Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aurora Borealis på G denna vecka!

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
..så var det dags att rikta gluggarna mot himlen denna vecka, då solvindarna tar nytag.

Blir det klart väder blir det norrsken för kameran.

Tog själv ett kort i går kl 23:30 från min balkong..
 

Bilagor

  • norr1.jpg
    norr1.jpg
    29.5 KB · Visningar: 1,102
Här var det tyvär molnigt igår kväll så jag missade den stora showen (som tydligen var grym med tanke på reaktionerna på nätet). Ikväll verkar det vara lugnt men imorgon ska det ta fart igen. Inatt kan man dock beskåda stjärnfall istället. Det är meteoritsvärmen "Leoniderna" som når sitt maximum strax efter midnatt med ca 100 stjärnfall per timma
 
Lyxigt!

Sicken lyx att se det från balkongen :)

Över hur stort område tror/vet ni att man kan se fenomenet?

//Stefan
 
Re: Lyxigt!

Merlin skrev:
Sicken lyx att se det från balkongen :)

Över hur stort område tror/vet ni att man kan se fenomenet?

//Stefan

Det beror helt på... Igår kunde man se det över nästan hela Europa. Det finns rapporter från södra Frankrike. I USA kunde man se det ända ner i Californien. Allt beror på hur start störningen i jordens magnetfält är och vilken styrka solvinden har. En sådan extrem störning som var igår kväll är relativt ovanlig. Senast var 30:e oktober förra året. Om man har en mörk observationsplats och vet vad man tittar efter kan man faktiskt se norrsken relativt ofta så långt söderut som Stockholmstrakten. Jag tror man räknar med norrsken var 20:e dag. Ju längre norrut desto oftare är det norrsken. I Kiruna tror jag det är norrsken 3 dagar av 4.
 
Leoniderna då?

Är det vid lejonet som man ska vända blicken (och kameran)?

Någon som har en bra sida?
Har letat men inte hittat..

Red. Hittade, men de anger 13-20 November, med max den 17 november..
 
elohim skrev:
..så var det dags att rikta gluggarna mot himlen denna vecka, då solvindarna tar nytag.

Blir det klart väder blir det norrsken för kameran.

Tog själv ett kort i går kl 23:30 från min balkong..

Är det taget i Uppsala?
I så fall tänker jag ge mig ut med stativet efter midnatt i Stockholm för att se om jag får något.

Jag kanske inte har tittat tillräckligt men nog inte har jag sett norrsken här i stan, kanske är det så mycket ljus att det är svårt att upptäcka?
 
Igår såg jag norrskenet över Jakobsbergs centrum, NV Stockholm. Mycket gatubelysning men det syntes bra ändå från mitt vardagsrumsfönster. ;-)
Mörkt gröna böljande "gardiner"! Toppensnyggt!
 
Andra natten i rad med norrsken här i Dalarna... Var ute med kameran igår, någon som vet vad man ska ha för slutartid för att det ska bli bäst?
Använde 28 mm, bländare 2.8, ISO 200 och slutartid på mellan 15 sek och 1 ½ min. Tror ni det var för kort tid?

För övrigt kan ju sägas att Leoniderna blev en stor flopp :( endast några fåtal stjärnfall / timma.

Och så glöm inte att titta ut inatt, solaktiviteten här fortfarande hög och just nu förekommer starka norrsken över USA och Kanada!
 
Re: Re: Aurora Borealis på G denna vecka!

cmw2 skrev:
Är det taget i Uppsala?
I så fall tänker jag ge mig ut med stativet efter midnatt i Stockholm för att se om jag får något.

Jag kanske inte har tittat tillräckligt men nog inte har jag sett norrsken här i stan, kanske är det så mycket ljus att det är svårt att upptäcka?

Jo kortet är taget i Uppsala, Flogsta, på min balkong i låghusen. Ungefär det sämsta stället att fotografera norrsken på, men jag var på väg till sängen så det var ett sista-sekundenprojekt.

En idé är att hålla för ögonen nån minut och sedan kolla upp på himlen. Kollar man utan att ha vänjt ögonen och eller håller för ljuskällorna omkring en så ser man nog inget.. Men är det stjärnklart så är chansen stor.
 
Kenny skrev:
Andra natten i rad med norrsken här i Dalarna... Var ute med kameran igår, någon som vet vad man ska ha för slutartid för att det ska bli bäst?
Använde 28 mm, bländare 2.8, ISO 200 och slutartid på mellan 15 sek och 1 ½ min. Tror ni det var för kort tid?

Lite svårt det där med exponeringstid..

Å ena sidan måste man exponera tillräckligt länge för att det ska bli tillräckligt ljusstarkt.. men å andra sidan kan man inte ha för lång tid för för då blir det inga "draperier" utan bara en "ljusklump". Och inte heller för hög ISO för då blir det mycket brus.. men inte för lågt heller för då ökar exponeringstiden man måste ha..

ISO 400 i 15 sekunder bländare 4 fick jag bra kort av. Men man får ju testa sig fram..
 
Jaha ja, där missade man tydligen något. Vyn på kortet känner jag igen. Jag bor i huset bredvid! Ikväll är det i alla fall noll sikt här i Uppsala, så vi får hoppas at det håller i sig.
 
Solen fick ett nytt utbrott ikväll. Em den efterföljdes av en CME (Coronal Mass Ejection) så kan vi vänta oss en ny chans för norrsken om ett par dagar. Väntar med spänning på analysen från bilderna på utbrottet!
 
Norrsken på ett flertal bilder, med olika stjärntecken - Söderhamn 21.30-00.00

Terje
(nu väntar vi på vad labbet kan uträtta med filmerna...)
 
Ytterligare en solexplosion inatt. Denna gång en stor! Minst en CME med riktning mot jorden. Förmodligen kan vi se fram mot mer norrsken imorgon natt eller natten därefter!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.