Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avstånd "Sony alpha"-kamera och Sony trådlösa blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

a35

Medlem
Någon som har uppgift på hur långt från kameran, Sony alpha a35, någon av 43- och 58-blixtarna kan placeras med bibehållen trådlös kommunikation mellan kamera och blixt?
 
Det är nog en omöjlig fråga att besvara eftersom så många faktorer spelar in som t ex omgivningsbelysning, inomhus/utomhus, blixtarnas placering i förhållande till kameran osv.
 
Jag har en A55 och en minolta 3600 som är föregångare till sonys. Vet inte om det hjälper men jag kan ju se hur många meter den klarar inomhus.
 
Som js1 skriver, så är det många faktorer som inverkar. För mig funkade det med 15 avstånd i en stor sal, men annars skulle jag som en tumregel vilja säga cirka 5-6 m. Har funkat för mig. Använt Minolta 5600HS(D) och diverse Minolta och Sony-kameror. Radiotriggers ger de längsta avstånden - kanske 100 m ifall de är av god kvalitet.

Den optiska styrningen klarar mycket längre avstånd ifall den inbyggda blixten har de externa blixtarna lite framför sig, än ifall de är placerade rakt ut åt sidan eller bakåt. Likaså blir det användbara avståndet betydligt längre ifall du riktar blixtens röda mottagarcell mot kameran, och sedan vrider blixthuvudet dit du vill ha det (gäller inte för Tommys 3600HS(D) blixt - den har uppvinklingsbart huvud enbart, inte vridbart).

Inomhus i vanliga rum behöver man enligt min erfarenhet inte vara extremnoga med hur man riktar kamera och blixt - reflexer i väggar och tak räcker normalt till för att det ska funka. Åtminstone så länge inte allting är helt svartmålat...

Det finns förstås annars information i blixtbruksanvisningarna om detta, som bör ge en bra grund att stå på.
.
 
Senast ändrad:
Tack

Aha, bilden klarnar. I min enfald trodde jag att alpha-kameran och blixtarna (Sony HVL-F43AM / Sony HVL-F58AM) arbetade med radiovågor. Om det är IR blir det svårare såklart.

Hittade:
"HVL-F43AM kan användas ihop med Sonys trådlösa radiokontroll som finns i modellerna A900, A850 och A700, vilket gör det möjligt att separat göra inställningar för upp till tre blixtaggregat."

Men a35 har alltså inte radiokommunikation utan förlitar sig på trådlös via IR, eller?

Kan det här i så fall vara ett tillbehörsalternativ för att få till radiotriggning från a35:
http://www.ebay.co.uk/itm/Wireless-...ories_CameraFlashUnits_JN&hash=item2318d1bc66

Såg en 4-kanalsinställning i kameran och trodde det var radiovågsrelaterat och inte till IR. Därav min fråga om räckvidden på den trådlösa kommunikationen.
(T.ex. många Bluetooth-produkter lever sällan upp till ens något i närheten av knappa 10 meter...)
 
Hittade:
"HVL-F43AM kan användas ihop med Sonys trådlösa radiokontroll som finns i modellerna A900, A850 och A700, vilket gör det möjligt att separat göra inställningar för upp till tre blixtaggregat."

Men a35 har alltså inte radiokommunikation utan förlitar sig på trådlös via IR, eller?

Varken A900, A850 eller A700 kör med radio heller dom kör med IR precis som resten av Sonys kameror.
Däremot kan man gruppera sina blixtar med de ovannämnda kamerorna.
 
Hittade:
"HVL-F43AM kan användas ihop med Sonys trådlösa radiokontroll som finns i modellerna A900, A850 och A700, vilket gör det möjligt att separat göra inställningar för upp till tre blixtaggregat."
Det blev väl en hastig och lustig översättning eller felläsning av "ratio". På ovan nämnda modeller kan man reglera blixtarnas effekt relativt varandra. På engelska benämnt "Ratio Control".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.