Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Avgift för att plåta kommersiellt i djurpark

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker också det verkar rimligt, annars skulle ju varje besökare med kamera vilja gå in gratis.

Anders Östberg skrev:
Jag redovisar bara vad de svarade mig. Det är mycket möjligt att dom har fel, i sådana fall vore det intressant om någon kunde reda ut vad som verkligen gäller.

Att de kan utfärda ett fotoförbud är nog klart i alla fall.

visst kan dom utfärda ett fotoförbud men dom kan inte göra någonting om du trots allt fotograferar.

Har dom släppt in dig så har dom och det ska till ordningsvakt (med förordnande) eller polis för att handgripligen hindra dig från att fotografera och släng aut dig.

Reglerna har dom förmodligen satt upp själva utan föregående kontakt med jurist vilket förmodligen Kolmården har gjort.

Så lagligt sett är det fritt fram att klampa in (om ingen fysiskt hindrar dig) och fotografera bäst man orkar och sedan göra vad man vill med bilderna med dom sedvanliga undantagen för PUL och reklamlagarna.

Det enda djurparken kan göra är att förbjuda kameror och då visitera alla besökare vilket kostar pengar i form av personal och enorma summor i badwill då besökarna förmodligen inte återkommer.

Pongu skrev:
Det får man väl tycka är OK om ni inte har något etablerat samarbete!

/Pontus

Absolut!

Det var nog en smula osakligt att ta med det om Kolmården eftersom jag faktiskt inte hade något sålt reportage till de bilder jag ville ta där.
Men för att förtydliga så ville jag inte komma in gratis för en dag i parken utan det var enbart fråga om att komma närmare vargarna.

ANNONS