Advertisement

Annons

Att hamna i det ena eller andra försäljningsledet,

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul med folk som tar till brösttoner när någon har varit inne med en pinne i deras högst personliga myrstack..ha ha. Jag har levt så länge att jag vet att alla som druckit mjölk kommer att dö en dag. Man blir stöddig av mjölk också! En del tar sig själva på lite för stort allvar, därav brusar de lätt upp lite för mycket och för ofta!
 
Roa Dig då kungligt - vi bjuder på det, trots den juvenila dystikens fjäll på Dina ögon. Kul förresten att Du kommer att dö därför att Du dryckit mjölk - vissa drycker ska man bevisligen undvika. Drick vatten.

Microekonomisk snabbkurs:
Marknaden är skoningslös för alla aktörer - inte bara de små.

Massmarknadskanal = försäljningskanal som betjänar mer än en kund per anställd samtidigt - stormarknad och web-butik är två exempel.
 
Martin Agfors

Du är sanslöst ute o seglar.. Om du sitter på en site där konsumenter skriver och vill ha berömmanden så är detta din sak.. men i mina ögon samt allt jag sett i stora drag handlar om bias och ytterst lite om riktig konsumentinfo inom handlarsidorna samt tester jag sett o läst..


vad just du bidragit med har i text o bild jag ingen aning om. Du kanske är den mest obiast som existerar med oerhört saklig berättat dina upplevelser.... vad vet jag.. jag vet inte ens vem du är..För på denna site kan branschfolk sitta i det dolda ock skriva så vanliga konsumenter vet inte ens om dom snackar med vd´n för canon eller säljchefen från Sony eller nikons nya marknadsanalytiker..Eller skribenten som gör reklamfilmer för kameratillverkare..osv..

Rätt knepigt faktiskt att detta får vara så tycker jag iofs..givetvis bör vanliga konsumenter ha solklart för sig då man har branchfolk på andra sidan bordet i ett samtal så man kan utvärdera vad som sägs utifrån VEM som säger det...Och med vilket syfte det kan sägas..

Inte för personerna skulle ljuga osv. men som vanlig så bör man i alla fall ha möjligheten att själv avgöra hur man ser på värdet utifrån den utgångspunkt saker sägs..

Så min vän.. Den dagen jag vet vem jag talar med mer exakt kan jag endast som jag redan sagt förr snacka mina åsikter i generella svepande termer...

men varför är min åsikt så viktig?? Jag är en konsument endast utav tusentals tusentals .. Alla behöver väl inte anse ni gör ett bra jobb heller.. Ni har tillbedjare i tusental per en som mig.. Så min åsikt är knappast något att gråta över.. man kan inte vinna alla..

mvh
Tobbe.
 
Kan någon vänlig själ förklara följande ord och uttryck
så att även en obildad kan följa med:

bias
aggera
juvenil dystik
price getters
 
Martin Agfors

Du är sanslöst ute o seglar..

Jag önskar jag vore ute och seglade. Helst i västindien ... :)

Om du sitter på en site där konsumenter skriver och vill ha berömmanden så är detta din sak.. men i mina ögon samt allt jag sett i stora drag handlar om bias och ytterst lite om riktig konsumentinfo inom handlarsidorna samt tester jag sett o läst..

Beröm är kul men det är mycket roligare med konstruktiv kritik. Sådan som väldigt många läsare hör av sig med (tack för det!) där de pekar ut saker man gjort fel, missförstått eller feltolkat. Mer sånt.

Så allt du sett i stora drag handlar om bias och ytterst lite om konsumentinfo ... Ok, det är väl ungefär så precis och konkret kritik du verkar vara beredd att bjuda på.


vad just du bidragit med har i text o bild jag ingen aning om. Du kanske är den mest obiast som existerar med oerhört saklig berättat dina upplevelser.... vad vet jag.. jag vet inte ens vem du är..För på denna site kan branschfolk sitta i det dolda ock skriva så vanliga konsumenter vet inte ens om dom snackar med vd´n för canon eller säljchefen från Sony eller nikons nya marknadsanalytiker..Eller skribenten som gör reklamfilmer för kameratillverkare..osv..

Jag är inte VD på Canon. Jag lovar :)

Rätt knepigt faktiskt att detta får vara så tycker jag iofs..givetvis bör vanliga konsumenter ha solklart för sig då man har branchfolk på andra sidan bordet i ett samtal så man kan utvärdera vad som sägs utifrån VEM som säger det...Och med vilket syfte det kan sägas..

Inte för personerna skulle ljuga osv. men som vanlig så bör man i alla fall ha möjligheten att själv avgöra hur man ser på värdet utifrån den utgångspunkt saker sägs..

Så min vän..

Wow, två inlägg tidigare var jag inte vatten värd, nu är jag en vän. Snabb karriär! :)

Den dagen jag vet vem jag talar med mer exakt kan jag endast som jag redan sagt förr snacka mina åsikter i generella svepande termer...

Jag står med namn här, det går enkelt att mejla mig. Letar du på Eniro kan du se var jag bor och du kan till och med ringa och fråga om det är något viktigt (jag svarar ibland). Väldigt många av mina tester och artiklar hittar du snabbt om du googlar. Jag är faktiskt inte speciellt hemlig av mig.

men varför är min åsikt så viktig?? Jag är en konsument endast utav tusentals tusentals .. Alla behöver väl inte anse ni gör ett bra jobb heller.. Ni har tillbedjare i tusental per en som mig.. Så min åsikt är knappast något att gråta över.. man kan inte vinna alla..

Eftersom jag råkar vara en sådan skribent som faktiskt är intresserad av vad läsare tycker om tester. Hur vi kan göra tester bättre. Vilka produkter vi borde ta upp mer om. Vilka fel vi gör. Eller om vi är orättvisa mot någon eller några produkter. Hur skall jag någonsin kunna bli bättre på det jag gör om jag inte är nyfiken på vad läsare tycker?

Eftersom du skrev

"Och dom har totalt skitit i dom andra tillverkarna liksom tidningar o testare gjort.. Canikon har det varit för hela slanten oavsett dom varit bäst eller ej...Canikon..yeeeee...Rätt märke innebär bra recention.."

så fick jag ett intryck att du hade något du ville berätta om tester. Men jag får väl be om ursäkt för att jag frågade, skall försöka undvika att göra om det misstaget i ditt fall i fortsättningen.

Ha en trevlig kväll!
 
Jag skall käka,, Så skriver helt kort..

Givet är du inte en ovän sett från mitt håll.. Jag känner inte ens dig. har heller aldrig haft något jag anser du varit otrevlig med....Absolut inte.. Sedan om vi har olika åsikter betyder långt ifrån jag behöver anse dig otrevlig eller inte vatten värd.. Märk väl att jag utalat min åsikt i generella termer.. inte personligt mot dig.

Sedan om du har lite tankar att du kanske bör känna dig träffad vet jag inget om i din yrkesroll.Vilket är något helt annat det än personligt...Det är upp till dig själv..Och anser du dig ha absolut rent ifrån bias så är min åsikt sedan inget att bry sig om för din del.. Eller hur.. Då vet du ju med dig själv att dig handlar det inte om min genrellt utalöade åsikt.

Sedan så bryr jag mig inte så jag sitter och söker .... Utan det är upp till folk jag talar med att presentera sig.. Gäller även dig..Sedan får du va hur känd som helst.. men detta sagt utan vara elak.. Utan jag anser att sådant hör till vanligt hyfs...

Mvh
Tobbe.
 
Av det jag läst iallafall på nätet så verkar många recensioner/intryck snarare vara mer okunskap än bias gentemot Sony.
Just inom foto står det riktigt illa till jämnfört med de övriga områden som Sony har.
Recensenter av t.ex. Projektorer, OLED och annat har oftast en lång historia och kunskap om Sony och vet deras produkter utantill.
Att man sedan läser recensioner om A700 baserat på iso 100 istället för iso 200 kan ju inte vara annat än okunskap. Sen kan man ju förstå att detta tolkas som bias.
Man får nog helt enkelt ge foto.recensenterna tid att lära sig Sony-kamerorna.
Tror jag läste nån recension om A900 och dess live-preview grej som helt feltolkades av recensenten.
 
Jag skall käka,, Så skriver helt kort..

Givet är du inte en ovän sett från mitt håll.. Jag känner inte ens dig. har heller aldrig haft något jag anser du varit otrevlig med....Absolut inte.. Sedan om vi har olika åsikter betyder långt ifrån jag behöver anse dig otrevlig eller inte vatten värd.. Märk väl att jag utalat min åsikt i generella termer.. inte personligt mot dig.

Sedan om du har lite tankar att du kanske bör känna dig träffad vet jag inget om i din yrkesroll.Vilket är något helt annat det än personligt...Det är upp till dig själv..Och anser du dig ha absolut rent ifrån bias så är min åsikt sedan inget att bry sig om för din del.. Eller hur.. Då vet du ju med dig själv att dig handlar det inte om min genrellt utalöade åsikt.

Sedan så bryr jag mig inte så jag sitter och söker .... Utan det är upp till folk jag talar med att presentera sig.. Gäller även dig..Sedan får du va hur känd som helst.. men detta sagt utan vara elak.. Utan jag anser att sådant hör till vanligt hyfs...

Mvh
Tobbe.


Ge nu Martin konkreta svar på hans konkreta frågor, det är han värd,
tycker jag.

Mvh
Roger
 
Vad är egentligen ursprungsproblemet...att Sony är svårare att få tag på än Canon/Nikon samt det faktum att dessa säljer bättre och (oftast) får bra betyg i tester? Jag menar nu officiella tester i större tidningar och inte någon privatperson som testat ISO tal mot sin tegelvägg.

Jag har själv kört Minoltasystemet och har aldrig upplevt någon direkt negativ feedback från tester. Det som störde mig var svårigheten att få tag på optik - såväl ny som begagnad och fick mig till slut att byta till Nikon.

Tittar man på systemet idag så är det grymt med suverän Zeissoptik som grädde på moset. A900 blev toppklassad i FOTO, A700 fick också bra slutresultat (visserligen inte toppklass). Även 3-serien har fått bra betyg runtom och varit testvinnare i en del tidningar. Se sedan på Canon 50D - har knappats fått några stora applåder.

Om vi går tillbaka till ursprungsfrågan - dvs att den lokala handlaren har mindre sortiment så är det nog mest en fråga om överlevnad. Mindre orter, färre kunder, säkrare kort. Sony är trots allt för många fortfarande annan hemelektronik. In fact, en vän på nyårsfesten berättade att hans dotter hade önskat sig en A350 i julklapp (vilket hon fick) och han undrade om Sony verkligen kunde göra kameror? "Sony...det hade jag aldrig trott...gör dom sådana där kameror?". Jag förklarade att dom gör utmärkta systemkameror och att hela Minoltautvecklingen ligger bakom...även en stor del av personalen.

--- "Jaha...Minolta ja...DOM har ju funnits länge"

Jag tror det är en fråga om marknadsföring. Sony måste hävda sig mer för att nå ut i alla hörn - och visa att dom menar allvar. Efterfrågan och tillgång....
 
Faktum är att jag valde Sony A200 just för att den slog alla andra i alla de tester jag läste förra våren. Tester mot tex Nikon D60, Canon 450 osv.

Men det är lögn i helvete att hitta objektiv även hos näthandlarna. Jag har just beställt ett Tamron 18-250 hos Scandinavian Photo som hade ETT i sitt internetlager. Såvitt jag kunde se på prisjakt fanns det ingen annan seriös handlare som hade det inne.

Att försöka hitta i butiker typ Media Markt, Elgiganten, Onoff eller dylikt är bara löjligt. Det finns aldrig.

Däremot tycker jag utbudet av begagnat är rejält underskattat, om man undantar riktigt vassa objektiv men som sagt, de som slår till på såna håller nog i dem till the bitter end.
 
Om vi går tillbaka till ursprungsfrågan - dvs att den lokala handlaren har mindre sortiment så är det nog mest en fråga om överlevnad. Mindre orter, färre kunder, säkrare kort.

Jag tror du sätter fingret på den ömma punkten i det hela.

Det har ju varit en utslagning av renodlade fotohandlare de senaste tio åren, det av en hel rad orsaker:

- Internet och onlinehandleln gynnar större handlare och i synnerhet sådana som hade infrastrukturen färdig (dvs hade vana från postorder) som Scandinavian och Cyber. De kan med sina stora volymer samtidigt hålla både lägre marginaler och större utbud.

- Konkurrens från stora elektronikjättar. Företag som SIBA, Onoff, Expert osv sålde inte alls lika mycket kameror före digitaltiden

- Bortfallet av filmförsäljning, kopior, förstoringar, framkallningsvätskor, papper och annan förbrukningsmaterial som förr gav små men stadiga inkomster och ett kassaflöde - idag helt borta. Vi pratar ju ofta om att digitalsensorn förändrat fotobranschen och glömmer vilket teknikgenombrott bläckstråletekniken är. Den har nog förändrat fotobranschen minst lika mycket som digitalsensorn gjort.

- Kortare livslängd på produkter. Förr kunde du sälja en flera år gammal och till och med utgången kameramodell med lite rabatt - med ett bra objektiv och en bra film i tog den ju fortfarande ungefär lika bra bilder som en nyare kamera. Kamermodellerna levde helt enkelt längre förut eftersom det var en mogen teknik. Men vem vill köpa till exempel en Nikon D100 idag för de närmare 20000 kronor som den kostade när den var ny? Trots att det fortfarande är en bra kamera går den i bästa fall att sälja för kanske 3000-4000 även om den är ny och ouppackad - eftersom det finns så billiga nya kameramodeller som tar lika bra eller rent av bättre bilder och bjuder på en rad trevliga finesser som bonus.

Så trots att de under de senaste åren sålts fler kameror än någonsin tidigare i historien så har det inte varit enkelt att vara fotohandlare. I synnerhet inte om man är en liten affär som inte har kunskap eller resurser att sälja parallellt via webben.

Så vad gör man i kärva tider? Satsar på säkra kort (ok, dålig ordvits :) Det blir som en ond cirkel där många fotohandlare bara vågar ta hem de kameror, objektiv och andra tillbehör som de är rimligt säkra på att sälja ganska snabbt.

Det här förstärker den dominerade ställningen hos de som redan är stora och missgynnar de som är mindre. Nu tror jag att just Sony kommer att klara av detta betydligt bättre än Olympus och Pentax. De stora affärskedjorna vill ju ändå ta in andra Sonyprodukter (videokameror, tv, mobiler osv) vilket gör att de har en helt annan möjlighet än Pentax och Olympus att hålla sig kvar på i alla fall de stora affärernas hyllor. Plus att Sony är ett mer känt varumärke och dessutom sannolikt har mycket större marknadsföringsmuskler än Olympus/Pentax.
 
Jag gynnar gärna de lokala handlarna, om de kan ge mig ett pris som åtminstone är i närheten av nätkonkurrenternas, eller stormarknadernas när det gäller hemelektronik. Hittills har det inte inneburit några större svårigheter att få dem att gå med på att sälja produkter för ett betydligt lägre pris än det som står på prislappen.

Det stora problemet, åtminstone när det gäller fotoprylar, är tillgången. Jag vet inte hur ni andra fungerar, men när jag väl bestämt mig för att köpa något vill jag ha varan i handen så snart som möjligt. Inga problem om man ska köpa en 70-300, en liten blixt, eller något extra batteri, men så fort man behöver något som är lite mer udda blir det väntetider.

När jag körde Canon ville jag ha en vinkelsökare (Canon original). Jag hittade ingen svensk handlare som hade någon i lager, och hos flera hade den varit restnoterad i flera månader. Jag beställde från B&H i New York, och hade vinkelsökaren tre dagar senare (för ungefär samma pris som om jag köpt den här i och med frakt, tull och moms).

En bekant köpte en 400/2,8 VR från B&H, då svenska Nikon inte kunde ge något som helst leveransbesked - kunde tagit allt mellan två veckor och sex månader.

När jag ville köpa en 300/2,8 VR fanns det inga att uppbringa i Europa, annat än hos de handlare som eventuellt hade någon i lager. Som tur var hade Kameradoktorn en kvar, och de hade inte heller hunnit höja priset med de 5000:- som listpriset gått upp med.

Här i stan (Uppsala) har vi bara en renodlad fotobutik kvar, och deras sortiment är tyvärr tämligen tunt och priserna höga (om man inte lyckas pruta då). Systemkamerorna på deras hyllor är främst Canon, Nikon och Sony i de lägre prisklasserna. Dyra prylar har de ingen möjlighet att lagerhålla, då de kan bli liggande länge innan de säljs, och priserna ändras alldeles för fort. Inte ens snabba och lite dyrare minneskort går att få tag på här i stan.

Det är lite trist att det utvecklats på det här viset, men ofrånkomligt i och med att världen blivit så mycket mindre.
 
martin A..

tror du bör läsa ditt eget inlägg angående "handlarna på hörnets" aggerande igen och igen och igen tills du inser VAD du exakt skrev ...

jag kallar en del företeelser för sitt rätta namn bara..och lindar inte in det i snygga formuleringar som ser bättre ut .."säkra kort"

Vill dessutom påvisa att det var inga kärva tiden då denna säljmetod blev så makalöst utbredd.. Detta började inte igår ....

Jisses mannen.. Tror du och jag skulle kunna haft en riktigt intresant diskution över en fika.. Och tror även att då du inser hur och vad jag får min åsikt ifrån att även du skulle få en del eftertänksamhet..
 
Anklaga?? Fuska o ljuga"??.. Har du dåligt samvete eller eftersom du lägger in egen tolkning hur du tar åt dig..?? Jag har inte skrivit så..

Jag anser dom aggerar med bias.... Och sedan behöver jag inte deklarera ett skit för någon tidningssnubbe i världen för jag anser som jag gör..

va tror du? Att vi konsumenter har anmälningsplikt på sina åsikter?? Skärp dig... Dummaste jag sett på oerhört länge detta du skrev här...

Kan bara instämma med Martin. Jag vet inte hur många gånger jag har hört detta och aldrig det har följts upp med ett enda konkret exempel som visar att tidningen har en »bias«. Jag är nämligen nyfiken på varför du anser som du gör.

När man då då frågar efter exempel så får man ett svar av denna karaktär.

Stefan
Teknisk redaktör på Fotografisk Tidskrift
 
problemet är att den lokale handlaren för inte alla märken oftast. Utan endast Canon samt Nikon

Vilket kan bero på att många betraktar butikerna som en sorts utställningshallar dit man går för kolla prylarna innan man sedan beställer dem från en firma bortom Atlanten via internet.

Att handlaren inte av ekonomiska orsaker kan hålla alla förekommande fabrikat och modeller i lager tas givetvis inte hänsyn eller ...

Jag misstänker att handlarna väljer att hålla det som är mest gångbart för att kunna överleva.
 
Grevture;1268097 Det här förstärker den dominerade ställningen hos de som redan är stora och missgynnar de som är mindre. Nu tror jag att just Sony kommer att klara av detta betydligt bättre än Olympus och Pentax. De stora affärskedjorna vill ju ändå ta in andra Sonyprodukter (videokameror sa:
Dessutom, fungerar den nuvarande och framtida försäljningen riktigt bra, för de tre stora kameratillverkarna nedan, vid sidan av alla försäljningslador, jag skrev det tidigare:

"Men, Sony, Canon och Nikon har redan speciella center för sina produkter, där finns kunnig personal, det är väl bra, allt blir just då mycket lättare för säljarna, - de blir specialister på sina egna märken, mindre på konkurrenternas.!
 
.

--- "Jaha...Minolta ja...DOM har ju funnits länge"

Jag tror det är en fråga om marknadsföring. Sony måste hävda sig mer för att nå ut i alla hörn - och visa att dom menar allvar. Efterfrågan och tillgång....[/QUOTE]

Du har alldeles rätt Henrik. Sony måste hävda sig mer. Jag har trätat om detta flera gånger. Frågan är om dom tycker sverige är ett för litet land att satsa reklam på. Tyvärr måste jag säga verkar det var på det viset. Ta bara en sån sak som den finurliga live view där man genom skärmen kan ta 2,5 bilder/sek A300-350 det är ju en kanonfiness. Ingen annan kamera på marknaden kan ju detta. Att inte Sony trycker på om denna finess är för mig en gåta. Vänl. Bengt
 
Kan bara instämma med Martin. Jag vet inte hur många gånger jag har hört detta och aldrig det har följts upp med ett enda konkret exempel som visar att tidningen har en »bias«. Jag är nämligen nyfiken på varför du anser som du gör.

När man då då frågar efter exempel så får man ett svar av denna karaktär.

Stefan
Teknisk redaktör på Fotografisk Tidskrift

Instämma (?) då du inte ens verkar ha kollen på vad som utspelats eller sägs.hehe..verkar vara ett extremt känsligt ämne detta angående bias. .. .

jaja.
då du nu ändå är "här"..

Tror du inte förstått en viktig detalj.. DVS .Att Martin A "hoppat in" är inget jag skapat via utpeka honom eller ens någon enskild tidskrift..Jag vet varken var han jobbar eller vart han skriver..Jag har enbart utalat min åsikt att handeln samt testarna är generellt sett bias enligt min åsikt.... Och inget annat..

Så din efterfrågan om att jag skulle sagt "tidningen har en bias" får du nog tänka om lite runt Stefan..menar du din och Martins tidning kanske där du/ni jobbar? Förstår inte nämligen din slutvinjett riktigt..



Tobbe.
Som är vanlig Konsument från lilla centralorten Jämshög ..
 
Senast ändrad:
Jag har enbart utalat min åsikt att handeln samt testarna är generellt sett bias enligt min åsikt.... Och inget annat..

Och då ber Martin och jag dig att ge exempel på detta, eftersom vi båda två arbetar med att göra sådana tester, dock inte på samma tidningar. Men det finns ju inte så många svenska fototidningar, så någonstans måste du ju fått din uppfattning från. Och du hävdar att det är en generell företeelse. Att jag då undrar vilka exempel du kan peka på är kanske inte så märkligt.

Sedan vet jag inte riktigt varför du ska hävda att jag inte har koll på vad som utspelats eller sägs. Jag har läst denna tråd och där du hävdar detta, och jag har sett dig och några andra göra detta i andra trådar.

Stefan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar