Annons

Autofocus inte 100%

Produkter
(logga in för att koppla)

mickearvid

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag har en Canon 450d med ett Tamrom Af 17-50 2.8.
Tycker att det är svårt med fokusen på bilder, vid porträtt försöker jag alltid att ha fokus på ögonen, men ofta blir de suddiga.

Har provat att ställa in fokuseringspunkt i mitten av sökaren, trycker in avtryckare för att fokusera, indikerar på att fokusen ska vara OK, utan att röra kameran trycker jag av.

Men områden som ska fokuseras blir inte skarpt.

Kan autofokusen vara sönder?
Kan man kalibrera autofokusen?

Autofokus

Det är förmodligen inte autofokus du ska kalibrera, det är objektivet som ska kalibreras mot kamerahuset. Det gör en serviceverkstad för just din kameramodell. Det är inte sällan så, att objektiv och kamerahus är något okalibrerade mot varandra. Problemet är välkänt och närmast standard, skicka in kameran till den auktoriserad verkstad... och skärpan uppenbarar sig:)

Hej

Då borde samma verkstad kunna verifiera om det är ett problem i objektivet eller om det är så att jag kanske är problemet.

Mvh Micke

Börja med att utvärdera din AF noggrannt.

Sätt upp en dagstidning eller något annat kontrastrikt på en vägg. Sätt kameran på stativ några meter från väggen. Rikta kameran så att sensor och vägg är helt parallella - altlså så att kameran är precis rakt mot väggen. Se till att du har bra ljus, men välj stor bländare.

Använd autofokusen för att ställa in skärpan.
Växla till Live View. förstora bilden så mycket du kan. Kontrollera ifall du kan få bilden skarpare genom att fukusera manuellt. Om du kan det, då kan AF behöva kalibreras med objektivet.

Du kan också ta några bilder. Dels några som är fokuserade men AF och dels några där du har fokuserat manuellt med max förstoring i Live View. (det kanske är lättare att se skillnad på bilderna i datorn än på kamerans lilla skärm)

Petter ...

Hej

Då borde samma verkstad kunna verifiera om det är ett problem i objektivet eller om det är så att jag kanske är problemet.

Mvh Micke

Problemet sitter med största sannolikhet inte i objektivet... nu vet jag inte om ditt objektiv kärvar,men det är ofta så att kamerahuset måste kalibreras mot objektivet för att fungera optimalt. Det innebär att om du köper ett nytt hus måste du förmodligen även synka objektiv och hus igen... det är värt kostnaden. En fungerande och kalibrerad autofokus sitter även i dovt ljus. Min K5 med 35mm f2 fick resa till Belgien för justering (snarare utbyte av mjukvaran), min K200D med 35mm f2 kunde serviceverkstaden justera till perfektion i Sverige. Både hus och objektiv måste skickas in för kalibrering, det är en symbios.

Ta en linjal eller en tumstock och luta den mot en vägg etc i 45 graders lutning.
Ställ kameran på stativ nära och fokusera på en punkt, t.ex 20mm strecket.
Ta en bild, sätt handen framför objektivet, tryck på avtryckaren så att fokusen hamnar UR FOKUS.
Ta bort handen och fokusera på samma punkt igen, ta en bild.
Upprepa detta några gånger och se var fokusen hamnar någonstans.

Ligger den på 20mm strecket är allt ok, ligger den på t.ex 25mm har du backfokcus, ligger den
på t.ex 15 mm har du frontfokus.

Då är det kalibrering som gäller, lämna in både hus och glugg för bästa resultat.

MVH Julle.

ANNONS