Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att tacka för sig !

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Hej alla fotovänner ! Vill bara säga en sak som jag tycker är viktigt på detta forum ! Har märkt att många reggar sig som medlem ,ställer frågor och får ibland rätt så många svar och råd men hör sen inte av sig och berättar hur kameraköpet blev eller ens tackar för svaren! Tycker att det borde man i varje fall göra när man ändå får "proffsig" hjälp av alla kunniga och erfarna här på forumet som ställer upp och lägger ned tid på att skriva och hjälpa till ! Håller ni andra inte med ?
m.v.h. Jonas !

Hej alla fotovänner ! Vill bara säga en sak som jag tycker är viktigt på detta forum ! Har märkt att många reggar sig som medlem ,ställer frågor och får ibland rätt så många svar och råd men hör sen inte av sig och berättar hur kameraköpet blev eller ens tackar för svaren! Tycker att det borde man i varje fall göra när man ändå får "proffsig" hjälp av alla kunniga och erfarna här på forumet som ställer upp och lägger ned tid på att skriva och hjälpa till ! Håller ni andra inte med ?
m.v.h. Jonas !

Håller med. Det är för tusan normalt hyfs.
/Mattias

Håller med. Det är för tusan normalt hyfs.
/Mattias

Vi ska inte vara för hårda, det är lätt att glömma. I synnerhet när man är helt upptagen med att bekanta sig med sin nya kamera.

Men jag tycker också att det är trevligt när någon tackar för råden. Jag är dock inte helt övertygad om att jag gjort det själv i alla trådar jag startat...

Per.

Visst är ett tack trevligt men allra roligaste tycker jag det är när trådskaparen återkommer med en lite redogörelse "Så här gick det sen" - gärna i kombination med ett litet bildexempel.

Det absolut tråkigaste är när någon startar en tråd, ställer en fråga och får massor av svar och sedan inte själv deltar alls i tråden. Då känns det lite meningslöst att komma med råd.

Ville bara ta upp det,tycker själv att det är viktigt att man tackar för svaren och det är ju även kul att veta vad personen i fråga köpte för nåt, efter kanske 10 olika bra råd !

Vi ska inte vara för hårda, det är lätt att glömma. I synnerhet när man är helt upptagen med att bekanta sig med sin nya kamera.

Men jag tycker också att det är trevligt när någon tackar för råden. Jag är dock inte helt övertygad om att jag gjort det själv i alla trådar jag startat...

Per.

Jag kan hålla med till viss del, men jag tycker att det är trist när tex. flera svarat i en tråd och hjälpt till med ett problem, och trådskaparen inte ens bemödar sig med att svara med antingen en uppföljning eller ett tack och sedan skapar nya trådar med andra problem som uppstått.

Jag tycker iallafall att det är normalt hyffs, man skulle ju knappast be någon på gatan om hjälp och sedan om man då får hjälp bara gå därifrån utan ett ord.

/Mattias

Ärligt talat så bryr inte jag mig.

Ibland skriver jag ett svar i en tråd men sen slutar jag läsa den.

Det blir lätt lite bajsnödigt tycker jag. Tack hit och dit. Man får väl hoppas på att frågeställaren fått sina svar och är nöjd och kan gå vidare. Om man skriver så uttömmande svar att man känner att man ödslat sin tid på något man inte får ett tack för så är mitt svar kort å gott - GÖR INTE DET.

Jag tycker absolut inte att man kan jämföra att skriva i diskussionsforum med att prata med någon på gatan. T.ex Mattias så missade du att skriva HEJ i ditt inlägg, det är väl det ordet man oftast börjar en IRL-konversation med?

Ärligt talat så bryr inte jag mig.

Ibland skriver jag ett svar i en tråd men sen slutar jag läsa den.

Det blir lätt lite bajsnödigt tycker jag. Tack hit och dit. Man får väl hoppas på att frågeställaren fått sina svar och är nöjd och kan gå vidare. Om man skriver så uttömmande svar att man känner att man ödslat sin tid på något man inte får ett tack för så är mitt svar kort å gott - GÖR INTE DET.

Jag tycker absolut inte att man kan jämföra att skriva i diskussionsforum med att prata med någon på gatan. T.ex Mattias så missade du att skriva HEJ i ditt inlägg, det är väl det ordet man oftast börjar en IRL-konversation med?

Alla kan ju inte tycka lika, det står väl klart sen länge, jag vidhåller att det tillhör normalt hyffs att följa upp sina egna trådar, sedan hur man gör det är väl upp till var och en, det handlar för min del inte om att man skall tacka för vart eviga inlägg till höger och vänster.

Problemet är väl som med det mesta annat här i världen - sköt dig själv och skit andra. Jag kommer fortsätta svara i trådar även om folk inte tackar mig för det. Jag tror på att vara snäll mot andra, och om jag är det så kanske det smittar av sig, men det bryr du väl förmodligen inte om Karin, vi är väl olika antar jag.

Jag vet faktiskt inte om jag varje gång säger hej det första jag gör om jag träffar någon jag känner IRL. Men om jag startar en tråd brukar jag inleda med någosn slags hälsningsfras, det blir däremot skitnödigt om alla som svarar i tråden skall säga hej också. Eller?

Ett problem är väl att de flesta trådar urartar. Så i väldigt många fall så är inte ämnet samma som trådskaparen en gång skapade. Då kanske det känns lite menlöst att tacka för sig. Annars tycker jag i princip att framförallt uppföljning är viktigt så att tredje part som läser en problemställning ser om det blev en lösning. Det är viktigare än tacket i sig.

Ett problem är väl att de flesta trådar urartar. Så i väldigt många fall så är inte ämnet samma som trådskaparen en gång skapade. Då kanske det känns lite menlöst att tacka för sig. Annars tycker jag i princip att framförallt uppföljning är viktigt så att tredje part som läser en problemställning ser om det blev en lösning. Det är viktigare än tacket i sig.

Där har du säkert en poäng. Om man börjar med att fråga om man skall köpa en 70-200 eller en 18-200 och sedan återkommer efter ett par timmar och ser att det är 48 inlägg som behandlar skillnaden i brus mellan Nikon och Canon så kan det ju kännas lite meningslöst att tacka eller återkoppla! :)

Håkan, jo, det är ju en klok uppfattning. Dessutom får man väl säga att en sådan uppföljning är en form av tack - ett visande av uppskattning. Och ett visande av att man överhuvudtaget har läst de råd som man ursprungligen ville att andra skulle skriva...

Alla kan ju inte tycka lika, det står väl klart sen länge, jag vidhåller att det tillhör normalt hyffs att följa upp sina egna trådar, sedan hur man gör det är väl upp till var och en, det handlar för min del inte om att man skall tacka för vart eviga inlägg till höger och vänster.

Problemet är väl som med det mesta annat här i världen - sköt dig själv och skit andra. Jag kommer fortsätta svara i trådar även om folk inte tackar mig för det. Jag tror på att vara snäll mot andra, och om jag är det så kanske det smittar av sig, men det bryr du väl förmodligen inte om Karin, vi är väl olika antar jag.

Jag vet faktiskt inte om jag varje gång säger hej det första jag gör om jag träffar någon jag känner IRL. Men om jag startar en tråd brukar jag inleda med någosn slags hälsningsfras, det blir däremot skitnödigt om alla som svarar i tråden skall säga hej också. Eller?

Att JAG inte bryr mig om att trådstartaren tackar eller inte gör tydligen mig till någon som skiter i andra och sköter sig själv? Jag håller också med om att man bör följa upp sina trådar osv. Jag tackar oftast själv. Men om någon inte tackar mig så struntar jag i det.

Du skriver att du inte hejar på folk som du känner IRL. Men när du skriver ett första inlägg i en ny tråd så skriver du heller inte HEJ. Trots att du inte känner oss. Om man skall gå enligt din kommentar "Jag tycker iallafall att det är normalt hyffs, man skulle ju knappast be någon på gatan om hjälp och sedan om man då får hjälp bara gå därifrån utan ett ord" enligt detta så skulle du inte ens säga hej till den personen, men du skulle säga tack. Det känns snett tycker jag.

Härmed släpper jag denna tråd. Jag ville göra min åsikt hörd om att jag inte retar mig på dessa som inte tackar. Att ni stör er är helt ok. Alla har rätt till en åsikt och att vädra den.

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem" Evelyn Beatrice Hall

Det absolut tråkigaste är när någon startar en tråd, ställer en fråga och får massor av svar och sedan inte själv deltar alls i tråden. Då känns det lite meningslöst att komma med råd.

Det håller jag verkligen med om, sen att man tackar för den hjälp man fått ser jag som normalt hyfs och något jag fick lära mig tidigt som barn, men det var väl andra tider då.

/kent

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto