Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att ta bort färgstick?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag undrar vad bästa praxis i PhotoShop är för att ta bort färgstick ifrån bilder jag scannar.

Många gånger får jag antingen rött, grönt eller blått färgstick, men mer eller mindre så har jag haft "tur" när jag lyckats få bort det. Jag skulle bli överlycklig om jag kunde få lite vägledning om hur man gör och var jag kan läsa mer konkret info om digital bildbehandling för fotografer eller liknande.

Har t.ex. scannat en bild där jag får rött/lila färgstick och inte lyckas få bort det på ett bra sätt...

"Selektiv färgändring" och "Färgbalans" brukar jag använda för att få bort färgstick. Jag har lärt mig genom att "leka" med reglagen :) Självlärd till 90 procent.

mvh

Image>Adjust>Variations är ett bra verktyg. Där ser du direkt hur små färgjusteringar i olika riktningar påverkar bilden.

att inte glömma: nyans/mättnad som gör under ibland! Speciellt att man kan specialstyra vissa färgers mättnad. Speciellt för digitalbilder med skinkfärgen i ansiktet.
Färgbalans finns det ju fler alternativ för, med hjälp av en massa små cirkulära rutor under reglagen. De är bra. / h

Jag brukar använda följande när jag arbetar på min bärbara dator.
1. Märker ut tre ytor med märkningspipeten. Dessa skall representera den ljusaste neutrala vita på bilden, en neutral grå och den mörkaste neutrala svarta.
2. Använder kurvor. För varje färg tar jag invärdet från märkningspipeten och sätter vit, grått och svart.
vit: 245-255
grått: genomsnittet för de märkta ytorna.
svart: 0-10.
Detta innebär att jag slipper lita på skärmen. Med tiden har jag lärt mig att inte bli för petig, utan nöjer mig med att justera stora avvikelser.

Ett annat sätt som jag brukar använda för att justera felaktig vitbalans, t.ex. foto tagna i glödlampbelysning, är att använa vit pipet på kurvor som jag märker den vitaste ytan på bilden. Detta brukar ge en bra vitbalans.

Tack!

Med hjälp av ovanstående tips så gick det ganska bra (tycker jag) att fixa till färgnyanserna i min bild.

En fundering dock:

Varför kan man inte använda alla filter och göra alla justeringar i en bild då man använder 16-bitar/kanal? När jag scannar vill jag (väl?) använda max kapacitet i scannern, vilket är 48-bit (16-bit/kanal. Väl i Photoshop måste jag gå över till mode 8 Bits/Channel.

Jag har engelsk version av Photoshop 7.0.1 så använd gärna de engelska benämningarna (eller både engelska & svenska).

Jag använder nivåer (levels) för att justera färgerna. Jag har ställt in den automatiska nivåjusteringen (auto levels) för att bara klippa bort 0,2% av omfånget (standard 0,5%), den fungerar på de flesta bilder.

16 bitar behöver du i stort sett bara använda i steget mellan scannern och datorn. När du väl har justerat nivåerna, räcker 8 bitar. Då är ju bilden så pass nära slutresultatet att förlusterna som filter orsakar är mycket små.

Jag använder 16 bitar när jag scannar dia, men 8 bitar när jag scannar pappersbilder. Pappersbilderna kan jag ju nivåjustera i scannern, vilket innebär att de scannas med 16 bitar, nivåjusteras, och skickas till datorn i 8 bitar.

Re: Tack!

Goldfish skrev:
Varför kan man inte använda alla filter och göra alla justeringar i en bild då man använder 16-bitar/kanal? När jag scannar vill jag (väl?) använda max kapacitet i scannern, vilket är 48-bit (16-bit/kanal. Väl i Photoshop måste jag gå över till mode 8 Bits/Channel.

8-bitar motsvarar ungefär antalet nyanser ögat kan se. Därför är 16-bitar onödigt, OM INTE ...
du skall redigera och göra modifiera bilden.

Varför är det bra, om jag nu slutresultatet är 8-bitar?

Det är som att räkna. Ju fler decimaler du använder destu bättre blir slutresultatet. Ett enkelt exempel. Lägg samman, 1,6543;1,6578; 1,6556 och du får 4,9677 = 4,97. Använder du två decimaler blir resultatet 4,95.
Ju fler beräkningar du gör destu större kan felet bli.
(De flesta CD-skivor är 48kHz och 16 bitar, men de spelas in och mixas med minst 24 bitar och allt oftare 96kHz av samma orsak.)

Varför är inte Photoshop 16-bitar rakt igenom?

Vet inte, men programmet är cirka 10 år gammalt och 16-bitar är troligen tillagt på senare tid.
Sedan blir 16-bitars filer dubbelt så stora och fortfarande med en 2Mhz P4 och 1G RAM går det lite trögt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar