Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Automatisera GIF till JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som känner till ett program som automatiskt kan komprimera GIF-bilder till JPEG, altså enligt principen markera en mapp med gifbilder och sedan låta datorn arbeta ett tag för att sedan ha en mapp med JPEG-bilder. Helst vill jag att programmet ska stödja JPEG 2000 men har du tips om program som inte gör det så skriv ändå!
 
ok hur går jag tillväga då? hur ska jag rent praktskt öppna filerna i makrot, hittar just nu inte ens makrofunktionen. Har du lust å förklara lite mer...?
 
Jag har en engelsk variant. Du går in på actions, längst ner där har du knappar varav en är för inspelning (håller du pekaren på ser du vilken), sedan gör du det med en öppen bild som du vill att macrot du tillverkar ska göra, alltså ändra format från gif till jpg och spara som du vill ha bilderna i mappen sedan. När macrot är klart tryck stoppknappen. I arkivmenyn hittar du automate och där ska du välja batch för att kunna välja ny mapp att spara till. Hoppas förklaringen som är lite tillhafsad duger, jag har inte PS öppet för tillfället men tror jag fick med allt.
/Lotta
 
i photoshop, gör ett macro och välj sedan "skapa droplet" i "arkiv - automatisera" där du väljer det macrot.

---
ops.. här gick det undan.. så mitt inlägg gjorde visst inte nån större nytta.. *ler*
 
Tack för tipsen gällande photoshop... Vet ni något mer litet behändigt program som kan fixa samma sak så man intebehöver hela photoshop för denna lilla begränsade uppgift. Själv har jag photoshop men kan vara bra att känna till varianter.
 
Förresten när Fcoder ändå är på tapeten, kanske det finns någon som känner till något program liknande det som funkar till mac också?
 
IrfanView

IrfanView är min favorit när det gäller batchprocesser. Enkel, smidig, snabb och gratis! Huruvida den stödjer jpg2k vet jag dock inte...

/J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.