Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Auto-Fokus, D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

alpe89

Ny medlem
Hej!

Jag har en relativt nyinköpt D7100 som jag är väldigt nöjd med. Jag har bara ett problem med den och jag kan inte hitta en lösning trots att jag läst de relevanta avsnitten i handboken/manualen för kameran.

Jag går ofta på promenader med en kompis där jag har med mig min kamera och då finns det inte tid för att sköta fokus manuellt utan det är snabb point-and-shoot som gäller. Problemet är att kameran ofta sätter fokus på det närmsta objektet i bilden, trots att det många gånger bara är en buske eller husvägg i de allra yttersta delarna av bilden.

På min gamla D90 så ignorerade kameran de yttersta delarna av bilderna när den letade efter auto-fokus. Finns det någon sådan inställning jag kan göra för D7100 också?

Jag kanske har missuppfattat manualen, men som jag förstod det så finns det tre lägen. Ett läge där den letar efter fokus genom hela bilden (det jag använder nu), ett läge där den endast har en punkt och alltid sätter fokus i mitten av bilden samt ett läge där auto-fokus är avstängt.

Finns det något mellanläge i någon inställning som jag missat där kameran skalar bort 10-20 procent av de yttre delarna och endast letar fokus i de resterande delarna?

Ja du kan välja enbart en punkt, 9 punkter 21 punkter eller alla 51 punkterna. Väljer du en punkt behöver inte denna vara i mitten utan kan flyttas åt alla håll.

Väljer du mer än en punkt väljer kameran automatiskt vilken det skall vara fokus på och då kanske inte det du vill.

Testa och välj en medelväg med 9 punkter. Det räcker långt.

Tror det kan vara så att du kör med Automatiskt AF-område, sida 73.
Testa 1- eller 9-punkts AF
/Frode

Tack!

Jag ska testa att ställa in den på 9 punkter nästa gång jag är ute och se om det blir bättre.

Ok , Ni verkar ha full koll och jag har förmodligen blandat ihop saker och ting...sorry.
Det kan vara så att jag tog bilder med full auto , och därmed fick samma problem.
Nu har jag inte det problemet längre.

Ok , Ni verkar ha full koll och jag har förmodligen blandat ihop saker och ting...sorry.
Det kan vara så att jag tog bilder med full auto , och därmed fick samma problem.
Nu har jag inte det problemet längre.
Däremot bör man (alltid) undvika "Automatiskt AF-område" (blanda inte ihop med AF-A). Vid "Automatiskt AF-område" väljer kameran själv fokuspunkt. Det kan då bli vad f*n som helst (ofta något nära kameran). Se sidan 73 i handboken.
Anders W

Redigerad: Ser att Frode redan skrivit om detta tidigare i tråden:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar