PMD
Aktiv medlem
Jag använder punktmätningen också..
Och zonsystemet?
Problemet med att använda spotmätning är ju att man måste vara en fena på att bedöma var normalgrått ligger i bilden. Kan man det så är det en utmärkt mätmetod.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag använder punktmätningen också..
En del kameror har "program shift" vilket innebär att i P-läget kan man förskjuta bländare/slutartid-kombinationen till värden man själv vill ha. Man har lika mycket kontroll över inställningarna som i M-läget men det går snabbare.Skillnaden mot full automatik är dock rejäl. Väljer du P eller full-auto, jag då har du ju ingen kontroll på vilken kombo av tid och bländare som väljs.
Det finns inget fel sätt att göra bilder.
Och jag gör oftast tvärt om för att få porträtt att stå ut från lite mörkare bakgrund. Med lös blixt och paraply då.Nu krånglar vi till det ännu mer, men jag kör oftast kamerans exponering på +-0 men blixten på -0,7 (eller ännu lägre) - fortfarande i automatikläge ...
Och zonsystemet?
Problemet med att använda spotmätning är ju att man måste vara en fena på att bedöma var normalgrått ligger i bilden. Kan man det så är det en utmärkt mätmetod.
... man var så starkt påverkad av att riktiga fotografer alltid använde M-läge.
En del kameror har "program shift" vilket innebär att i P-läget kan man förskjuta bländare/slutartid-kombinationen till värden man själv vill ha. Man har lika mycket kontroll över inställningarna som i M-läget men det går snabbare.
Det är en ren smaksak och ger förstås samma resultat som manuell exponering. Jag brukar köra A-läge (bländarförval), välja ISO och bländare och sedan kompensera beroende på vad motivet är i för ljus (eller inte alls om jag vet att jag kan justera i efterhand och inte behöver göra det på många bilder).
En del kameror har "program shift" vilket innebär att i P-läget kan man förskjuta bländare/slutartid-kombinationen till värden man själv vill ha. Man har lika mycket kontroll över inställningarna som i M-läget men det går snabbare.
Men man har ju inte full kontroll över ifall det är bländare eller slutartid som ändras när man kompenserar. I P-läget prioriterar kameran olika i olika situationer.
Självklart ser man vilka värden kameran valde, men man vet inte i förväg ifall kameran kommer att öka tiden eller bländaren när du vill fetta på exponeringen.
Jag vill nästan alltid köra på största bländare. Därför använder jag oftast bländarprioritet. Jag vet då att det är slutartiden som förskjuts när jag väljer att kompensera.
Automatiken gör det ofta snabbt och enkelt, men tvingar oss att tänka i flera led.
Petter...
Det finns kameror som har programautomatik som prioriterar antingen slutartid eller bländare (och där justeringen påverkar just den egenskapen), men jag kommer inte ihåg vilka
En sak som jag inte sett någon ta upp här är att det faktiskt kan vara mycket lättare att använda manuellt läge än t.ex. lägena P, AV eller TV. För så länge ljuset är detsamma är det i manuellt läge bara att ställa in exponeringen rätt och sedan fotografera på. Man behöver alltså inte tänka på så mycket annat än det rent kreativa i fotograferingsprocessen. Med lägen som P, AV och TV däremot måste man hela tiden ha i bakhuvudet att man eventuellt behöver kompensera för att alla ens bilder inte ska få en medelton. Visst..många bilder blir ur ett histogramperspektiv "rätt" exponerade med autolägena, men är det det man egentligen vill uppnå!?
Som nämnts kan man kompensera genom funktionen exponeringskompensation och då få till bilderna som de skulle ha blivit i manuellt läge. Men det är då ett extra moment som ska utföras och man får lägga extra tankekraft på hur och hur mycket man måste kompensera med för att få exponeringen som man vill. Och det är inte alltid så lätt att veta exakt, tycker jag.
Jag ska se om jag kan lägga upp något bildexempel senare som visar vad jag menar..