Annons

Att ge kreativa kommentarer......

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur ger man kreativa kommentarer till en fotograf som själv anser att han eller hon är världsbäst fast bilderna är mediokra? Om man ger en kreativ kommentar och sen bara får mothugg om hur dum man är som inte fattar bildens budskap eller innebörd?
Kan någon ge ett råd?

Det är bara att köra på. Inte ditt jobb att omvända dom och få personen att förstå att dom fotograferar mediokert. Ditt jobb är att ge din syn på bilden, den synen behöver inte vara riktig men det är ialla fall en synpunkt man säkert kan dra nytta av. Om personen inte vill inse att han/hon kan utvecklas så är det dennes problem, inte ditt. Du kan ju inte tvinka en person att ändra sig.

Problemet du beskriver finns det gott om exempel på här på Fotosidan. Man ger saklig och konstruktiv kritik och man får bara skit tillbaka. Vissa orkar inte skriva fler sådana inlägg, vissa vågar inte skriva fler, vissa skiter fullständigt att skriva fler kommentarer överhuvudtaget. Inte undra på att kommentarerna inte är så många som man kan önska... Dom som skriver negativ kritik får ju bara skit.

Näe, gör som jag. Ta inte kommentar skrivningen personligt, eller som ditt livsuppdrag att omvända personer. ge dom en kommentar och sedan får dom göra vad dom vill med den.

Jag har tittat på samtliga de bilder Martina har bedömt och läst fotografernas svar. Någon enstaka hugger ifrån sig i överkant av vad *jag* bedömer rimligt. Det är väl inte så konstigt - folk är olika.

Den som inte tål konstruktiv dålig kritik får väl skylla sig själv...

Jag håller nog med Ulf...
Folk som inte vill ha dom kommentarer man ger är det ingen idé att ödsla energi på...

Sen måste jag nog med risk för att få på nöten tycka att det tyvärr blivit lite grann klubben för inbördes beundran på Fotosidan jämfört med när jag först kom i kontakt... I början skickade man upp en bild och fick så väl bra som dålig kritik och ibland ganska svidande sådan, men ändå aldrig elakt eller ojuste. Nu för tiden tycker jag det bara kommenteras lovord och nästan prisa gud ibland över vad som nog egentligen är ganska medelmåttiga bilder. Dock inte alltid det är inte det jag varken säger eller menar. Ofta är det samma folk som kommenterar och oftast på varandras bilder och man får lite känslan att det ses som en bra bild bara för att det är just den eller den som tagit bilden. Ibland är det naturligtvis väl befogat för en del fotografer här inne - amatörer som proffs - lyckas med den så väl avundsvärda som beundransvärda bedriften att gång på gång lägga upp makalöst vackra bilder. Och självklart måste man ju också se till att olika människor gillar olika saker... Men min åsikt kvarstår nog att jag saknar lite mer konstruktiv kritik och inte bara "Åh så gullig han är och man kan nästan se hur han längtar efter en glass".
Men Sverige är ett fritt land och jag hoppas att det så förblir... Så alla kommentarer som inte läggs med ont uppsåt emotses med glädje...

//Rickard

Prova att göra det mer seriöst, kom överens om att ni ska ge varandra tex 3 st bra o 3 st vad som kan förbättras i en bild per vecka.

Skriv ner kommentarerna och sätt er ner o prata om det.
Om ni båda är införstådda o har kommit överens om att ge varandra hård kritik så var inte rädd att trampa på tårna, kan bli mycket gråt men efteråt är det värt det.

Det finns många bra övningar om att ge konstruktivkritik o om att bearbeta kritik. Kom ihåg att det är uppföljningen som är det viktiga och att båda är med på det.

(Jag har studerat i ämnet lite, fråga om det är nått)
/André

Senast ändrad:
Det här är en intressant fråga!

Jag tycker det är påfallande ofta som fotografer mest bara vill ha positiv bekräftan på bilderna de lägger upp. De är inte intresserade av att lära sig eller förbättra sitt fotograferande utan bara att få bekräftelsen på att de är bra, att de duger. I sådana fall tror jag det är väldigt svårt att få dem att ändra sig. Då tror jag metoden som Kalle använder är bäst; ge en kommentar så får de göra som de vill med den.

Felet jag tror man ofta gör är att eftersträva ett absolut/objektivt mått på hur bra en bild är. Men det finns inget absoluta eller objektiva mått, det handlar alltid om betraktarens subjektiva tolkning och bedömning. Sedan finns det kanske någon fördelning av dessa tolkningar på en "braighetsskala" som utgör en grund för ett absolut mått, och avviker man från detta blir en del sura och vill inte ta dem kommentarerna till sig. Men egentligen borde de kommentarerna vara de mest intressanta...

Sedan håller jag också med Rickard att det ibland är väl mycket av klubben för inbördes beundran. Det var en fotograf (som i de flesta fall tar mycket fina bilder enligt min subjektiva bedömning) som lade upp en i mitt tycke medioker bild. Alla lovordade den (liksom i stort sett alla bilder av denna fotograf lägger upp)... och jag fattade absolut ingenting!! Sedan dess har tyvärr den fotografen sjunkit i intresse för mig. Inte för att bilderna är dåliga utanför att allt som fotografen gör höjs till skyarna. Och då blir jag misstänksam...

När jag ger en kommentar utrycker jag min åsikt om hur fotografen lyckats med sin bild.
Sen får han eller hon tycka vad dom vill om min kommentar. Alla har vi olika åsikter om saker och ting.

Däremot tycker jag att alla skall bemötas med respekt, oavsett om man skriver en bildkommentar eller ett gensvar på en sådan.

Om folk är otrevlig, skit i dom. Det är ingen ide att ge sig in i en polemik, de ger sig aldrig och man gör bara bort sig själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar