Annons

Att skärpa eller inte skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
är välan inget proffs, men jag tycker den ser överskärpt ut.
har du använt oskarp mask när du gjort det?

jag testade med oskarp mask radie :0,7 mängd:80
tycker att det funkar

en annan sak när man skärper bilder är väl att man inte måste skärpa hela bilden alltid. om du tex valt att lägga skärpan på ett ställe i bilden och sedan har resten i oskärpa så är det ju kanske dumt att försöka skärpa upp hela bilden.
 
och jag kanske använde lite lite:)

nej, men det finns nog utrymme att ha lite mer än 80
men det där är ju en smaksak också

men när det börjar bli så där himla kripsigt att det nästan känns som att bilden ska krackelera så tycker jag att man skärpt upp för mycket. då tycker jag att bilden tenderar att bara bli "hård" istället för skarp, bättre då att behålla lite mjuk oskärpa

tycker jag!
 
Jag brukar köra med typ 100-150 med 0.4 i radie. Funkar dugligt för webjobb.

Det beror ju lite på bilden i sig. Jag har en bild med mörk silluett mot himmel, den blir överskärpt på en gång just pga kontrasterna, medans himlen i samma bild kan göra sig gott av bra mycket mer. Skärp olika delar olika mycket med hjälp av en mask i photoshop elller nåt.

Men oskärpemask påverkar ju just kontrastrika partier mest så...

Jag använder alltid mycket lagermasker, och när man väl lärt sig det så tycker jag att det är suverät. Synd att det inte går att göra en filter mask på en smidigt sätt precis som adjustment lager.
 
Jag ska ge dig ett knepigt råd som jag själv fått från min fotoklubb.

När man lägger på sin oskarpa mask ska man försöka att begränsa sig till en nivå som ligger precis under den då det börjar synas att man gjort något...!?

Som sagt, inte alldeles enkelt, alltså när du ser att din bild börjar pixsla sig då får du minska lite igen. Men som någon sa ovan så behöver inte alla bilder skärpas.

Så här gör jag på mina bilder, är inte säker på att det är en toppenidé men någonstans skall man börja.

// Axel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.