Annons

Autofokus i mörk miljö 70D - 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Canons sensorer lämpar sig inte så bra att underexponera och sen ljusa upp mycket i efterbehandlingen. Det blir bättre resultat om man exponerar tillräckligt mycket för att inte behöva fixa ljusnivåerna i bilden i efterhand.

Både och…
Thomas’ bild ovanför är ju minst tre steg underexponerad och går inte att ljusa upp utan betydligt kvalitetsförlust. Men ett steg på lagom iso (tex 800 – 1600) är inte svårt att ljusa upp om man fotar med Canon i raw. Personligen underexponerar jag ofta mina bilder ett ½ - 2/3 steg – beroende på motiv - och korrigerar sedan i rawkonvertering/efterbehandling och manuell brusreducering i Photoshop. Resultaten blir väldigt bra, även för tx tryck i magasiner. Den här bilden har tagits i dårligt ljus med ett gammalt 40D på 1/125sek f3,2 1250 iso i befinligt ljus. Originalet ser inte alls lika bra ut: mycket beror på skicklig efterbehandling, och inomhusbilder i dårligt ljus är inte alls lika lätt som att fota utomhus.
 

Bilagor

  • 22.jpg
    22.jpg
    53.3 KB · Visningar: 51
Jo, lite underexponering går att rädda (även med en Canonsensor) men det är i allmänhet bättre att höja ISO än att underexponera.

För minsta möjliga brus bör man använda ISO-inställningar som är multiplar av 160, men på bekostnad av lite dynamik.
Bästa kombination av dynamik och brus får man med ISO-inställningar som är multiplar av bas-ISO (dvs 100).
Mest brus får man med ISO-inställningar som är multiplar av 125.

(Förklaringar till detta finns i detalj på nätet, men jag kan skriva en sammanfattning om ni vill).
 
Dock ska man vara medveten om att för den som hellre tittar på bilder än på pixlar är skillnaden så liten att man knappast lär tänka på den. Det ger mer i utbyte att fundera på hur ens bilder ser ut och vad man vill säga med dem, än exakt vilket ISO man valde.
 
För minsta möjliga brus bör man använda ISO-inställningar som är multiplar av 160, men på bekostnad av lite dynamik.
Bästa kombination av dynamik och brus får man med ISO-inställningar som är multiplar av bas-ISO (dvs 100).
Mest brus får man med ISO-inställningar som är multiplar av 125.

Jag bruker att ha sådär koll på fototeknik, men det här fattar jag inte mycket av:eek:)
 
Jag bruker att ha sådär koll på fototeknik, men det här fattar jag inte mycket av:eek:)

Det behöver du heller inte - du kommer inte se någon som helst skillnad oavsett om du ställer slutartiden på 1/160s eller 1/100s (med rätt bländare förstås). PMD gillar att veta bäst, men det är inte alltid det märks i praktiken ;)
 
Dock ska man vara medveten om att för den som hellre tittar på bilder än på pixlar är skillnaden så liten att man knappast lär tänka på den. Det ger mer i utbyte att fundera på hur ens bilder ser ut och vad man vill säga med dem, än exakt vilket ISO man valde.
Ja, jag brukar oftast köra med auto-ISO, men jag har ställt in kameran att justera ISO i hela steg (med början på ISO 100).
 
Jag bruker att ha sådär koll på fototeknik, men det här fattar jag inte mycket av:eek:)
Som Anders mycket riktigt påpekar så är det endast i extrema fall man faktiskt behöver fundera på det.

Förklaringen är att Canonkameror förstärker signalen digitalt vid ISO-inställningar som är multiplar av 125 (ISO 125 är alltså ISO 100 förstärkt digitalt). Det leder till mer brus än med analog förstärkning (med en Canon-sensor). För ISO-multiplar av 160 sänks signalen istället vilket leder till mindre brus men sänkt dynamik. (ISO 160 är alltså ISO 200 sänkt digitalt).

Analogt förstärkta ISO-inställningar är alltså alla multipler av ISO 100 (upp till en viss gräns över vilken all förstärkning sker digitalt).

Nej, det här behöver man knappast bry sig om, men det kan vara kul att veta ändå. :)

Och förresten: vem gillar att veta sämst ...?
 
Ja, jag brukar oftast köra med auto-ISO, men jag har ställt in kameran att justera ISO i hela steg (med början på ISO 100).
Den inställningen gäller bara när du justerar själv. Om du har Auto ISO inställt justerar kameran ISO som den själv behagar, och förmodligen i finare steg än bara tredjedelar. Exakt hur en EOS-kamera av idag gör vet jag inte, men på den tiden då Canon började visa slutartider och bländarvärden (ISO behövde inte visas i sökaren då, det stod på filmasken), då visades värdena i halvsteg. Men internt arbetade kameran med sextondels steg, för att få en tillräckligt fin gradering på exponeringsinställningen när man körde automatiskt. Detta stod i dokumentationen på den tiden.

Är det då ISO den ska jobba med behöver även ISO kunna justeras i fina steg, för att få lika bra noggrannhet vid inställningen som om man varierar tiden på några mikrosekunder när hit eller dit.
 
Som någon påpekade (ungefär): det är inte så noga eftersom man inte lär märka någon skillnad ändå. :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar