Hej!
Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter från en kurs i bildanalys som jag gick i sommras på Nordens Fotohögskola. Detta då jag tycker att ni verkar tro att det är något krånglingare än vad det igentligen behöver vara.
Till att börja med så analyserade vi bildserier snarare än en enskild bild. Dels pga att skolan inriktar sig på dokumentär fotografi och de lärde hävdar att det är näst intill omöjligt att berätta en historia mha en bild. Detta skall inte förväxlas med att berätta en historia runt en bild.
Först och främst så diskuterade vi nästan inte alls grundläggande komposition. Jag vet inte riktigt vad det berodde på, men en gissning är att vi alla hade det intresset att det var naturligt för oss. Dock ska väl tilläggas att bildurvalet skedde i samråd med läraren.
Innan själva kursen började hade vi fått en uppgift, som jag inte ska avslöja eftersom jag tror de använder samma uppgift varje år, och ett antal svartvita rullar att genomföra den med.
Under kursen avhandlades teori av olika slag, allt från framkallning av rullar och kopior till betraktelser av bilder och en bildseries uppbyggnad. Det visades också en hel del bilder, vi brukade börja dagen på det viset, och det som slog mig var ofta att dessa bilder skulle ratas ganska ofta här på fotosidan om de inte varit mästerligt kopierade.
I vilket fall som helst så skedde ett bildurval och jag tror att det var minst tre bilder och som mest en sju åtta stycken. Vi kopierade upp bilderna och trots att de flesta av oss var nybörjare i kopiering och framkallning så var kräven obevekligen hårda. Vi skulle plocka ut det bästa som gick från de negativ vi hade. Det gick väl nästa åt 50papper för att få fram de få bilder vi skulle presentera.
Sedan kom vi till själva bildanalysen. Det hela gick ut på att en i gruppen(vi var nio stycken om jag inte minns fel) satte upp sina bilder på en anslagstavla och fick sedan snällt sätta sig på en stol bredvid medans de övriga i gruppen betraktade bilder. Gruppen bestod av som yngst tror jag runt 18år och som äldst några år över pension. Uppgiften gick då ut på att den betraktande gruppen skulle försöka se den historia som fotografen ville skildra.
Jag kan säga att gruppen aldrig missade särskilt stort. Några hade gjort väldigt personliga fotograferingar som i mångt och mycket handlade om deras egna kännslor. När sedan en grupp på åtta obekanta(mer eller mindre) ganska exakt ringar in dessa kännslor och ibland ångestkännslor inför olika saker så blev det väldigt kännslosamt, i synnerhet för de fotografer som insåg att de blottat stora delar av sin ångest och insåg att andra såg det i dennes bilder. Då kommer tårarna...
En förutsättning, enligt mig, för att dessa analyser blev så träffsäkra som de faktist blev var just att det var en grupp som diskuterade runt bilderna och att vi hade olika erfarenheter var en blandad åldersgrupp. Detta för att man, eller åtminstone jag, har alldeles för lätt att fastna i den första uppfattningen man får, detta igentligen oavsett vad det gäller. Men resultatet blir att man stänger sig omedvetet kring sin första uppfattning och försvarar den och ser inte alternativen. Det krävs troligen mycket övning innan man kan kontroller sig själv för att komma runt detta problem.
En sak jag blev varse om var att gammal är äldst, det rådde ingen tvekan om att äldste fotografen i gruppen var i en egen division. Detta berodde förvisso säkert inte på att han var äldst utan han var det närmaste en tusenkonstnär jag träffat. Han hade bara fotograferat i två år och sopade mattan med oss övriga.
Så vad jag vill säga med detta är bildanalys inte behöver vara särskilt svår eller akademisk men det måste komma till en diskusion kring olika bilder och serier annars kommer bildanalys vara ett undantag även i fortsättningen på denna sida. Hur tolkar jag bilden/bilderna? Finns det några andra tolkningar? Vilket är mest troligt? Sedan kommer man att komma sanningen ganska nära.
Man ska heller inte överdriva och överanalysera bilder i det oändliga. En modellbild är en modellbild och en närbild på en blomma är just en närbild på en blomma. Det finns mycket sällan dolda budskap i en sådan bild. Det kan dock finnas ett budskap i serie bilder av blommor.
Det vart ett långt inlägg och jag hoppas att ni orkar läsa igenom. Mitt bidrag i sommarkursen finns för övrigt reprensenterat i mitt album Rally.
Mvh
Maverick