Om Nikon och andra tillverkare rekommenderar byte av oringar varje år för att tjäna pengar eller för att friskriva sig från ansvar vet jag inte. Men en sak vet jag och att det finns inget som kan få mig att byta ut en fungerande oring i förtid. Och varje år är verkligen i förtid.
Jag är benägen att hålla med dig, jag tycker 1 ggr/år (även om kameran inte används) är lite väl frekvent.
Skärmdumpar från Nikons manual för AW 1:an;
Den tiden då oringar torkade sönder och åldrades är sedan länge förbi. De material som moderna ringar (åtminstone de senaste 40 åren) är gjorda av dör inte sotdöden.
Jag vet inte bättre än dig, kan jag upplysa om.
(Den som lagt fiskejiggar i en gammal typ at betesask av plast vet vad jag menar.)
Jag vet vad du menar ;-).
Det finns två saker som gör att kameror dränks. Det ena är handhavandefel och det står för minst 90 % av alla fall. Den sista skvätten är tillverkningsfel och då märks det ganska direkt.
Det stämmer säkert det du säger. Jag har ännu inte badat med min kamera, så jag vet inte om den är vattentät. Om man läser
dessa kommentarerna, förefaller det dock vara osannolikt att det
bara handlar om handhavandefel ?
Om en oring sitter på plats och har funkat en gång lär den funka i närmast en evighet.
Jag är som sagt inte rätt person att svara vare sig bu eller bä i denna fråga, jag kan bara referera till vad Nikon säger.
Skälet till varför jag köpte denna kameran var för att jag skulle ut i öknen våren -17 och jag vågade inte använda min Nikon FF till det, då sand tar sig in överallt, precis som vatten. Nu vet jag inte om det handlar om handhavandefel, men det kom in sand i objektivet (det knastrade när man zoomade) men den skadan fick jag justerad på försäkring.
På Nikon ville dom göra gällande att det handlade om handhavandefel (så bekvämt), men jag talade om för dom på SP att jag har inte badat med kameran, bara använt den i öknen.
Skulle jag bada med den (vilket jag får göra lagom till sommaren eller så) och det läcker in vatten kommer jag att reklamera den (man har ett års garanti, men tre års reklamationsrätt om det är fabrikationsfel) och skulle den haverera efter det att jag använt den under vatten, kommer jag inte acceptera att dom skyller på handhavandefel, då jag (för det mesta) är väldigt försiktig med mina grejer, och när det gäller att bada med kameran, kommer jag naturligtvis att försäkra mig om att det inte finns något skräp och att alla luckor är stängda på rätt sätt.
Efter ett ev. bad, kommer jag att följa anvisningarna till punkt och pricka, men skulle den ändå haverera, kommer jag inte nöja mig med att Nikon skyller på handhavandefel, det är en sak som är säker !
Om man gör som man ska när man hanterar och smörjer den går den inte sönder eller slits ut.
Jag vet inte bättre än dig, men jag tycker att resonemanget är rationellt. men jag får återigen hänvisa till vad Nikon framför i sin manual för den aktuella kameran.
Själv byter jag o-ringar om jag ser (eller snarare känner) att den är skadad. Aldrig annars.
Som sagt, det förefaller rimligt.
Och viktigt - smörj bara så att ringen precis blir blank och glatt. Absolut inte mer, för då fastnar det bara skräp.
Och hur går du tillväga för att uppnå det resultatet ?
Fettet ska bara se till att ringen kan glida. Fettet tätar inte, impregnerar inte och skyddar inte ringen mot åldrande.
Ok, jag är med på det.
Mitt nuvarande kameraskal är åtta år gammalt och har gjort över 400 dyk. Jag fick byta en hel genomföring som var kass från fabrik, annars är alla ringar kvar obytta. Blixtarna har faktiskt fått nya ringar när jag ändå gjorde en ordentlig genomgång efter tio år. Oringarna till objektivportarna är bytta några gånger, då konstruktionen är kass och gör att man lätt klämmer sönder ringen.
Jag kanske kan tillägga att jag aldrig på över 1000 dyk dränkt någon kamera och min Nikonos-III med originalringar från 1978 fortfarande var tät ner till drygt 50 meter för några år sedan.
Dumt att argumentera mot erfarenhet...