ANNONS
Annons

Autoiso i M eller minst slutare 250 vid A

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag försöker ställa in min kamera så att bländaren alltid är 8. Slutartiden kan få variera men den ska alltid vara minst 250. Iso kan få variera upp till 6400.

Har försökt två grejer för att uppnå detta:

1. Ställa in kameran på manuellt läge med bländare 8 och slutartid 250. Då kan jag inte använda autoiso tyvärr.

2. Ställa kameran på bländarprioritet. Då fungerar autoiso men slutartiden kan bli alldeles för kort under dåliga ljusförhållanden.

Kameran gör så klart sitt bästa för exponera korrekt, men jag tar hellre en mörk bild än en suddig bild.

Jag har en Panasonic GX7. Finns det några smarta inställningar jag missat eller får jag helt enkelt köpa läget?
 
Olika kameror stödjer olika avancerade funktioner.

1. Ifall din kamera inte stödjer Auto-ISO i manuellt läge, så kan du inte den vägen få kameran att automatiskt ge dig det du önskar. Dock, ifall du har möjlighet att ställa in din kamera så att dess EVF/skärm visar hur EXPONERINGEN blir, så finns en enkel metod. Det ar bara att titta och vrida på ISO-ratten tills exponeringen ser bra ut. Vet inte vad Panasonic kallar denna funktion (ifall den finns), men på min kamera går jag till "Setting Effects" och väljer "On".

2. Ifall din kameras Auto-ISO inte är konfigurerbar, så går inte detta heller med din kameras automatik. På vissa kameramodeller går det att välja Aperture-prioritet + Auto-ISO + begränsning av hur lång exponeringstid Auto-ISO-funktionen ska tillåtas välja, innan den höjer ISO. Det har blivit en utveckling på senare tid att fler kameramodeller får mer avancerade funktioner (i alla fall de lite dyrare...). Det kan finnas ännu mer konfigurerbar Auto-ISO, En ganska ny kamera jag nyligen "klämde på" hade även möjlighet att välja olika längsta tillåtna slutartider beroende på vald brännvidd.

Fast det kunde å andra sidan vissa av mina gamla analoga Minolta-kameror också, där kunde man välja en programkurva. Fast de behövde ju inte bekymra sig om något Auto-ISO...

För att få klarhet i exakt vilka funktioner din kamera stödjer får du förstås titta i bruksanvisningen. Hoppas detta kan vara en liten hjälp på vägen.
 
Olika kameror stödjer olika avancerade funktioner.

1. Ifall din kamera inte stödjer Auto-ISO i manuellt läge, så kan du inte den vägen få kameran att automatiskt ge dig det du önskar. Dock, ifall du har möjlighet att ställa in din kamera så att dess EVF/skärm visar hur EXPONERINGEN blir, så finns en enkel metod. Det ar bara att titta och vrida på ISO-ratten tills exponeringen ser bra ut. Vet inte vad Panasonic kallar denna funktion (ifall den finns), men på min kamera går jag till "Setting Effects" och väljer "On".

2. Ifall din kameras Auto-ISO inte är konfigurerbar, så går inte detta heller med din kameras automatik. På vissa kameramodeller går det att välja Aperture-prioritet + Auto-ISO + begränsning av hur lång exponeringstid Auto-ISO-funktionen ska tillåtas välja, innan den höjer ISO. Det har blivit en utveckling på senare tid att fler kameramodeller får mer avancerade funktioner (i alla fall de lite dyrare...). Det kan finnas ännu mer konfigurerbar Auto-ISO, En ganska ny kamera jag nyligen "klämde på" hade även möjlighet att välja olika längsta tillåtna slutartider beroende på vald brännvidd.

Fast det kunde å andra sidan vissa av mina gamla analoga Minolta-kameror också, där kunde man välja en programkurva. Fast de behövde ju inte bekymra sig om något Auto-ISO...

För att få klarhet i exakt vilka funktioner din kamera stödjer får du förstås titta i bruksanvisningen. Hoppas detta kan vara en liten hjälp på vägen.

Absolut det är hjälp på vägen.

1. Jag tror min kamera stödjer detta men det är inget alternativ då jag försöker optimera inställningarna i kameran för gatufoto. Alternativet är för långsamt. Å andra sidan kanske det är det bästa möjliga om jag inte har möjlighet att ställa in som jag beskriver i min trådstart. Man behöver ju inte "chimpa" över displayen konstant för det.

2. Vet inte om detta riktigt är vad jag söker men får undersöka vidare.

Jag får som du säger plöja manualen. Nu har jag fått input på lite funktioner jag kan leta efter. Om inte en GX7 användare råkar trilla in i tråden.
 
Ytterligare en hyfsat relaterad fråga

Har experimenterat lite med kameran och den verkar tycka att en slutartid på 1/60 är acceptabelt innan den går upp steg för iso vid autoiso. Det innebär att den nästan alltid är på slutartid 1/60 under halvkassa ljusförhållanden. Hittar tyvärr ingen inställning som jag kan ändra detta med. Detta gäller alltså vid bländarprioritet.


Jag har många frågor men då denna är halvt relaterad skapar jag ingen ny tråd.

Blir det samma exponering på alla kameror vid samma iso, bländare och slutartid? Jag upplever att nu på hösten är det nästan för mörkt för att fota 1/250 och bländare 8 vid ett anständigt iso. Är det kameran eller är det bara så det är? Hoppas ni förstår frågan.
 
Det blir i stort sett samma exponering med olika kameror även om det t.ex kan skilja mellan olika objektiv hur mycket ljus de släpper igenom vid samma bländare samt att jag kan tänka mig att samma ISO värde inte alltid är samma på olika kameror.

Vad gäller 1/250 och f/8 så kan jag hålla med att detta inte är mycket när den svenska hösten och vintern kommer inrullande.

Du säger att det är acceptabelt med ISO 6400 för din kamera vilket låter väldigt bra i sig, sedan undrar jag om du verkligen behöver bländare 8 med en m3/4 sensor fast det beror ju på vilken brännvidd du använder.
 
Det blir i stort sett samma exponering med olika kameror även om det t.ex kan skilja mellan olika objektiv hur mycket ljus de släpper igenom vid samma bländare samt att jag kan tänka mig att samma ISO värde inte alltid är samma på olika kameror.

Vad gäller 1/250 och f/8 så kan jag hålla med att detta inte är mycket när den svenska hösten och vintern kommer inrullande.

Du säger att det är acceptabelt med ISO 6400 för din kamera vilket låter väldigt bra i sig, sedan undrar jag om du verkligen behöver bländare 8 med en m3/4 sensor fast det beror ju på vilken brännvidd du använder.

Okej, tack för info. Jag fotar med ett 20 mm fast objektiv.

Anledningen att jag vill fota med bländare 8 är för att jag vill fota gatufoto med en viss teknik, du kan läsa mer i denna tråd jag skapat: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=164374
 
Jo, jag har varit där och svarat i den tråden också :)

20mm antar jag motsvarar 40mm på FF så det låter vettigt att vilja jobba med bländare 8, själv jobbade jag förut mest på 5,6 och 35mm objektiv vid gatufoto men min kamera var inte så bra på höga ISO annars hade jag använt bländare 8 mer. Nu har jag en bättre kamera så nu kommer jag nog också hålla mig till bländare 8 i större utsträckning.
 
Det finns appar för detta, sök på dof calc

Den jag har heter "dof calc" Du ställer in vilken kamera du har och
väljer vilket objektiv du använder och vilka inställningar
du tänker använda, bländare, slutartid....

Du får hyperfocal och skärpedjup... funkar kanon

//Stefan
 
Jo, jag har varit där och svarat i den tråden också :)

20mm antar jag motsvarar 40mm på FF så det låter vettigt att vilja jobba med bländare 8, själv jobbade jag förut mest på 5,6 och 35mm objektiv vid gatufoto men min kamera var inte så bra på höga ISO annars hade jag använt bländare 8 mer. Nu har jag en bättre kamera så nu kommer jag nog också hålla mig till bländare 8 i större utsträckning.

Ja just det :) Då har du ju koll på vad jag försöker göra. Men jag får kanske gå ner till 5,6 ibland och försöka lära mig att fota i ett smalare intervall med bra skärpa.
 
Har du provat att ändra iso manuellt innan du slår på auto-iso?
På en del kameror blir det manuellt inställda isovärdet "lägsta iso" vid auto-iso.
Dvs ett högre manuellt isovärde ger en kortare längsta slutartid vid auto-iso.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.