Annons

Att tänka på innan man köper digitalkameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man läser garantipapper noga (och det har jag aldrig gjort själv) så lär det stå att garantin bara gäller den ursprunglige ägaren.

Däremot händer det praktiskt taget aldrig att en svensk försäljare bryr sig om detta. "Alla" låter garantin gälla tiden ut.

Men, som sagt, det verkar bero på ren vänlighet från försäljarens sida...
 
BengtJohnsson skrev:
Om man läser garantipapper noga (och det har jag aldrig gjort själv) så lär det stå att garantin bara gäller den ursprunglige ägaren.

Däremot händer det praktiskt taget aldrig att en svensk försäljare bryr sig om detta. "Alla" låter garantin gälla tiden ut.

Men, som sagt, det verkar bero på ren vänlighet från försäljarens sida...
Så om man köper en kamera som gåva åt någon så gäller inte garantin för den nya ägaren? Verkar ju helt sinnessjukt. Varför skulle det vara så?
 
Det där har varit uppe flera gånger här på FS och i flera konsumentprogram t ex P1 konsument och det är så att när man köper något så skapas ett avtal mellan köpare och säljare. Detta avtal kan ej överlåtas utan vidare. Vissa butiker avvisar konsekvent alla garantiöverlåtelser. De fall jag kommer ihåg gäller mobiltelefoner och mp3-spelare och bl a ONOFF är tydligen ovilliga att överlåta några garantier.
/Harald
P.S. I nikonavtalet står:

Om din Nikon-produkt kräver garantiservice kontaktar du den återförsäljare som du köpte den av eller en medlem av vårt auktoriserade servicenätverk i ett europeiskt land.

Man pekar ju ut den som köpt produkten… Ganska oklart om garantin gäller ny köpare alltså! Det är upp till försäljarens välvilja som jag ser det.
D.S.
 
Hej
Jag har nyligen köpt en begagnad D70 och är nöjd. Fick tips av en proffsfotograf att köpa denna modell. Han säger att nu när D200 börjar levereras ska man inte ge mer än 5000 för ett D70-hus och 6000 för kamera med paketoptiken. Allt annat är överpriser.

Se till att du får med:
- kvitto så att kameran inte är snodd
- batterier och laddare
- programvara och kablage till datorn
- instruktionsboken
- ett kort på minst 1g.

När du undersöker ditt köp:
- Se till att det inte finns repor på objektivet (kolla i båda ändarna), eller på kamernas delar. Det kan bli trist med samma märke på alla bilder.
- Ta några bilder och se till att allt funkar innan du bestämmer dig.
- Titta gärna på flera innan du slår till.
- Tänk på att någon som använt kameran i jobbet antagligen har tagit många bilder. Å andra sidan är det någon som vet hur man sköter en kamera. Väg för och nackdelar.

Lycka till och hoppas du blir lika nöjd som jag blev med min.
 
od_foto skrev:
Hej
Jag har nyligen köpt en begagnad D70 och är nöjd. Fick tips av en proffsfotograf att köpa denna modell. Han säger att nu när D200 börjar levereras ska man inte ge mer än 5000 för ett D70-hus och 6000 för kamera med paketoptiken. Allt annat är överpriser.

Se till att du får med:
- kvitto så att kameran inte är snodd
- batterier och laddare
- programvara och kablage till datorn
- instruktionsboken
- ett kort på minst 1g.

När du undersöker ditt köp:
- Se till att det inte finns repor på objektivet (kolla i båda ändarna), eller på kamernas delar. Det kan bli trist med samma märke på alla bilder.
- Ta några bilder och se till att allt funkar innan du bestämmer dig.
- Titta gärna på flera innan du slår till.
- Tänk på att någon som använt kameran i jobbet antagligen har tagit många bilder. Å andra sidan är det någon som vet hur man sköter en kamera. Väg för och nackdelar.

Lycka till och hoppas du blir lika nöjd som jag blev med min.

Han som jag tänker köpa kameran av ikväll har lagt ut runt 12 000 kr (nypris) på sin kamera och han sa att han som lägst kan gå ner till 7500kr för allt.. jag tycker det verkar svårt att få ner priset till 6000 :S

Något man kan klaga på?
 
Senast ändrad:
Du får en ny D70S med kitoptik och 1g minneskort för 11.000 idag i butik. Men det är ju ditt eget val. Min D70 begagnad kostade 6.000 med minneskort och tel-zoom original Nikkor.
 
Min multimedia lärare sa att priset på kameran (7500kr) verkar vara ett lagom pris för en kamera som tagit så lite bilder och i och med att det är en D70s med 18-70mm objektiv+1gig Sandisk Extreme III minne+Nikon orginal väska+Nikons fjärrkabel MC-DC1 och givetvis alla orginaltillbehör.
 
Jag tycker att nypriset är irrelevant, eftersom såna här saker ständigt blir billigare och billigare. Jag gav nog runt 600 kronor i Hong Kong (och alltså hade nypriset varit ca det dubbla i Sverige) för mitt analoga Macro en gång i tiden. Det är kanske värt en femtilapp idag, trots att det är mycket välvårdat. Men, som jag sade. Du verkar ha bestämt dig och då är det ju inget att diskutera.
 
od_foto skrev:
Jag tycker att nypriset är irrelevant, eftersom såna här saker ständigt blir billigare och billigare. Jag gav nog runt 600 kronor i Hong Kong (och alltså hade nypriset varit ca det dubbla i Sverige) för mitt analoga Macro en gång i tiden. Det är kanske värt en femtilapp idag, trots att det är mycket välvårdat. Men, som jag sade. Du verkar ha bestämt dig och då är det ju inget att diskutera.

Jag skall diskutera priset med han idag, skall säga att nypriset idag på kameran och alla grejer ligger på 12 000kr och eftersom kameran inte är ny verkar iallafall 6500kr rimligt.
 
Köpet av D70s blev inte av...

Säljaren till Nikon D70s var antingen knarkare eller bara väldigt otrevlig, när jag ringde idag fick jag ett snabbt nekande att kameran fanns kvar och sedan ett klick i örat (han la på).

Men iallafall! nu funderar jag på att köpa en helt ny kamera istället, det som är tänkt är följande:

Allt nedanför skall köpas från en Inet butik

Nikon D50 Svart 18-55mm Kit = 6 495 kr
SDCard Sandisk 1GB Extreme III = 620 kr

Med kameran ingår en Check and clean service vid tre tillfällen under tre år (1per år i 3år),

Check & Clean innebär att Inet rengör kameran från eventuell smuts eller damm och att en servicetekniker kontrollerar att kameran är i gott skick och att den är uppgraderad med den senaste mjukvaran.

Något annat som ingår är en D50 fotoskola

D50 School "Gå en två timmars introduktion för att lära Dig mer om Ditt D50 kit (med original Nikon optik) (gäller en person per inköpt kamera). På kursen får Du lära Dig hur du lättare får de bilder Du vill ha - en bra introduktionskurs för Dig som vill komma igång och få tips om kamerans funktioner." Taget ifrån Inet.se

Allt ovannämt för

Totalt: 7 115 kr


Frågor:
  1. Är minnet som jag tänker köpa till kameran onödigt? 20MB/sek Läs & skrivhastighet kanske är för extremt för en D50?
  2. Är objektivet som medföljer okej för en amatörfotograf eller är det bara skit?
  3. Har Nikon D50 några allmäna svagheter i fotandet? t ex brus, skärpa osv...
    [/list=1]
 
Re: Köpet av D70s blev inte av...

Jonas_Axelsson skrev:

Frågor:
  1. Är minnet som jag tänker köpa till kameran onödigt? 20MB/sek Läs & skrivhastighet kanske är för extremt för en D50?
  2. Är objektivet som medföljer okej för en amatörfotograf eller är det bara skit?
  3. Har Nikon D50 några allmäna svagheter i fotandet? t ex brus, skärpa osv...
    [/list=1]


  1. Hej! Tråkigt angående säljaren, men du kommer säkert bli mycket nöjd med en D50 också. Dessutom känns det alltid extra bra att köpa helt nytt, och blir det dessutom billigare så...

    Minnet är att se som onödigt. D50 klarar skrivhastigheter på ungefär 5 mb/sek, se test här:
    http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page11.asp

    Jag vet inte hur det ligger till med läshastighet, om kameran kan överföra filerna snabbare till datorn än den hastigheten, men annars är det enda man kan vinna på ett snabbare kort att man får snabbare överföring med extern kortläsare.

    Objektivet som medföljer är alldeles utmärkt som nybörjarobjektiv. Täcker in "lagom" brännvidd, men är inte så dåligt alls. Det kan såklart inte jämföra sig med dyrare objektiv men jag tycker definitivt det är värt pengarna. Bländar man ner det till 5,6-8 så får man bra skärpa, och det presterar bra för övrigt, snabb och ekxakt autofokus, mindre distortion vid vidvinkel än exempelvis det dyrare 18-70 som säljs med D70.

    Visst kan objektivet kanske kännas tråkigt efter ett tag, om man vill utöka sig, ha tillgång till större bländaröppning eller så, men då blir det en helt annan prisklass som gäller. För ca 1000 kr extra mot att bara köpa kamerahuset är det ingen dålig affär. Om du tröttnar och vill uppgradera efter ett tag får du tillbaka det mesta av "merkostnaden" om du säljer det.

    D50 har om jag förstått det hela rätt precis samma sensor som D70/D70s, dvs man kan få ut exakt likadana bilder. Skillnaden är att D50 har lite annorlunda (och nyare) system för hantering av JPEG-bilder direkt ur kameran. Generellt sett så får man ut bilder med mindre brus och större färgmättnad än D70. Vill man ha full kontroll kan man alltid fotografera i RAW. Men rent bildkvalitetsmässigt går man inte miste om någonting med en D50.

    Angående kursen man får med så var den helt ok, kan vara mycket nyttig om man inte fotograferat så mycket innan. Det mest intressanta tyckte jag var de rabatterbjudanden man fick efter kursen. Jag valde att köpa en blixt, modell SB-600 för 1990 kr, vilket inte är så långt från begagnatpris på samma blixt. Sedan var det bra priser på några objektiv, väska och programvara.
 
Tack alla som har hjälpt mig med mitt kamera köp och mina frågor!

Jag har nu köpt en Nikon D50 med Nikkor 18-55mm och 1 Gig Lexar och jag är hitills jättenöjd!

Har lite svårt med alla inställningar än så länge men jag kommer lära mig :D
 
gött!! hoppas du blir nöjd med grejerna!
hur känns 18-55? jag tyckte att det kändes lite futtigt med zoom och ljussturka när jag hade hemma en D50 å provade lite. jag hoppas att jag blir någorlunda nöjd med 18-70 istället till D50:n

själv så väntar jag fortfarande otåligt på att min D50 ska dyka upp. den har varit på väg från tyskland i snart 2 veckor, och det skulle ta 3-5 dagar för den att leta sig till mig. riktigt tråkigt att den inte har kommit då jag missar mitt 3:e givna fototillfälle imorron när jag ska iväg till öland på ett årsmöte över helgen. men den kanske dyker upp på måndag när jag är hemma igen...
 
jag hade visst fått ett mail från dom (pixxass.de) att dom ville ha min adress igen. jag tolkade det mailet som att dom inte ville att jag körde 'reply' på bekräftelsemailet. men nu har jag skickat min adress igen så då borde jag väl få den i början av nästa vecka. lite förargligt att dom är kassa på engelska så man inte förstår dom, och därefter får vänta 10 dar extra på kameran...
 
OscarM skrev:
jag hade visst fått ett mail från dom (pixxass.de) att dom ville ha min adress igen. jag tolkade det mailet som att dom inte ville att jag körde 'reply' på bekräftelsemailet. men nu har jag skickat min adress igen så då borde jag väl få den i början av nästa vecka. lite förargligt att dom är kassa på engelska så man inte förstår dom, och därefter får vänta 10 dar extra på kameran...

Otur med kameran :S Jag har planerat att fota lite studentkort nu nästa vecka =)

Hmm 18-55 objektivet zoomar inte allt för bra nej.. ljuset har jag däremot ingen aning om eftersom jag inte kan jämföra med något annat =)

Nästa objektiv jag kommer köpa är förmodligen ett makro objektiv...
 
Torbjörn Stoor skrev:
Halåå, Halåå! Ja vi får väl se om man trampar i eller trampar på, men nog tror jag att din pristippning är ganska så tilltagen. Att den skulle kosta lika mkt som tex Epsons RD-1. Knappast. Lumixen skall ju landa i samma segment som typ E-330 osv. Dessutom skall vi komma ihåg att Leica objektivet passar direkt till hela E-serien (som enl. uppgift innehåller förmånliga modeller också) och då kan man kombinera dem två.
Dessutom lär det hända en hel del i instegsDSLR kamerasegmentet iom photokina 2006.

Is på planen och is i magen!

Vad jag läst så kommer kamerahuset gå loss på runt tiotusen, sen får du lägga till lika mycket för Leica gluggen, så du kan sluta drömma :)


kent.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.