Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att kalibrera två skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Är det någon som har tips på att kalibrera två skärmar så att de visar samma färger? Hur går man tillväga?

Jag har två skärmar och ett grafikkort med två utgångar. De båda uttagen måste ju använda olika ICC-profiler och vitpunkten måste kalibreras separat. Men hur gör man det?

Svårt att säga eftersom du inte talar om vilka prylar du sitter på, men jag har Nvidia och då gör man så här.

I "avancerade egenskaperna" för varje skärm finns det en flik som heter Color management och där laddar jag upp ICC-profilen till just den skärmen.

Vitpunkten har jag ingen aning om.

Jag använder följande:

Grafikkort: Club 3D Radeon 9800 Pro med två utgångar för monitorer.

Mina skärmar:

- Lacie Electron 19" blue IV
- LG Flatron 19" 915FT Plus

Jag får testa lite mer under Color Management...

Tveksamt

Vad jag vet klarar Windows bara av att hantera en ICC skärmprofil åt gången så jag tror det kan bli svårt. Jag är inte helt hundra på att det är så, men jag vet att jag har läst det någonstans (låter trovärdigt va...) ;-)

Mårten

Du kan inte få samma färger överallt/generelt i alla program eftersom skärmarna har olika egenskaper. Däremot, om du använder skärmarnas ICC-profiler kan du få korrekta färger i Photoshop eller annat progam som kan emulera en profil i en annan (dvs bildens profil i skärmens).

Däremot i Windows/webläsare och andra program som saknar hantering av färgprofiler så blir färgerna olika.

Skärmens ICC-profil är till för att tala om vilka egenskaper skärmen har. Man kan alltså inte installera en annan skärms profil och tro att de blir rätt. Profiler är endast en hjälp för program som kan emulera eller omvandla färgerna i bildens profil till skärmens. Bara då blir det rätt.

ANNONS