Annons

Att lagra sina bilder på CD/DVD

Produkter
(logga in för att koppla)

dejvnull

Medlem
Hej!

Tänkte bara att detta är nog rätt intressant för många här som sparar sina bilder på brända CD/DVD för arkivering/lagring.

http://computersweden.idg.se/Articl...0111081411_CS867/20060111081411_CS867.dbp.asp

Vad som är bäst egentligen för fotografer just nu kan jag nog inte svara på, jag har för mig att flashminnen också har en rätt begränsad livslängd på den tid som data är okorrumperade, men jag kommer inte ihåg några siffror angående det.

Bra tips nån?

/Dave
 
Kurt Gerecke på IBM i Tyskland :
Den som vill ha längre livslängd på sina filer måste använda tejp, anser han. Magnetiska minnen har exempelvis en livslängd på mellan 30 och 100 år.

Man får räkna med att bränna flera säkerhetskopior på hela sitt material några gånger per år och inte endast bränna ner nya alster. Vad finns det för prisvärda och säkra magnetiska minnen?
 
Jag tar det på allvar men också med en nypa grovsalt. Jag har en del låågbudgetCD,s som är över 7 år gamla, privatbrända som fungerar finfint..

Just detta som irriterar mig med det digitala. Slarvar man så är man "illa ute alltid". Är man noga och har flera färska separat förvarade backuper så har man säkerligen bättre koll.

Mvh Niclas,
 
Extern hårddisk

Jag har tänkt på samma fråga en längre tid.
Jag tycker att det är bökigt att ha en massa CD/DVD i hyllan på grund av att "vägen till bilden" blir för lång.
Ett alternativ är ju att ha en extern hårddisk. Med en sådan har man en snabb och smidig tillgång till alla bilder. Dessutom kan man ta med den och visa sina bilder utanför hemmet om en dator där finns tillgängligt.
Och om man vill vara på den säkra sidan, så skulle man kunna ha originalet av de viktigaste bilderna på datorns ordinarie hårddisk plus en kopia av bilderna på den externa.

Så är mina tankar just nu. Tänker jag fel?
 
Re: Extern hårddisk

Wolfgang skrev:
Jag har tänkt på samma fråga en längre tid.
Jag tycker att det är bökigt att ha en massa CD/DVD i hyllan på grund av att "vägen till bilden" blir för lång.
Ett alternativ är ju att ha en extern hårddisk. Med en sådan har man en snabb och smidig tillgång till alla bilder. Dessutom kan man ta med den och visa sina bilder utanför hemmet om en dator där finns tillgängligt.
Och om man vill vara på den säkra sidan, så skulle man kunna ha originalet av de viktigaste bilderna på datorns ordinarie hårddisk plus en kopia av bilderna på den externa.

Så är mina tankar just nu. Tänker jag fel?

Kompletterar du sedan den externa hårddisken med DVD-skivor så är du helrätt ute. Skivorna använder du bara för att återställa backup och inte för att titta på bilder från.

Det finns virus som raskt sabbar alla bilder på en hårddisk, råkar du då ha din externa disk igång så försvinner ju allt där också.

Vill man vara noga så ska du förvara skivorna i en annan byggnad (bankfack?).
 
Tack Daniel

Då är jag på rätt väg. Då kan man ju bränna ned originalbilden i obearbetat skick på DvD. På så sätt har man chansen att bearbeta den senare igen på ett nytt och bättre sätt allt efter programvaran och min kunskap har förbättrats.
De i nuläget bearbetade bilder sparar man på extern hårddisk. Hmm, låter bra .......
 
Förvara cd/dvd-skivorna mörkt och torrt. Mörka dvd-fodral är utmärkt.

Jag gjorde en del tester på dvdfilmer för ett tag sedan, där vi la en skiva i fönstret, som senare fick exponeras i direkt solljus under ett par timmar dagligen. Sedan provade jag skivan under resans gång.

Efter 14dagar gav hemma-dvd-spelaren upp. Skivan gick inte att spela upp. I datorn fungerade den dock. Det tog 34-dagar innan skivan blev helt oläslig i datorns dvd-rom-spelare.

Media som man bränner själv ÄR känsligare.
 
Om man nu är orolig för lagringstid etc på CD och DVD så kan jag rekommendera att köpa ett bra media till att börja med.

Att lägga en krona eller två extra per skiva tycker jag är helt OK när jag vet att jag får en betydligt bättre hållbarhet osv.

Jag vet inte om det är tillåtet att nämna en specifik tillverkare här, men jag vet åtminstonde ett seriöst företag som tillverkar CD/DVD skivor som har ett inbyggt UV-skydd i plasten och som också ger LÅNGA garanterade lagringstider (White paper finns som beskriver hur de kommer fram till den förväntade livslängden)

Att man sedan kan köpa skivorna billigt via internet (som privatperson!) är ju en ren bonus...
 
bästa sättet att förvara bilder är att använda film, det är hemskt dåligt att en CD inte har bättre hålbarhet och DVD skiva kan ha kortare livslängd eftersom det är mer data på skivan som ökar risken för att den blir oläslig.
Kanske att det uppfinns något bra lagringmedia i framtiden men som det är i dag är det för jävligt dåligt.
 
Min första cd-skiva jag brände innehöll faktiskt en del bilder, och lite ljudfiler från den fina FastTracker-eran.

En helt vanlig standard-cd på 640 MB bränd i en helt vanlig standardbrännare i 1x hastighet. Bränd 1994. Inte ett enda läsfel idag, 060130 då jag testade den på nytt.

Över tio år.
Vad är ni rädda för..?
 
Joi skrev:
bästa sättet att förvara bilder är att använda film

Men det blir så mycket jobb att föra över allt digitalt material till film... hårddisk för att snabbt komma åt och CD/DVD kör jag med. Innan mina CD-skivor hann upplösas till intet gick jag över till DVD och innan de förmultnar räknar jag med att det hinner komma nåt nytt...
 
HDFS) (KGS skrev:
Men det blir så mycket jobb att föra över allt digitalt material till film... hårddisk för att snabbt komma åt och CD/DVD kör jag med. Innan mina CD-skivor hann upplösas till intet gick jag över till DVD och innan de förmultnar räknar jag med att det hinner komma nåt nytt...


Om man fotar med film så har man backup sedan kan man skanna dian e negativet för att använda den som man vill.
 
Närå, jag ska inte göra vs av det här, jag får bara inte in filmen i min Dimage A2, så den lösningen fungerar inte för mej. Om jag skulle berätta i vilken ordning mina gamla negativ befinner sej skulle nog varje seriös fotograf falla i gråt.

För att inte tala om den enorma fotosamling jag har i lådor här efter min fars död. Tänkte scanna dem o dela ut till mina syskon. Visst är det en bra tanke? Men när ska man göra det!? Och var pappas alla negativ har tagit vägen har jag inte en susning om.
 
Raid system innebär kortfattat att det är flera HD som speglar varandra, helst 3st eller fler.
Om en HD går sönder tas den ut ur maskinen och en ny sätts in, ingen data har gått förlorad pga av utbyttet.
 
...men en hårddisk kan fortfarande raderas alldeles utmärkt, även om det är ett raidsystem.
Ett strömavbrott just vid en kritisk skrivning, ett virus som raderar filer eller bara en enkel olycka med delete tangenten.

Nej tacka vet jag WORM media (Write Once Read Many).

En bra CD skiva kan man faktiskt räkna med ca 100 års livslängd på (rätt förvarad givetvis) - om det verkligheten bara skulle vara en tiondel av detta, dvs 10 år, så är ju det helt OK. Därefter måste man nog ändå byta media för att hitta någon stenåldershårdvara som kan läsa det formatet (Jag menar, vem kan läsa data från en 5,25" floppy idag även om datat i sig är OK?)
 
Jo, det är riktigt som du säger.
Men det finns inget som är helt säkert om olyckan är där.
Nästa gång jag byter dator blir det till en med RAID, har då minskat riskerna avsevärt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.