Om vi går tillbaka till ursprungsfrågan - dvs att den lokala handlaren har mindre sortiment så är det nog mest en fråga om överlevnad. Mindre orter, färre kunder, säkrare kort.
Jag tror du sätter fingret på den ömma punkten i det hela.
Det har ju varit en utslagning av renodlade fotohandlare de senaste tio åren, det av en hel rad orsaker:
- Internet och onlinehandleln gynnar större handlare och i synnerhet sådana som hade infrastrukturen färdig (dvs hade vana från postorder) som Scandinavian och Cyber. De kan med sina stora volymer samtidigt hålla både lägre marginaler och större utbud.
- Konkurrens från stora elektronikjättar. Företag som SIBA, Onoff, Expert osv sålde inte alls lika mycket kameror före digitaltiden
- Bortfallet av filmförsäljning, kopior, förstoringar, framkallningsvätskor, papper och annan förbrukningsmaterial som förr gav små men stadiga inkomster och ett kassaflöde - idag helt borta. Vi pratar ju ofta om att digitalsensorn förändrat fotobranschen och glömmer vilket teknikgenombrott bläckstråletekniken är. Den har nog förändrat fotobranschen minst lika mycket som digitalsensorn gjort.
- Kortare livslängd på produkter. Förr kunde du sälja en flera år gammal och till och med utgången kameramodell med lite rabatt - med ett bra objektiv och en bra film i tog den ju fortfarande ungefär lika bra bilder som en nyare kamera. Kamermodellerna levde helt enkelt längre förut eftersom det var en mogen teknik. Men vem vill köpa till exempel en Nikon D100 idag för de närmare 20000 kronor som den kostade när den var ny? Trots att det fortfarande är en bra kamera går den i bästa fall att sälja för kanske 3000-4000 även om den är ny och ouppackad - eftersom det finns så billiga nya kameramodeller som tar lika bra eller rent av bättre bilder och bjuder på en rad trevliga finesser som bonus.
Så trots att de under de senaste åren sålts fler kameror än någonsin tidigare i historien så har det inte varit enkelt att vara fotohandlare. I synnerhet inte om man är en liten affär som inte har kunskap eller resurser att sälja parallellt via webben.
Så vad gör man i kärva tider? Satsar på säkra kort (ok, dålig ordvits
Det blir som en ond cirkel där många fotohandlare bara vågar ta hem de kameror, objektiv och andra tillbehör som de är rimligt säkra på att sälja ganska snabbt.
Det här förstärker den dominerade ställningen hos de som redan är stora och missgynnar de som är mindre. Nu tror jag att just Sony kommer att klara av detta betydligt bättre än Olympus och Pentax. De stora affärskedjorna vill ju ändå ta in andra Sonyprodukter (videokameror, tv, mobiler osv) vilket gör att de har en helt annan möjlighet än Pentax och Olympus att hålla sig kvar på i alla fall de stora affärernas hyllor. Plus att Sony är ett mer känt varumärke och dessutom sannolikt har mycket större marknadsföringsmuskler än Olympus/Pentax.