Annons

Att lära sig kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja fast tvärtom. Som du nu skrev blir den senare 4ggr ljusare - dubbelt längre exponeringstid och dubbelt högre ISO. Låt slutartid eller ISO byta plats och det blir rätt. :)

Antar då att b=bländare.

Såklart ;)

Och en (kanske) sista fråga; vad gör då exponeringskompensationen med det hela? Hur relaterar den till allt det här och vad händer rent fysiskt när man ändrar den?
 
Såklart ;)

Och en (kanske) sista fråga; vad gör då exponeringskompensationen med det hela? Hur relaterar den till allt det här och vad händer rent fysiskt när man ändrar den?
Sätt kameran på manuellt.
I sökaren får du en skala och beroende på hur du ställer ISO, bländare & tid så får du olika exponeringar.

OM du ställer dessa parametrar som kamerans ljusmätare föreslår så kommer du hamna MITT på skalan. Det är exakt detta kamerans P A S läge alltid gör.

Om du ändrar exponeringskompensationen så förändrar du ljusmätarens förslag till att exponera mindre eller mer. Det är detsamma som att du börjar röra dig utanför nollan i den manuella skalan.

hmmm undrar om det blev tydligare...
 
Jo, ett steg är alltid exakt en halvering eller fördubbling av ljuset, och varje bländarsteg/slutarsteg/ISO är alltid en halvering eller fördubbling av exponeringen på något sätt.

Vet man hur de påverkar varandra är det lätt att se hur man ska ändra t ex slutartiden om man ändrar bländaren (d v s lika många steg i motsatt riktning) för att bibehålla samma exponering.

Exponeringskompensationen är helt enkelt till för att göra tillfälliga förändringar i exponeringen när man använder något av de automatiska/halvautomatiska lägena, för att kompensera för kamerans brister (som att den nästan alltid försöker överexponera väldigt mörka scener - då rattar man enkelt in lite minus och allt är väl).
 
Que??? Det är väl alltid så? Eller missuppfattade du inlägget?
Nej jag missförstår inte inlägget.
Exponeringskompensationen sätter jag efter vilken SORTS film jag använder och efter hur jag vill ha den SORTENS film exponerad.

Vill jag sedan tweaka exponeringen så går jag över till manuellt eller så låser jag exponeringen mha spotmätning.
 
Jaja

Nej jag missförstår inte inlägget.
Exponeringskompensationen sätter jag efter vilken SORTS film jag använder och efter hur jag vill ha den SORTENS film exponerad.

Vill jag sedan tweaka exponeringen så går jag över till manuellt eller så låser jag exponeringen mha spotmätning.

jaja, jag förstår. Vi jobbar ju alla olika (och uppfattar inlägg olika), Själv blir det 90 % manuellt. Av-läge vid viss typ av foto och då blir det ofta expkomp beroende av ljussituation och färg på motiv/bakgrund.
 
Det är väl individuellt hur man jobbar med film (vilket jag inte har gjort på många år). Själv ställde jag alltid in ISO efter hur jag ville ha filmen exponerad och använde exponeringskompensationen för att göra tillfälliga förändringar (eller körde helt manuellt, i vissa fall, jag hade en Nikon FE). Men visst kan man använda exponeringskompensationen till det också om man vill, vissa människor gillar ju t ex inte D80:s exponeringslogik och har alltid -0,7 exponeringskompensation inrattat...
 
Själv ställde jag alltid in ISO efter hur jag ville ha filmen exponerad och använde exponeringskompensationen för att göra tillfälliga förändringar
Så gjorde jag också i början men det finns en stor nackdel med det.
Exponeringskompensationen visas ALLTID i sökaren.
ISO visas ALDRIG i sökaren.

Slänger man sedan in en film med ett annat ISO.... Ja ja ni förstår själva hur bra det blir när man använde Velvia som var ISO 50 -0,3 eller -0,7 och Delta 400 som kördes på 320.
 
Du har en poäng där. Nu minns jag inte om exponeringskompensationen visas i sökaren på FE, men jag tror inte det, så i det fallet spelade det ingen roll. Men på modernare kameror finns det förstås en mening med att använda din metod.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.