Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att hamna i det ena eller andra försäljningsledet,

Produkter
(logga in för att koppla)
Henrik. Du måste läsa nogrannare.. Så du komenterar mer rätt ifråga vad som står i text samt nivå av resonemang....

Handlar det inte om varför den lokala handlaren säljer mer av Canon/Nikon samt att tester enligt uppgift är felaktigt utförda? Ber om ursäkt om jag missuppfattat i sådana fall...

Lars B

Nollkoll har inte folk bara för en del ord som används inte står i ordlistor..

Så där har du nog en del fel trotts allt...

ordlistor mm tillkommer vartefter språk byggs på med tid. Så orden kommer alltid i stort sett in först efter några års användande av almänheten..

Så vill man ha nollkoll så följer man ordlistor..

Vi som har ungdomar skulle ibland behöva en modernare form av ordlista iofs...

!

Sony behöver ingen reklam, tillräckligt känt ändå, deras produkter är i framkant inom innovationer, kan säkert förvåna inom alla områden ....
Tror ni inte att Canon, Nikon, Pentax, Samsung, Casio, Panasonic och Olympus är väl medvetna om det?[/QUOTE]
Även om vi inte tror att vi påverkas av reklam, så finns det många undersökningar som visar att det gör dom flesta. Vare sig vi vill eller ej så påverkas vi. Canon lär satsa miljarder på reklam. Detta sagt och skrivet utan på något sätt misskreditera något kamera märke./Bengt

Lars B

Nollkoll har inte folk bara för en del ord som används inte står i ordlistor..

Så där har du nog en del fel trotts allt...

ordlistor mm tillkommer vartefter språk byggs på med tid. Så orden kommer alltid i stort sett in först efter några års användande av almänheten..

Så vill man ha nollkoll så följer man ordlistor..

Vi som har ungdomar skulle ibland behöva en modernare form av ordlista iofs...

Vad jag reagerar på är när någon använder sig av ord som h*n inte i grunden förstår i ett försök att höja sig till en nivå i en debatt där h*n inte ens platsar.

Så varför inte ha "Järnkoll" istället för "Noll koll" och använda ord som alla förstår istället för att göra sig märkvärdig med okända ord.

Detta skulle då med all sannolikhet göra att personen ifråga gör sig förstådd och att missförstånd inte sker lika lätt.

Riktigt bra undersökt!
Men, så här det alltid, tyvärr, användning av felaktiga ord eller påhittade ord, visar alltid på ett tydligt missförstånd i ett ämne, alternativt, ingen susning alls hos skrivaren, nollkoll, som man säger numera!
:), :), :)

Gunnar Sträng den gamle finansministern, var känd för att hitta på nya ord. Mycket populär och ofta uppskattad person, med gummisnodd runt plånboken. / Bengt

Kan någon vänlig själ förklara följande ord och uttryck
så att även en obildad kan följa med:

bias
aggera
juvenil dystik
price getters

obiast

I de sammanhang dessa ord använts i denna tråd:

bias = partiskhet
aggera = agera (en trivial felstavning - borde väl lätt kunna förstås även av en obildad?)
price getters = de som får ta det pris de kan få (i motsats till price setters = de som sätter priserna)
obias = opartisk (svengelska)
obiast = opartiskt

...
Price Getters = Finner ingen koppling till detta vid en sökning.
...
Man behöver inte tvunget använda sig bara av sökning. Det går att använda hjärnan också.

...
För min del är det bara ett sätt att göra sig märkvärdig genom att att svänga sig med ord som ibland inte ens existerar.
Det behöver inte alls vara av denna anledning, det kan finnas många andra. Det kanske är det närmaste ord man kommer på vid skrivtillfället. Och alla KAN INTE stava perfekt - det finns ordblindhet, som bekant. Det har inte ett skvatt att göra med att "göra sig märkvärdig". Dessutom har alla språk i alla tider utvecklats och expanderat genom att användare har hittat på nya ord.

Och hur vore det ifall min herre tittade sig själv i spegeln? Var det inte du som för inte så länge sedan använde uttrycket "Modus Operandi", eller minns jag fel?

Riktigt bra undersökt!
Men, så här det alltid, tyvärr, användning av felaktiga ord eller påhittade ord, visar alltid på ett tydligt missförstånd i ett ämne, alternativt, ingen susning alls hos skrivaren, nollkoll, som man säger numera!
:), :), :)
Det visar ingalunda alltid något sådant!

Den ene av de två som använt de citerade orden är en av allra mest kunniga här på Fotosidan.se, långt kunnigare än min herre är själv (ifall man kollar lite av era inlägg).

Den andre är kass på stavning och meningsbyggnad och kan därför vara svårläst, men har betydligt större förmåga att se under ytan än de flesta av skrivarna här. Därför är denna person väl värd att läsas. Samt att bli respekterad.

Man behöver inte tvunget använda sig bara av sökning. Det går att använda hjärnan också.

Det behöver inte alls vara av denna anledning, det kan finnas många andra. Det kanske är det närmaste ord man kommer på vid skrivtillfället. Och alla KAN INTE stava perfekt - det finns ordblindhet, som bekant. Det har inte ett skvatt att göra med att "göra sig märkvärdig". Dessutom har alla språk i alla tider utvecklats och expanderat genom att användare har hittat på nya ord.

Och hur vore det ifall min herre tittade sig själv i spegeln? Var det inte du som för inte så länge sedan använde uttrycket "Modus Operandi", eller minns jag fel?

Visst kan man använda hjärnan vilket jag också anser mig göra. Vid inlägget ifråga så gick jag online för att finna dessa ord i ordlistor eller via andra kända källor vilket inte var helt enkelt då dom inte existerade i en del fall. Allt för att kunna peka på var jag funnit den information jag lade fram i mitt inlägg.

Vet inte riktigt om ditt inlägg här ger ett större utrymme för användandet av nämnda hjärna men det är en spekulation jag kanske ska avstå ifrån...

Att jag använde just utrycket "Modus Operandi" för ett tag sedan vet du mycket väl att jag gjorde efter att du har gjort en sökning på mina inlägg i forumet. Så det handlar inte om ditt minne utan snarare om din talang att använda dig av tangentbordet, vilket du gjort med bravur...

Om vi sedan förutsätter enligt ditt inlägg att dessa ord använts tack vare en dyslexi alltså ordblindhet så blir min förvåning ännu större... Vore jag ordblind så skulle dessa ord te sig ännu mer främmande om jag skulle skriva något.

Så där får jag väl anse att din logik haltar betänkligt.

Detta är ett väl fungerande sätt att komma bort från en besvärande diskution.

Man fokuserar på helt andra saker..tex ordmärkning..eller nått annat barnsligt trams..

Förklaring på orden jag inte förstod. Tack för det.

Min poäng (point) var förstås att, i skepnad av ”obildad” protestera mot 1) alla dessa engelska uttryck när svenska oftast finns naturligt tillgängliga, 2) att svänga sig med märkvärdiga uttryck när enklare oftast finns närmare.

Varför inte i ett svenskt forum helt enkelt skriva:
partisk / partiskhet
opartisk /opartiskt
prissättaren /den som sätter priset
det pris man kan få (price getters). Om inte särskilt svenskt uttryck finns.

Även som obildad förstod jag att ”aggera” var ett stavfel men tog med det för att få listan lite längre (kanske fanns omedvetet även en protest mot alla slarv- och felstavningar som stoppar upp läsningen (många ”diskution” ofta återkommande).

Det är skillnad om man skriver för branschfolk som ofta har sitt eget knoparmoj.

Har jag rätt eller fel? Jo, jag är extremt medelålders (och lite, lite mossig).

Min poäng (point) var förstås att, i skepnad av ”obildad” protestera mot 1) alla dessa engelska uttryck när svenska oftast finns naturligt tillgängliga, 2) att svänga sig med märkvärdiga uttryck när enklare oftast finns närmare.

Varför inte i ett svenskt forum helt enkelt skriva:
partisk / partiskhet
opartisk /opartiskt
prissättaren /den som sätter priset
det pris man kan få (price getters). Om inte särskilt svenskt uttryck finns.

Även som obildad förstod jag att ”aggera” var ett stavfel men tog med det för att få listan lite längre (kanske fanns omedvetet även en protest mot alla slarv- och felstavningar som stoppar upp läsningen (många ”diskution” ofta återkommande).

Det är skillnad om man skriver för branschfolk som ofta har sitt eget knoparmoj.

Jag rekomderar att du lånar Fredrik Lindströms utmärkta bok. Värsta språket. Mycket omtumlande, är man lite äldre så skäms man nästan när man läser. På jobbet läser vi mycke mail (e-post) från högutbildade Chefer. Och dom slinter på tangenterna så det står härliga till. för oss har det ingen betydelse, för vi vet vad lätt det är att slinta, finns ingen anledning att gå tillbaka och rätta till ett ä eller å , bar man förstår vad dom menar. Tolerans, är ett ord jag gillar. Vänl. Bengt

Det visar ingalunda alltid något sådant!

Den ene av de två som använt de citerade orden är en av allra mest kunniga här på Fotosidan.se, långt kunnigare än min herre är själv (ifall man kollar lite av era inlägg).

Den andre är kass på stavning och meningsbyggnad och kan därför vara svårläst, men har betydligt större förmåga att se under ytan än de flesta av skrivarna här. Därför är denna person väl värd att läsas. Samt att bli respekterad.

Vad vet du om mina kunskaper och koppling till ett visst välkänt företag, ligga lågt det är precis vad jag gör, tills nivån ligger under, vad som kan anses vara ok, då reagerar jag?
Sedan 2003, när jag gick med i diskussionerna på FS Forum, har många tyvärr hoppat av, med erfarenhet inom fotografering, - kan det bero på för mycket av tuppfäktning och teknikfixering?
När det gäller stavning, finns det bara ett sätt, - att stava rätt, ingenting annat!
Ordlista eller datorns stavningskontroll, i MS Word, brukar många använda, över hela världen, även på andra språk, än svenska!

Visst kan man använda hjärnan vilket jag också anser mig göra. Vid inlägget ifråga så gick jag online för att finna dessa ord i ordlistor eller via andra kända källor vilket inte var helt enkelt då dom inte existerade i en del fall. Allt för att kunna peka på var jag funnit den information jag lade fram i mitt inlägg.

Vet inte riktigt om ditt inlägg här ger ett större utrymme för användandet av nämnda hjärna men det är en spekulation jag kanske ska avstå ifrån...
...
Jag brukar undvika att "sopa till" folk, och det borde jag förstås ha undvikit även här. Anledningen var att jag blev så upprörd över att flera av er "sopade till" andra skrivare här i Forumet. I ditt fall för att du skrev att "det bara är ett sätt att göra sig märkvärdig genom att svänga sig med ord som ibland inte ens existerar." Som jag skrev så behöver det förstås inte alls handla om att "göra sig märkvärdig".

...
Att jag använde just utrycket "Modus Operandi" för ett tag sedan vet du mycket väl att jag gjorde efter att du har gjort en sökning på mina inlägg i forumet. Så det handlar inte om ditt minne utan snarare om din talang att använda dig av tangentbordet, vilket du gjort med bravur...
...
Så gick det inte alls till, och jo, det handlar visst om mitt minne. Jag hade aldrig kommit på att skriva om uttrycket "Modus Operandi" om jag inte hade tyckt mig minnas att det var du som använde det. Att det överhuvudtaget stannade kvar något av detta i mitt minne beror säkerligen på att det var ett "ovanligt", "märkvärdigt" och "främmande" uttryck - således precis av den typ som du anser att andra inte ska använda! Därför tyckte jag det var utslag av skenhelighet när du klagade på "märkvärdiga" uttryck - att du i så fall borde börja med att sopa rent framför din egen dörr istället för att klanka på andra.

När jag hade skrivit mitt inlägg gjorde jag för säkerhets skull EFTERÅT en sökning på "Modus Operandi" (för att kolla att det verkligen var du och inte någon annan som använt detta), och då kom ditt inlägg upp. Jag brydde mig dock inte om att gå tillbaka och ändra något i min skrivning, eftersom jag inte såg att just denna detalj hade någon betydelse i sammanhanget (att jag hade fått bekräftelse på att du hade använt uttrycket ifråga). Dessutom står det inte alls fel - det står ju precis hur det var NÄR JAG SKREV DET.

...
Om vi sedan förutsätter enligt ditt inlägg att dessa ord använts tack vare en dyslexi alltså ordblindhet så blir min förvåning ännu större... Vore jag ordblind så skulle dessa ord te sig ännu mer främmande om jag skulle skriva något.

Så där får jag väl anse att din logik haltar betänkligt.
Vet du någonting om vilka olika former av dyslexi det finns? Vet inte själv särskilt mycket om detta, men jag vet i alla fall så mycket som att det kan yttra sig på väldigt många olika sätt. Att det alltid skulle te sig på samma sätt, och enkannerligen alltid enligt exakt det enkla sätt som du skriver ovan, är helt enkelt fel. Följaktligen borde det vara DIN logik som haltar här. Dock kanske vi ska lämna detta ämne - inte heller jag har några djupare kunskaper om detta, som sagt.

...

Det är förstås helt OK att fråga ifall någon använder ord som man inte förstår.

Naturligtvis är det mycket lättare att läsa någon som stavar bra och skriver väl, men generellt anser jag att man inte kan begära mer än att folk gör sitt bästa när de skriver. Det finns en del som skriver och stavar mindre bra, ibland väldigt dåligt t.o.m., utan att de kan hjälpa det. Detta är inte skäl till att utestänga dessa från våra Forum-diskussioner - då är det istället vi läsare som får anstränga oss en smula - använda vår fantasi, aktivera vår hjärna.

Jag anser också att det är för mycket begärt att kräva att alla ska skriva så enkelt att alla förstår allting direkt. Då skulle språket utarmas mer och mer, tills det slutligen bara blev en väldigt primitiv kärna kvar. Menar förstås inte med detta att man AVSIKTLIGT ska krångla till sitt skrivande - för att göra sig "märkvärdig"...

Jag är själv numera väldigt mycket mera tolerant mot felstavningar etc. än jag var tidigare, efter att ha varit utsatt för Internet under ett antal år... Förstår man vad som menas, även om det är felstavat, så är det inte så mycket att hänga upp sig på tycker jag. Förstår man inte, ja då frågar man, precis som du gjorde.

Ska till sist referera från ett radioprogram jag hörde för några år sedan. Det var en av de personer som läste igenom de brev som kommer in till statsministern från oss vanliga dödliga, som berättade att hon nu får många brev från barn i de lägre åldrarna, med spretig stil och med massor med stavfel. Men det är engagerade brev, upprörda brev, glada brev - allting. Förr kom INTE ETT ENDA sådant, och när hon själv var i den åldern skulle hon aldrig någonsin ens ha drömt om att skriva till höga vederbörande!

Så hon frågade - var det verkligen bättre förr, i den gamla pluggskolan, där det var så höga krav på att man skulle skriva och stava rätt, att inte en katt vågade skriva någonting till våra myndigheter? Eller har vi ändå på något sätt en bättre skola nu, som visserligen inte lyckas lära barnen att stava så väldigt bra, men som istället har lärt dem att de visst kan våga skriva till vem som helst, oavsett ställning, när de ser något í samhället som de anser vara galet? Som de anser bör åtgärdas?

Eller ska vi alla tiga i underdånighet, av rädsla för hur dåligt vi skriver och/eller uttrycker oss?

Man blir inte dum i skallen så ord inte finns att tillgå för man har svårt att se stavning ordföljd och bokstavsföljd mm mm.. hjärnan är ju inte avstängd som en del tycks tro....

exakt som andra handikapp byggs andra förmågor ut för kompensera bristerna som handikappet i sig skapar.. Vilket gör att man ofta kan finna andra egenskaper stiga hos folk med handikapp utav olika slag med ypperligt förstärkta funktioner....

men detta är ett helt annat ämne Men ville bara fylla i då dyslexsi kom upp här. ....

Senast ändrad:
Gunnar Karlsson

Du är en man med hjärtat . Du visar intresse samt försöker se samt förstå vad folk säger och inte bara vad folk stavar fel mm.. Samt detta med en del livserfarenhet i botten... Det är mycket roligt att läsa dig.

mvh
Tobbe.

Vad vet du om mina kunskaper och koppling till ett visst välkänt företag, ...
Det här förstår jag inte alls! Jag kan inte minnas att jag har skrivit ett enda ord om ditt yrke eller din arbetssituation. Var/när skulle jag ha nämnt något om detta?

...
När det gäller stavning, finns det bara ett sätt, - att stava rätt, ingenting annat!
...
Skriver du detta på allvar? Inser du i så fall konsekvenserna av dina stenhårda krav? Du anser alltså att det skulle vara rätt att beröva uppskattningsvis en fjärdedel av svenska folket deras yttrandefrihet?

F.ö. skulle jag vilja att du definierar vad som är "rätt" stavning. Att man ska stava som man gjorde "förr"? I så fall kan jag upplysa dig om att man ALDRIG har stavat som "förr"! Stavningen förändras hela tiden. Och nya ord kommer till. Gamla blir inaktuella och försvinner.

Dessutom var stavningen MYCKET mera varierande förr, vilket språkpoliser som ropar efter att det ska bli som i gamla tider sällan har klart för sig. Språkpoliser brukar anse att "rätt" stavning och rätt grammatik är den som gällde precis under den tidsperiod när vederböranden genomgick sin grundskola, och att det är detta som ska gälla för all framtid.

Senast ändrad:
Skriver du detta på allvar? Inser du i så fall konsekvenserna av dina stenhårda krav? Du anser alltså att det skulle vara rätt att beröva uppskattningsvis en fjärdedel av svenska folket deras yttrandefrihet?

F.ö. skulle jag vilja att du definierar vad som är "rätt" stavning. Att man ska stava som man gjorde "förr"? I så fall kan jag upplysa dig om att man ALDRIG har stavat som "förr"! Stavningen förändras hela tiden. Och nya ord kommer till. Gamla blir inaktuella och försvinner.

Dessutom var stavningen MYCKET mera varierande förr, vilket språkpoliser som ropar efter att det ska bli som i gamla tider sällan har klart för sig. Språkpoliser brukar anse att "rätt" stavning och rätt grammatik är den som gällde precis under den tidsperiod när vederböranden genomgick sin grundskola, och att det är detta som ska gälla för all framtid.

Vad är det du försöker få mig, att förstå, är det följande:

Kan man inte stava rätt, då berövas yttrandefriheten?
Stava fel är ALDRIG helt fel?

Oj, vad långt från ämnet ni glidit... apropå tester så läste jag vid nåt tillfälle, ids inte leta i tidningshögen, en test av kameror som Canon och Nikon i vanlig ordning vann ett hårsmån före Sony och Pentax. Det roliga var att de för en gångs skull poängsatt antiskak i huset. Sony o Pentax fick säg 8 o 9 av 10 möjliga. Nikon och Canon, som på den tiden inte hunnit bygga in det i husen, fick 5 (fem!!) trots total avsaknad!! Vad hade krävts för en fyra?

Poängmarginalen i slutändan var mindre än dessa fem gratispoäng...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto