Annons

Avtryckarproblem med 20D och 17-40 4L

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnuz

Aktiv medlem
Jag har nu haft min 20D i ca 1 månad, hunnit ta ca 4000 bilder med den, använt den på en skidresa till Åre och varit rädd om den hela tiden, så inget kostigt med det, men nu har den börjat bete sig skumt:

När jag ibland ska trycka ner avtryckaren så reagerar kameran inte, den röda autofokusen i displayen står och blinkar snabbt och motivet är i fokus, hur hårt och länge man än håller inne knappen händer inget, man får trycka typ 2ggr då tar den, detta har jag bara märkt med mitt Canon 17-40 4L objektiv än så länge, det är under 1 år gammalt och alltid väl omhändertaget, tappade det dock en gång (ren otur) i lite torr jord, men det hände inget och det har fungerat efter det. Problemet uppstod för ca 1 vecka sen när jag passerat 3000 bilder.

Kan det vara Objektivet eller kameran? Felet kommer och går...

/Magnus
 
Kan det vara så att autofukusen strejkar pga att det är för mörkt eller att motivet inte är i fokus, att det är därför som den inte vill ta bilden när man trycker knappen i botten, att man måste fokusera om? Jag ska testa mer och med olika objektiv och återkomma med en analys..

Ingen som har en teori eller varit med om liknande?

/Magnus
 
Rengör kontakterna på kameran och objektivet och kolla om du har möjlighet objektivet på en annan kamera.
Annars låter det som något du får ha någon expert att kolla på.
 
Magnuz skrev:
Kan det vara så att autofukusen strejkar pga att det är för mörkt eller att motivet inte är i fokus, att det är därför som den inte vill ta bilden när man trycker knappen i botten, att man måste fokusera om? Jag ska testa mer och med olika objektiv och återkomma med en analys..

Ingen som har en teori eller varit med om liknande?

/Magnus

Utan behovet av ett annat objektiv kan du testa att slå av autofocus med switchen på din 17-40
 
du kan nog oxå ställa om kameran till AIServo för att det hur det funkar, funkar det och bilderna blir suddiga så hittar den inte focus. om det inte
funkar så kan det nog vara något allvarligare än smutsiga kontakter
 
Hej Magnus!

Jag slår kanske in öppna dörrar, men visst kan det vara som du själv skriver att det är för mörkt eller att objektet du försöker låsa på helt enkelt har för dålig kontrast. Eller är på för kort avstånd, vilket är svårt att tro eftersom 17-40 har ganska liten närgräns.

Jag har själv samma uppsättning (20D och 17-40) och har inte märkt några problem ännu. Men jag har iofs bara haft objektivet några dagar.

Hoppas du kommer till rätta med problemet, och att det inte är alltför allvarligt.
 
Nu har jag kikat lite på dpreview.com och detta verkar vara ett känt problem, skumt, vissa säger att de hade det mer med gamla firmware, jag har den senaste 1.1.0 i alla fall och har haft sen jag köpte den.. Men att 2 stycken personer till fått detta problem precis efter 3000 bilders nivån passerats som jag också haft är extremt skumt...

länk
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=11873860
.....................................

> That's exactly what happened to me - I should have been more
> specfic in my initial message - everything worked fine but he
> shutter - I thought I was doing something wrong at first!
>
>
> Jaime wrote:
> > After almost 3000 shots, my 20D locked up... everything worked
> > fine, but the shutter wouldn't work, removing the battery fixed it.
> > I was using a sigma 70-200 2.8EX

/M
 
Jag har nu skickat kameran på service så får vi se vad som händer... Har någon annan erfarenhet av detta problem så skriv gärna i det i tråden annars glömmer vi förhoppningsvis detta, jag har kommit fram till att detta drabbat endast ett fåtal men problemet finns...

/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.