ANNONS
Annons

automatisk omvandling av rawfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson20

Medlem
Hej!

Jag bytte dator ganska nyss till en med Windows 8 i, helt kasst för övrigt men det är en sak som stör mig mer än allt annat.
När jag fotar så fotar jag alltid i RAW+JPEG, detta för att vissa bilder kanske jag bara ska använda till något snabbt och då slänger jag RAW-filen, men de som jag vill göra något seriöst med använder jag JPEG-filen för att kunna bläddra mellan de olika bilderna och sedan välja den RAW-fil jag vill redigera. Men iom bytet till Windows 8, så har datorn fått för sig att automatiskt läsa in RAW-filerna och göra en bild av dom, så att istället för att ha den vanliga CR2loggan så förhandsgranskar nu datorn RAWfilen och visar bilden istället.. alltså får jag nu två likadana bilder bredvid varandra, och måste gå in på egenskaper för att se vilken som är RAW. Någon som haft liknande problem eller hört om någon som haft det, och vet ifall man kan stänga av denna "förhandsgranskning"?
Mvh Chrsistoffer

Varför inte använda något annat program för denna sållning. Exempelvis ditt RAW-konverterare.

Du har många möjligheter. Jag visar alltid filnamnstillägg så ser jag direkt vad som är vad. Du kan gruppera filerna efter typ, sortera på olika sätt.

Om du vill visa filnamnets tillägg, gå till utforskaren, Windowsflagga+E, Välj fliken visa och pluppa i kryssrutan vid filnamnstillägg. Där hittar du också hur man kan gruppera filer mm. Om du t ex sorterar efter typ så är det väldigt enkelt att markera alla jpg och flytta dem till en ny mapp. Själv blandar jag aldrig NEF (RAW) och jpg.

/Frode

Du har många möjligheter. Jag visar alltid filnamnstillägg så ser jag direkt vad som är vad. Du kan gruppera filerna efter typ, sortera på olika sätt.

Om du vill visa filnamnets tillägg, gå till utforskaren, Windowsflagga+E, Välj fliken visa och pluppa i kryssrutan vid filnamnstillägg. Där hittar du också hur man kan gruppera filer mm. Om du t ex sorterar efter typ så är det väldigt enkelt att markera alla jpg och flytta dem till en ny mapp. Själv blandar jag aldrig NEF (RAW) och jpg.

/Frode

Ska testa detta, det är lite synd att jag vant mig vid det här systemet som jag haft och nu orkar jag inte byta och vänja om mig ;)

Windows 8 har inbygt stöd för RAW-filer vilket inte tidigare versioner av Windows hade. Har inte stött på någon fotograf tidigare som sett detta som en nackdel.

Du kan avinstallera stödet genom att öppna kontrollpanelen och välja Programs and features (vet inte vad det heter på svenska) och installed updates (installerade uppdateringar). Markera Microsoft Camera Codec Pack och välj uninstall (avinstallera).

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar