Annons

att tona

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jag har bara tonat mina bilder i datan än så länge men tänkte göra det i mörkrummet snart.
vad jag förstår så bleker man först kortet och sedan tonar. måste man bleka det först? då bleker man ju bort mkt av bilden, jag tycker inte det låter så fint.

Det finns enbadstonare, som selentonare och bruntonare typ Viradon.

De papper som fungerar bäst i dessa tonare är klorbromidpapper. Bromidpapper kan vara svåra att tona utan blekning.

Du kan vara lugn även om du använder tonare med blekbad, typ Kodak Sepiatonare. Du bleker bort hela, eller nästan hela bilden, så att kanske en svag gul nyans syns av bilden. Sedan kommer bilden tillbaka i tonbadet.

ok, det lät betryggande.

tänkte på en grej igår, att jag skulle testa att köra med svartvita negativ i färglabbet, är det ett alternativ ? alltså kan man komma nära en bruntoningeffekt i färglabbet?

ariadne skrev:
...alltså kan man komma nära en bruntoningeffekt i färglabbet?

Inga problem alls.

Börja med att ställa färgrattarna på noll och gör en kopia, förmodligen blir du nästan nöjd med den inställningen. Om det blir för klent kan du öka cyan för att få en rödare ton och magenta+cyan för att få en gulare ton.

Du kan få blå, gula, gröna, sepia, röda och så vidare bilder genom kopiera på färgpapper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar