Annons

Autofokus funkar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Hej.
Om autofokusen inte funkar på ett objektiv, vad kan det vara för fel då tror ni?
Har möjlighet att köpa ett sigma 17-70 2,8-4,5 med defekt autofokus, fast det funkar manuellt och tar bra bilder.
Kan det vara kontaktfel mellan objektivet och kameran, eller är det fel inne i objektivet?

Är väl en omöjlig fråga att svara på, men tänkte att det kanske finns nån som har varit med om nått liknande, eller nån som vet att " vid det felet så är det garanterat fel inne i objektivet...."

Vad skulle ni ge för det, om ni nu ville köpa det, och fokusera manuellt som på den gamla goda tiden?
Tar ju ändå bra bilder.

//Reino

Jag avråder från att köpa ett objektiv om autofokusen är defekt.
En reparation av fokusmotorn är kostsam jämfört med värdet av ett fungerande objektiv.
Försök hitta ett objektiv som är i fint skick i stället. Du vinner på det i längden både ekonomiskt och praktiskt tror jag.
Man bör också tänka på att autofokus är säkrare än manuell fokusering (när man träffar rätt med fokuspunkten)

Hej.
Om autofokusen inte funkar på ett objektiv, vad kan det vara för fel då tror ni?
Har möjlighet att köpa ett sigma 17-70 2,8-4,5 med defekt autofokus, fast det funkar manuellt och tar bra bilder.
Kan det vara kontaktfel mellan objektivet och kameran, eller är det fel inne i objektivet?

Är väl en omöjlig fråga att svara på, men tänkte att det kanske finns nån som har varit med om nått liknande, eller nån som vet att " vid det felet så är det garanterat fel inne i objektivet...."

Vad skulle ni ge för det, om ni nu ville köpa det, och fokusera manuellt som på den gamla goda tiden?
Tar ju ändå bra bilder.

//Reino

Är det ett Sigma så kontakta Tura Scandinavia och beskriv vilket objektiv du har och hur problemet ytttrar sig.

Jag har haft två Sigma där AF inte fungerat, kollat med Tura och fått en bra gissning vad det är för fel. Deras gissning visade sig stämma. Det ena fixades för ca 750-800 kr och det andra fixades gratis.
Därmed inte sagt att du har samma tur men du kan knappast få bättre råd än från Tura.

Är det ett Sigma så kontakta Tura Scandinavia och beskriv vilket objektiv du har och hur problemet ytttrar sig.

Jag har haft två Sigma där AF inte fungerat, kollat med Tura och fått en bra gissning vad det är för fel. Deras gissning visade sig stämma. Det ena fixades för ca 750-800 kr och det andra fixades gratis.
Därmed inte sagt att du har samma tur men du kan knappast få bättre råd än från Tura.

Tack för tipset, ska jag göra. Kanske kan göra ett kap, om det inte är för dyrt att laga... :)

// Reino

Om ett objektiv (eller någonting) behöver repareras är det alltid ett stort varningstecken - det är en rejäl chansning. När service-gubbsen öppnar prylen ifråga kan det uppdagas ytterligare fel, som gör att reparationskostnaden snabbt springer upp i X antal tusenlappar mer än prylens marknadsvärde.

Mina erfarenheter sedan decennier tillbaka är att ALDRIG köpa det billigaste begagnade objektivet (kameran, tillbehöret etc.) du kan hitta, utan det / den BÄSTA!

Tänk på att det du köper är någonting du sannolikt kommer att använda under åtskilliga år framöver, och finns det en defekt så kan det snart uppkomma, eller redan finnas andra ännu ej upptäckta fel. Dessutom sänker det fotoglädjen betydligt att använda en skavd, ful och skavankig pryl under lång tid, medan en snygg och fräsch dylik tvärtom värmer hjärtat varje gång man använder den!

Grundråd, som sagt - avstå från defekta prylar, OAVSETT hur billiga de än förefaller att vara (ifall du inte avser att slakta dem förstås, och priserna är satta därefter).
.

Det är ju skillnad om man äger ett objektiv som plötsligt blir defekt mot att man överväger att köpa ett som är defekt. Om man äger objektivet så kan det vara värt en reparation om man för övrigt är nöjd med gluggen.
Det är rent dumdristigt att chansa på att köpa detta objektiv.

Min Sigma normalzoom behövde en ganska enkel kalibrering och byta av chips. När jag bytte kamerahus. Det kostade ca 1000 kr inkl. frakt till Tura. Men då hade inte autofokusen lagt av. För mig var det värt kostnaden och besväret.

Vad kan ett begagnat objektiv i fint skick kosta?

Man ska inte ge för mycket för begagnade Sigmaobjektiv. Det händer ganska ofta att objektivet behöver justeras/kalibreras mot det egna kamerahuset för att fokus ska träffa rätt.
Det kan fungera perfekt på säljarens kamerahus men inte på köparens. Så det är en kostnad man får vara beredd på när man köper begagnat.

MVH J O

Har precis fått autofokusen repad på mitt Sigma 17-50mm f2,8 OS EO.
1 375 kr kostade det genom Tura. Då var de sjysta och skickade med ett motljussydd utan kostnad. Kostar väl 450 kr nytt.

625 kr + frakt kostar det att få ett kostnadsförslag om man inte väljer att repa.

Åtgärd: Fästpunkt för bajonett avbruten. byte inre täckkåpa mm

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar