ANNONS
Annons

Att köpa begagnat (canon 5D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbiias

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag funderar på att köpa en Canon 5D begagnat, då jag tycker det saftiga nypriset på drygt 20k är lite väl mycket för en amatörfotograf som jag.

Därför frågar jag er, lite mer erfarna människor, vad jag ska tänka på när jag köper begagnat. Vad är viktigast? Man vill ju inte spendera omkring 10k och få reda på att man köpt ett ruttet ägg så att säga...

Kan man 'renovera'/serva kameran på något (relativt billigt) sätt efter man köpt en begagnad?

Mvh,
Tobias
 
Jag köpte en begagnad 5d för tre månader sen, i absolut nyskick och endast gått 450 bilder efter koll på Intervision, och har väl några synpunkter.

Dels kan ni kolla åldern på kameran när den är tillverkad på tillverkningsnumret, de som börjar på 0= 2005, 1 = 2006, 2 = 2007 och 3 = 2008. Naturligtvis kan de legat på lager och sålts som nya betydligt senare. Det påstås här och där på nätet att lcd-skärmen byttes mot en nyare variant på de som börjar på 2 typ mitten av 2007, och att den är lite bättre, och inte lika gulaktig som den tidigare. Om detta är sant vet jag inte.

Det viktigaste är tydligen att femte siffran i serienumret inte är en etta. Dessa var felaktiga och gick tillbaka till fabrik enligt en del amerikanska forum. Gällde kameror från 2005 och är väl fixade numera. Egentligen är det inte så viktigt, viktigare är hur mkt den är använd, slutaren skall klara 100 000 exp, och är den proffskörd, vilket är VÄLDIGT vanligt med 5d, kan den mkt väl ha gått så långt. Luras inte av att den ser ut som ny och är fräsch, den kan ha används i studio och inte ha en repa på sig. Byte av slutare kostar så många tusen så det är ingen idé att betala för mkt för en som gått jättemkt.

Problemet är att man inte kan se hur många bilder som slutaren har gått, det kan bara Canonverkstaden göra, går inte att använda något dataprogram från nätet och räkneverket i kameran kan nollställas, och dessutom beroende av om man byter minneskort. Mjukvaran i kameran skall vara senaste versionen 1.1.1, men säger inget om kamerans ålder, har ju uppdaterats antagligen.

5d är ju en känd damm-magnet och förutom prickar på sensorn, vilket man kan räkna med förr eller senare, så kan själva prismat vara fullt med damm som inte är så kul när man tittar i sökaren, kan vara väldigt svårt att blåsa rent. Räkna med en rengöring för dryga tusenlappen om det behövs för detta.

priset på en begagnad bör väl ligga på 10 tusen i snitt skulle jag säga, ett par tusen ner för en sliten eller jätteanvänd och ett par upp ifall det är ett relativt oanvänt exemplar.

En superkamera är det i alla fall och ett enormt lyft från 40d tycker jag. Blir väl en mark II sen, men känns inte som jag har sådan brådska.
 
Senast ändrad:
Fick höra att det är ganska vanligt med döda pixlar på en sensor. Min fråga gäller en Canon 5d. När den sensorn skulle regöras så "släckte man ner" en död pixel för att förhindra en synbar punkt vid mörker fotografering. Är detta vanligt och vad innebär egentligen "släcka en död pixel" Är det nått man ska tänka på vid köp av begagnat?

Någon som kan och har lust att förklara?
 
Är det någon som känner till vad det kostar att serva en 5D? Jag förstår naturligtvis att det beror på vad som ska göras, men om man bortser från rengöring och sådant, och tänker sig en servning av slutarelektroniken/spegeln. Sådana delar som kan börja bli trött efter 30-40-60k exponeringar helt enkelt.

Handlar det om en tusenlapp eller flera tusenlappar? Får man lägga ut säg 3k på det så är inte frågan om man ska välja något annat alternativ istället, 5D är ju inte värd mer än 9k i dag och lär knappast gå upp i pris.
 
Fick höra att det är ganska vanligt med döda pixlar på en sensor. Min fråga gäller en Canon 5d. När den sensorn skulle regöras så "släckte man ner" en död pixel för att förhindra en synbar punkt vid mörker fotografering. Är detta vanligt och vad innebär egentligen "släcka en död pixel" Är det nått man ska tänka på vid köp av begagnat?

Någon som kan och har lust att förklara?

Jag har haft ett tiotal digitalkameror. Av dessa har jag efter tio år haft exakt noll antal slocknade pixlar. Noll av 10x8 miljoner (i snitt) Min erfarenhet är alltså att de inte kan slockna utan vidare. Är de släckta är de det från fabrik.
Det finns ändå i vissa kameror en funktion som försöker dölja de trasiga pixlarna. Jag har inte haft anledning att testa detta.
 
Kollade kostnad för ett slutarebyte med en Canon verkstad för ett par månader sedan, då kostade ett slutarbyte på en 5D ca. 2500 + moms.
 
Rackarns, det var inte billigt! Lägg där till ev. service av spegels mekanism (jag antar att det är en del som kan bli trött efter en tid?)
 
Jag har köpt 3st beg 5D i olika skick och jag har inte haft några som helst problem med någon av dem även om jag har fått dem för emellan 7500kr-8500kr och alla med BG.

Slutaren kan gå sönder på 5D men det är oftast spegeln/spegelmekanismen som först gå sönder vad jag har förstått. Att spegeln liksom låser sig i ett läge längst upp. Och det kostar ungefär lika mycket som slutarbyte.

Eftersom det är svårt att se exakta exponeringarna på 5D så kan man alltid pruta ned priset, och om de är välanvända till huset så kan man pruta ned dem mer. Förstår inte varför det är sådan skillnad i pris, från 7500kr med BG, låda, till 11000kr med BG. Även om min för 7500kr var i helt nyskick med kvitto, etc.

Jag kollar på hur huset ser ut, om det är mkt smuts på sensorn, hur slutaren låter och fungerar. Men det är sällan problem vad jag har märkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.