bentelkalb
Aktiv medlem
Nä ni har fel båda två. Om ni har rätt så måste jag ha minst 2 bilder från en Sony A7R II för att kalla det för HDR i slutprodukten. En kamera som har 14 nivåer i DR!!!
En Canon G9 har 10 nivåer. En sådan kameran med 3 (rätt normalt vid HDR-fotografering) bilder -2, 0 och +2 får alltså ungefär lika mkt att leka med som en A7R II redan har.
En JPG i sRGB kan inte uppvisa 14 nivåer i DR utan att mixtra med låg och högdagrar. Därför pressar man ihop det i bildbehandlingen. De flesta kör nån typ av pressning av DR, men i olika grad.
Många tror också man måst tonmappa för att få HDR. Det är ju fel för det är en annan typ av teknik som oftast ingår i HDR-tekniken.
Jag tror ni förväxlar HDR med tonmappning som många andra. Stort Eloge till Adobe som gör HDR ihopslagning i LR till äkta HDR utan tonmappning. Den gör precis som den ska, en 32bits fil men stort DR. Ex går reglagen för exponering från -10 till +10 istället för -5 till +5. Här fortsätter jobbet precis som vanligtmed att sänka lågdagrar och höja tills man är nöjd.
HDR-tekniken med multipla exponeringar löser gamla sensors tillkortakommanden med lågt DR. Därför gör man HDR av multipla LDR. Ev onödigt med sensorer som har hög eller tillräckligt med DR för den typ av kompression motivet man leker med har.
HDR är äldre begrepp än man tror, det är inget nytt. Jag höll på med det på 2003 med dåtidens sensorer, Funkade bra då och funkar ännu bättre med dagens kameror med en enda exponering. Men med multipla exponeringar får man något ännu mer. Dvs superb bilkvalite och det gäller såklart även för sensorer med redan bra DR..
/Stefan
Nej jag förväxlar inte tonemapping och HDR, och jag gör mina HDR i raw med flera exponeringar, och min D800 har 14.4 EV i dynamiskt omfång..... Ska du göra en hdr av en solnedgång i motljus kommer du inte långt med en exponering kan jag lova dig.
Hur som helst så verkar du inte läsa, alternativt förstå vad jag skriver.
Ingen har påstått att du MÅSTE ha minst 2 exponeringar för att få kalla slutprodukten HDR. Det jag skriver är att HDR GENERELLT görs av flera exponering (inte alltid) och det är vad folk GENERELLT tänker på när man säger använder sig av begreppet HDR. Hur dueller jag råkar göra våra HDR-bilder spelar ingen större roll för hur folk uppfattar begreppet HDR.
Du verkar inte vilja förstå skillnaden i en diskussion av vad folk tolkar in i ett begrepp, det är ingen teknisk diskussion.