Annons

Att skriva ut en stor bild delat på flera papper

Produkter
(logga in för att koppla)

jahadu

Ny medlem
Ursäkta rubrikvalet, jag antar att den här 'tekniken' kallas något, men jag vet bara inte VAD den kallas :)

Jag köpte 9 glasramar på IKEA och tänkte skriva ut nån bild, rama in och hänga upp. Alltså inte 9 olika motiv, utan som en förstoring där en bild är uppsmälld över 9 stycken A4-papper. Jag hade nästan tänkt köra med två rader, liggande A4, 8 ramar, för att få lite widescreeneffekt.

Är det nån som gjort det, och har nåt tips på vägen? När jag gick på IKEA kändes det som en lätt grej att göra, men det kanske inte är så himla lätt att få det bra känner jag nu...

Hur stor bild bör jag ha, och om jag måste förstora - finns det nån bra metod för att få det att se bra ut på avstånd, eller är det bara att dra upp storleken och leva med artifakterna som uppstår?

Mvh
 
Finns ett program som heter Rasterbator som man kan göra detta med. Kan dock resultera i lite dålid upplösning, beror ju iof på originalbilden med.
 
Tack hörrni. Rasterbator verkar bra! Det andra alternativet var bland det plottrigaste programmet jag nånsin sett... kanske ska ge det en andra chans, men Rasterbator, som sagt, perfekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.