Rommel
Avslutat medlemskap
I lagens mening kanske. Inte etiskt eller moraliskt.Det är i lagens mening ingen skillnad på om det är ett barn eller en vuxen som man fotar eller som inte vill fotas. Så släpp barnvinkeln.
.
/Stefan R. Nilsson
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I lagens mening kanske. Inte etiskt eller moraliskt.Det är i lagens mening ingen skillnad på om det är ett barn eller en vuxen som man fotar eller som inte vill fotas. Så släpp barnvinkeln.
.
I lagens mening kanske. Inte etiskt eller moraliskt.
/Stefan R. Nilsson
Varför då tycker du?
Barnet kanske tycker att det är kul att fotas och vill fotas.
Mamman som är med är helt ok med att barnet fotas...
Sedan kommer pappan och tycker att hans barn är för fult för att fotas? och säger till fotografen att inte fota.
Vad gör du?
/F
Varför då tycker du?
Barnet kanske tycker att det är kul att fotas och vill fotas.
Mamman som är med är helt ok med att barnet fotas...
Sedan kommer pappan och tycker att hans barn är för fult för att fotas? och säger till fotografen att inte fota.
Då är det tre mot en.
Vad gör du?
/F
Ett barn har ett ickefärdigt utvecklat sinne för lag, moral och etik.
Är nog den som ber en sluta som har en störning. Kallas för paranoia och finns i olika grader.
/Stefan R. Nilsson
Se mitt tidigare exempel med brudparet i kyrkan som jag inte fick fotografera för prästen, trots att jag och brudparet och jag kommit överens om att jag skulle fota även vigseln.
I det fallet känns det nu efteråt som om det skulle ha varit värt att bryta mot fotoförbudet.
/F
Det är alltså ok att fota barn på disco som oftast innebär mer utmanande vuxenklätt, dansar med varandra än att fota på en lekplats med vanliga kläder?
/Stefan R. Nilsson
Det var länge sedan du pratade med 16 åringar va?
Eller har du annan definition av barn än vad barnkonventionen har?
Alla under 18 år klassas som barn. Fast egentligen är ju Alla någon annans barn.
Så länge fotograferingen upplevs positiv så är det ingen fara moralisk och etiskt... och de fina bilderna kan stärka självförtroendet hos personen som fotograferas... vilket sällan är dåligt.
Det är ett privilegium att kunna ge någon deras livs hittills bästa bilder.
Håller du inte med?
/F
JA. Då i exemplet var fotografen ombedd att ta bilder....
Det är lag på att betala eller sitta i fängelse om man förstör annans egendom, så det är ingen fara.
Det är väldigt mycket fokus på "barn" i era exempel här. Det är som om ni söker extra sympatipoäng på att det är minderåriga inblandade, bara för att det är en 17 årig kille på fotbollsplanen som fotas.
Det är i lagens mening ingen skillnad på om det är ett barn eller en vuxen som man fotar eller som inte vill fotas. Så släpp barnvinkeln.
Dessutom kan man ju undra hur "grava psykiska störingar" skolfotografer, har med barn som skruvar på sig, hoppar av stolen och helst inte vill fotas, men de ändå fotar för pengars skull.
Om en dslr upplevs som mer skrämmande så beror det på okunskap. Det finns mobiltelefoner med 40 megapixlar.
/F
.
.
Fast MOTIVET ville ju bli fotograferad i ditt exempel eller hur? Ganska stor skillnad emot en person som vänligt ber en att inte bli fotograferad.....
Nej jag släpper den inte då det är just bilder på barn runt 2-6 år som upplevs som hotande....
Nej. Kan man inte sluta trotts att personen ber en VÄNLIGT så är man psykiskt störd.
JA. Då i exemplet var fotografen ombedd att ta bilder....
Jag har inte satt ålder. Det har du. Jag menar överlag. Denna tråd handlar väl allmänt. Dvs inte specificerat?
Det är det jag menar. Monolog och förtryck. Bara för att någon ber vänligt ska man inte lyda. Måste ske en annan typ av diskussion också.
Ursäkta mig Swebilbo, kan du sluta skriva på fotosidan. Det stör mig så och min etik och moral säger mig att du bör sluta. (Ironi) ja just det! Du vill nog inte trots jag bett dig snällt. Är ju faktiskt din lagliga rätt att fortsätta och tillhör yttrandefriheten.
Tycker att det känns mycket, mycket konstigt att en del absolut vill ta sig rätten att fotografera småbarn vid lekplatser trotts föräldrarnas obehag..
Tycker ni det är lika o.k att fotografera nakna småbarn på stranden också?
Var går er gräns? Vad använder ni bilderna till efteråt?
Fast det är ju allmänt i lagens mening.. Det är du som hittar på ålder när du säger "barn" och tcyker att det ska vara skillnad.
/F