Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

att stjäla en bild genom högerklick...

Produkter
(logga in för att koppla)

petervis

Aktiv medlem
...har upptäckt att det går att ladda ner en bild från fotosidan genom att kringå den avstängda högerklickningen .... finns det inget bättre skydd att "koppla på".....

Hej

Hemsidor är rätt vanligt. Jag har dock fått förfrågningar och gett ok till ett par som använt mina bilder från min sida.

I dessa fall är det föreningar/arrangörer vars evenemang jag bevistat.

Jag är osäker om jag förstår definitionen av att stjäla bilder från hemsidor. Alla bilder som finns på en hemsida hamnar ju hur som helst i en mapp för temporära filer i min dator. Det är ju ingen teknisk skillnad på att spara samma bilder manuellt via musklick. Det är väl först när man publicerar andras bilder utan tillstånd som man begår en juridiskt klandervärd handling. Eller...?

Hej Rideg

Om jag minns rätt så läste jag om en definition i samband med barnporr.

För att en bild skall anses som lagrad i datorn måste den sparas någon annan stans i datorn än i den temporära arean, då innehavet är olagligt, inte att ta del av.

vet ej om det håller.

Men håller det är det då redan här ett brott att välja spara som...

Jag tycker att fotosidan borde ta bort det tandlösa högerklicksskyddet. Det är enbart irriterande för oss som hellre använder högerklick och sen väljer "Back" i popupmenyn för att gå tillbaka till föregående sida.

lukin skrev:
Jag tycker att fotosidan borde ta bort det tandlösa högerklicksskyddet. Det är enbart irriterande för oss som hellre använder högerklick och sen väljer "Back" i popupmenyn för att gå tillbaka till föregående sida.

Exakt! Skönt att man inte är ensam då :D

Anti-högerklick förhindrar ingenting, skapar bara irritation, plus att det känns 1998

Senast ändrad:
Jag har för mig att det tidigare (bl.a. i diverse datatidningar) har skrivits att det enligt svensk upphovsrättslagstiftning är tillåtet att ladda hem och spara en bild från en webbsida så länge det är för enskilt bruk.

LeadHead skrev:
Jag har för mig att det tidigare (bl.a. i diverse datatidningar) har skrivits att det enligt svensk upphovsrättslagstiftning är tillåtet att ladda hem och spara en bild från en webbsida så länge det är för enskilt bruk.

Jag är inte insatt, men det borde ju vara lika dant med bilder som med musik? Så länge man inte sprider det, använder det för komersiella syften och eller publicerar material utan att fråga upphovsmannen/kvinnan

Jo det stämmer...

Man får ladda hem, men bara för enskilt bruk. Man får inte lägga upp på hemsidan eller maila den till andra osv.

Och egentligen är det ganska onödigt med antihögerklick, det är hur lätt som helst att komma över låsningen. Fast å andra sidan kanske det får tjuven att tänka till en gång till innan han/hon tar bilden.

Ni som inte vill gå tillbaka till föregående sida, gör så att ni redan vid minibilden högerklickar med musen och väljer "öppna i nytt fönster..."

Då stänger ni bara bildsidan och har ändå kvar ursprungssidan som ni bara lämnade tillfälligt.

Mvh Kriss

Musik i 24 timmar? Näe...

Var har du hört det?

Jag har tex full rätt att kopiera min CD-skiva till datorn och använda för eget bruk hur länge jag vill. Jag får inte lägga upp låtarna på internet eller ge bort, men jag får ha i min dator.

Alla dessa fildelarställena sm tex KaZaa utnyttjar det här med att ingen lägger upp någonting utan alla har tillgång till allas datorer och hämtar. Ingen kan alltså åka dit eftersom ingen har sålt eller lagt upp på nätet. Och hämta & ha får man.

Mvh Kriss

Jag har tex full rätt att kopiera min CD-skiva till datorn och använda för eget bruk hur länge jag vill. Jag får inte lägga upp låtarna på internet eller ge bort, men jag får ha i min dator.

Givetvis, du äger ju skivan.

Jag snackar om när du laddar ner musik från nätet.

Var har du hört det?
Ja, det var en representant för STIM som sa det på tv, när det var snack om uphovsrätt och sånt.
Även deras jurist höll med.

Jaha, du menar så...

Jo men den där 24-timmarsregeln kan nog stämma om det är så att man "provlyssnar" någons låt. Dvs om gruppen har mp3 låten ute på hemsidn för nerladdning, så att man kan ta hem och lyssna.

Men jag har aldrig halkat förbi sidor där de erbjuder sånt. Tror att 99% av musikmarknaden på nätet sker på annat sätt.

Oj hjölp, vad sent det blev helt plötsligt! Måste rasa i säng! Godnatt!

Mvh Kriss

Nej, dom sa uttryckligen att det rörde sig om när du ladda ner från fildelningsprogram. Dom nämnde napster. (Det här var ett par år sen)

Walle skrev:
Du får spara musik i högst 24 timmar...

Det där med 24 timmar har jag för mig är sånt skräp som folk som vill lägga upp saker på webbsidor naivt skriver för att hålla ryggen fri genom att försöka vältra över ansvaret på surfaren.
Därmot kanske det finns något prejudikat där någon har kommit undan med att påstå att han hade laddat hem den aktuella filen av misstag och inte hade hunnit radera den då så "kort" tid hade förflutit...

Angående Kazaa så är det så att om du gör någonting tillgängligt över ett nätverk (vilket definitivt är fallet med Kazaa o.dyl.) så gör du dig skyldig till spridning av det aktuella (och antagligen upphovsrättsskyddade) materialet.
Tänk efter: Om någon kopplar upp sig till din dator och laddar hem t.ex. en låt så blir din dator tekniskt sett en server.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar