ANNONS
Annons

Aurora Borealis på G denna vecka!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Befinner mig i en by som heter Vittangi och som ligger 7 mil öster om Kiruna. Jag har sett mycket norrsken tidigare men det som var här igår kväll var mycket häftigt. Tyvärr så var det lite disigt och molnigt ibland men sen klarnade det upp ordentligt, och vilket norrsken som visades. Fotade tills batterierna tog slut med min KM Z3 (batterierna tog slut pga kyla). Ska bli spännande och se hur bilderna ser ut på skärmen. Har aldrig fotat norrsken så det var riktigt kul.

Magnus

timlu skrev:
Bilder finns nu i mitt galleri

Här i Falkenberg syntes inget norrsken pga. mycket moln och regn. Men, de moln som kom in på väldigt låg höjd såg ut att vara upplysta som på bilden: Norrsken 5 i ditt album Tim. Kan det varit norrskenet som orsakade denna effekt?

Falkman skrev:
Här i Falkenberg syntes inget norrsken pga. mycket moln och regn. Men, de moln som kom in på väldigt låg höjd såg ut att vara upplysta som på bilden: Norrsken 5 i ditt album Tim. Kan det varit norrskenet som orsakade denna effekt?

Det var det säkert. Det mulnade till allt mer igår kväll men man kunde se att molnen var upplysta från ovan.

Hmm..prognosen för i natt ser halvt lovande ut med uppsprickande molntäcke. Gäller att hitta en tillräckligt mörk plats.

Senast det begav sig, (som jag kommer ihåg), var nån gång i slutet på 80-talet då man kunde se norrsken över Ekerö. (Finaste norrsken jag upplevt var i Riksgränsen för en massa år sedan).

Usj. Jag längtar hem av alt detta norrskens pratet. Tycker det är botten att se det i Östersund, här blir det ju aldrig riktigt riktigt för mig. Om ni forstår.
Skal ligga lenge i snön och bara kolla upp på himmeln när jag kommer hem til jul :) Ser så fram emot det. Ifjor jul hadde det varit enorma eksplotioner på solen, så i mellandagarna hadde vi norrsken nästan varje dag. Håppas på repris iår, då blir det med varmsjoklad til. :)

Det är inte min grej att fota norrsken. Tycker aldrig att man kan komma i närheten av verkligheten, så jag blir alltid besviken på resultatet. Jag fångar hellre med minnet, det är ju også en billigare lösning.

Kom nu ihåg att visa respekt för Norrskenet när ni är ute och ha inte på er vita kläder för då kan den komma ner och fånga er. Så fikk vi våran trim när vi var små, springa från norrskenet. :)

~Maritha

Jaha, då var man ute och fotade igår igen... Tyvärr var det inte lika starkt som i förrgår men å andra sidan täckte det större delen av himlen, den näst intill badade i ett grönt sken!

Höll ögonen öppna inatt igen, för min egen del lär det ju bara va att glömma. Är mulet...
Men lycka till ni andra!

Kul att det är några som har sett och fotograferat veckans norrsken! Själv har jag inte sett ett spår pga alla moln.
Vore kul att se fler bilder!

Jeg legger inn en link til en otorolig norrskensbild från foto.no: http://www.foto.no/cgi-bin/bildekri...sid=&nomenus=&serieid=0&minimumanbefalinger=1

Like perspektiv på att det är typiskt norsk att vara best. :)

Sök gärna på nordlys på foto.no det är en enorm klass på dessa bilder, som man tyvär inte har på fs. Men det kanske kan ge bra ideer och insiration. Det är garanterat värt att kolla på, bla björn jörgensen har några tokigt bra norrskens bilder där.

~Maritha

maritha skrev:
Jeg legger inn en link til en otorolig norrskensbild från foto.no: http://www.foto.no/cgi-bin/bildekri...sid=&nomenus=&serieid=0&minimumanbefalinger=1

Like perspektiv på att det är typiskt norsk att vara best. :)

Sök gärna på nordlys på foto.no det är en enorm klass på dessa bilder, som man tyvär inte har på fs. Men det kanske kan ge bra ideer och insiration. Det är garanterat värt att kolla på, bla björn jörgensen har några tokigt bra norrskens bilder där.

~Maritha

Håller med Maritha!

www.foto.no är den i särklass bästa platsen att söka upp förstklassiga norrskensbilder.

Här har jag ett eget litet blygsamt exempel.

Mvh Niclas,

Bilagor

• norrsken 4.jpg
    norrsken 4.jpg
    7.8 KB · Visningar: 161
I bilden ovan har jag identifierat Jupiter, saturnus och stjärnbilden Auriga. Det är kul när norrskensbilder också innehåller kända himlafenomen, tycker jag.
Jag personligen kan intet mycket om dessa himlamonument, tyvärr;)!
Mvh Niclas,

skutte skrev:
Maritha, vilken fantastisk bild av norrsken! Tänk om man fick uppleva nåt liknande.
/Göran

Håppas at alla forstår att det inte är jag som har tatt bilden!
Men det är en annan Nordmann.:)

Jag är själv veldigt fasinerat av norrsken och har ofta sett norrsken av detta kalibret, men att fota norrsken är inte helt min stil.

~Maritha

Det är lugnt Maritha, jag såg att det var en annan som tagit bilden...det var flera andra fantastiska bilder där också!
/Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar