera än dyraste huset och bara en fast 50mm/1.8, du förstår säkert vad jag menar.

Tror priset för en A7III knappast kommer att hamna så mycket högre än nuvarande A7II. Det är ju alltid en balans mellan pris och volym. Jfr Canon och Leica, där Canon pumpar ut flera nya modeller/år med små eller inga marginaler medans Leica kommer mer sällan med något nytt men tar i stället rejält betalt för de jämförelsevis små volymer man producerar.

Sony tycks hamna nånstans där emellan. Alla vill ju sälja allt man producerar med så höga marginaler marknaden accepterar. Prisskillnaden mellan APS-C och FF återspeglar vilka kundgrupper man vänder sig mot. FF-folket är mestadels proffs och köpstarka amatörer och den gruppen växer inte markant även om man skulle få ner priset till APS-C nivåer, därtill skulle man konkurrera med sina egna APS-C-produkter.

Så, priset för nästkommande A7III serie tror jag kommer att hamna där A7II ligger idag, såvida man inte kommer med nåt tekniskt revolutionerande alla bara "måste ha". Vad nu detta kan vara utöver bättre sensorer och småputs på elektroniken lär framtiden utvisa. Sensorn i A7RII anses från många håll vara fullt tillräcklig med dagens optik, ingen köper väl en Ferrari för att köra omkring i stan med, typ...

De stora heffaklumparna Canon och Nikon avundas Sonys marginaler på spegellöst men har inte tekniken och/eller modet att anta utmaningen. Därtill skulle man kasta sten i eget glashus och konkurrera med sina egna fulfetaDSLRer. Som sagt, CaNikon är båda stora volymtillverkare och spegellöst tror man ännu inte kan komma upp i de volymerna som krävs för att generera vinst, därför låter man tills vidare Sony köra sitt race utan seriös konkurrens. Tyvärr.

Ja hur skall man spekulera, andra märken än CaNikon har alltid funnits och gör så fortfarande, och CaNikon har i princip alltid varit bäst säljande, bäst på autofokus i minst 15 år, först med allmän småbildskamera 5D osv. Vad kan vara bättre med just spegellöst, här fins det många olika förslag, är det att det går att göra kamerorna mindre och lättare, är det adaptermöjligheterna så att snart nästan alla objektiv från andra märken kan skruvas på.

Lätt att bli vilsen här, för ständiga följetången med mindre kameror är just litenheten och att dom blir besvärliga med lite större objektiv, och att batterierna blir för små, vad skall göra en stor spegellös bättre än en stor DSLR, man kan väl redan till vissa delar plocka in mera information i en stor OVF-sökare, kommer man inte snart som Fuji att ha hybridsökare som sedan också utvecklas till 100% sökarbild för bägge.

Kanske man skall låta Sony, Fuji med flera liknande vara som dom är och utvecklas i sin takt, eller skall alla kameror vara kopior av CaNikon.

Ja hur skall man spekulera, andra märken än CaNikon har alltid funnits och gör så fortfarande, och CaNikon har i princip alltid varit bäst säljande, bäst på autofokus i minst 15 år, först med allmän småbildskamera 5D osv. Vad kan vara bättre med just spegellöst, här fins det många olika förslag, är det att det går att göra kamerorna mindre och lättare, är det adaptermöjligheterna så att snart nästan alla objektiv från andra märken kan skruvas på.

Lätt att bli vilsen här, för ständiga följetången med mindre kameror är just litenheten och att dom blir besvärliga med lite större objektiv, och att batterierna blir för små, vad skall göra en stor spegellös bättre än en stor DSLR, man kan väl redan till vissa delar plocka in mera information i en stor OVF-sökare, kommer man inte snart som Fuji att ha hybridsökare som sedan också utvecklas till 100% sökarbild för bägge.

Kanske man skall låta Sony, Fuji med flera liknande vara som dom är och utvecklas i sin takt, eller skall alla kameror vara kopior av CaNikon.

Ja, jag kommer nog att titta via sökaren och läste att det är större ytan på A7R än en Canon 1dx mark II ? stämmer det? Samt EVF-mätare/direkt exponering kontroll o avfyra direkt! Då vet man att bilden blev bra. Då besparar man ju mycket med det! Stämmer det? eller så är autofokus fortfarande ej optimalt ? fokuserar direkt? eller trögt? Jag fotograferar inte sport alls, bara inom porträtt o landskap.

..........................De stora heffaklumparna Canon och Nikon avundas Sonys marginaler på spegellöst men har inte tekniken och/eller modet att anta utmaningen. Därtill skulle man kasta sten i eget glashus och konkurrera med sina egna fulfetaDSLRer. Som sagt, CaNikon är båda stora volymtillverkare och spegellöst tror man ännu inte kan komma upp i de volymerna som krävs för att generera vinst, därför låter man tills vidare Sony köra sitt race utan seriös konkurrens. Tyvärr.

Men A6000 har ju sålts i stora kvantiteter. Har läst info om att den sålde bättre än någon DSLR i det segmentet. A6300 är ännu mer komplett och i vissa avseenden är den ännu vassare än A7r II som många Canon-fotografer sneglat på men kanske passat för p.g.a. priset. Lanseringspriset på en A6300 är väl en tredjedel av priset var för A7r II.

Ja, jag kommer nog att titta via sökaren och läste
1. att det är större ytan på A7R än en Canon 1dx mark II ? stämmer det?
2. Samt EVF-mätare/direkt exponering kontroll o avfyra direkt! Då vet man att bilden blev bra. Då besparar man ju mycket med det! Stämmer det? eller så är autofokus fortfarande ej optimalt ? fokuserar direkt? eller trögt? Jag fotograferar inte sport alls, bara inom porträtt o landskap.

Vet inte riktigt om jag förstår dina frågor men gör ett försök iaf.
1. FF sensorer har alltid samma storlek 24x36mm, oavsett kamera
2. hmm... på en spegellös ser du i sökaren (EVF, eller LCD) hur bilden exponeringsmässigt kommer att bli före, under och efter du trycker av, du ser det sensorn ser. Studerar man DSLRfolket så lyfter de ofta ner kameran från ögat för att se resultatet på LCD-skärmen - det behöver du alltså inte med spegellös.

Själv tittar jag oftare på LCD-skärmen än i EVFen på A7 då den har vinklingsbar LCD, på X100 gör jag tvärtom. Så vinklingsbar LCD är viktigt för mig. Har bekanta med CaNikon FF fetDSLR utan vinklingsbar LCD och dom sliter hårt på armbågar och knän när dom fotar motiv under midjehöjd, stackarna...

Ja, jag kommer nog att titta via sökaren och läste att det är större ytan på A7R än en Canon 1dx mark II ? stämmer det? Samt EVF-mätare/direkt exponering kontroll o avfyra direkt! Då vet man att bilden blev bra. Då besparar man ju mycket med det! Stämmer det? eller så är autofokus fortfarande ej optimalt ? fokuserar direkt? eller trögt? Jag fotograferar inte sport alls, bara inom porträtt o landskap.

Jo det stämmer EVF:n mäter direkt. och sökarbilden är mycket stor, kolla på DPR för närmare upplysning. Nu har jag inte tittat på dom sensate modellerna där EVF blir ständigt bättre, och med justerings möjligheter för EVF som påverkar bilden. Jag har en äldre A77 med EVF från 2011, och den reagerar på minsta ljusförändring, vilket kan upplevas lite rycket och flimrigt, så där har jag stängt av EVF-effekt för att få en lugnare sökarbild, men som sagt dom blir hela tiden bättre.

Enligt mig så kräver EVF en viss tillvänjning om man använt Kameror med OVF under lång tid, och med tiden uppskattar man den mer och mer, någon Sony har förstoring 0,78 i sökaren vilket lär vara ganska så rejält, men fortfarande visar den 100% av sökarbilden, men olika förstoring av sökarbilden ger olika upplevelse av bilden när man tittar, i min gamla kamera får jag en mycket tydlig meny i EVF tex exponering kompensering +/- vilket är väldigt bra, man kan ha kameran kvar vid ögat när man lärt sig att hitta var knapparna sitter, är det soligt och ögonen lite trötta, så tycker jag det är bra med meny i sökaren.

Autofokusen är bra ( läs StenÅkes inlägg om svårigheterna med att hitta dom rätta testerna och hur dom utförs )

Vet inte riktigt om jag förstår dina frågor men gör ett försök iaf.
1. FF sensorer har alltid samma storlek 24x36mm, oavsett kamera
2. hmm... på en spegellös ser du i sökaren (EVF, eller LCD) hur bilden exponeringsmässigt kommer att bli före, under och efter du trycker av, du ser det sensorn ser. Studerar man DSLRfolket så lyfter de ofta ner kameran från ögat för att se resultatet på LCD-skärmen - det behöver du alltså inte med spegellös.

Själv tittar jag oftare på LCD-skärmen än i EVFen på A7 då den har vinklingsbar LCD, på X100 gör jag tvärtom. Så vinklingsbar LCD är viktigt för mig. Har bekanta med CaNikon FF fetDSLR utan vinklingsbar LCD och dom sliter hårt på armbågar och knän när dom fotar motiv under midjehöjd, stackarna...

Ja, du svarade vad jag ville veta :D Ang nr 1 menade jag i sökaren X.71 täckning 100% som motsvarar Canon 1dx eller till och med lite större, bekvämt ju!

Om solen tittar direkt på skärmen så blir det ju svårt att se så hellre via sökaren samt spara batteri lite grann eller hur?

Det blir nog en köp snart, jag har tittat mycket via Youtube. :D

//Joakim

På 90-talet var det mycket snack om grafiska gränssnitt i datorer och WYSIWYG (What you see is what you get). Sonys spegellösa är det tack var EVF och att de inställningar man gjort direkt avspeglas i sökaren - om man vill. Det finns en inställning (Live View Effects on) som styr detta. Om den sätts till yes gäller ovanstående men vill man att den istället ska bli lika korkad som en Canon OVF så går det med om man sätter samma switch i no-läge.Du ser alltså hur bilden kommer se ut INNAN den är tagen till skillnad från hur det blir med en OVF-utrustad kamera. Där måste folk istället hålla på att kolla i efterhand hur det blev på bakdisplayen. Jag brukar faktiskt ha detta Review-läge avstängt då jag inte riktigt tycker det behövs med EVF och Effects on=yes.

Ny Sony A7III på ingående?

Urklipp från dagens SAR:
Sony A7 III:
24-28MP BSI Sensor with IBIS and 4K support.
Unnamed BSI Sensor

Om korrekt kanske vi kommer att se prissänkningar på A7II till hösten.

Jag har skaffat mig A7 mark II+55mm zeiss samt 16-35mm F4 ZA.

Efter några dagar har jag inte fattat varför jag inte upptäckte det här tidigare! Obegripligt! Slår hästlängder på olika punkter, speciellt på bildkvalitet/färger/raw okomprimering/dynamisk omfång och funktioner om man skulle jämföra med Canon.

Är väldigt glad att jag upptäckte hur bra en Sony A7 är! Så nu kan jag fortsätta lära mig många nya funktioner tex eye focus, indirekt fokusering, förstorning o det lär finnas flera nya som jag inte har upptäckt ännu!

//Joakim

Efter några dagar har jag inte fattat varför jag inte upptäckte det här tidigare! Obegripligt! Slår hästlängder på olika punkter, speciellt på bildkvalitet/färger/raw okomprimering/dynamisk omfång och funktioner om man skulle jämföra med Canon.

Är väldigt glad att jag upptäckte hur bra en Sony A7 är! Så nu kan jag fortsätta lära mig många nya funktioner tex eye focus, indirekt fokusering, förstorning o det lär finnas flera nya som jag inte har upptäckt ännu!

//Joakim
Yeeeeeeeeeees!
55mm och 16-35mm är "måste-bara-ha" gluggar till A7 därefter följer Sony 28/2. Men sen, sen börjar det riktigt roliga å det e snorbilliga fina gammelgluggar (bara metall å glas) med adapter. Hamnar du där då tar det roliga aldrig slut förrän garderoben svämmar över.

//Joakim

Grattis! Nu är det fritt fram att leka med nya och speciellt gamla gluggar. Håller med Krister, det roliga tar aldrig slut med gamla, fina objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar