Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fotografera folk som inte vill bli fotograferade

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm, det är inte utan jag tycker det spårade ur lite grann? Att ta för givet att man måste fråga om lov så fort man pekar med kameran på en person är ju helt åt fanders och orealistiskt. Då kan man ju lika gärna kasta kameran. Men det är ju även milsvid skillnad från att hårdnackat vägra sluta fotografera en person om denna vänligt ber att få slippa av skäl jag inte kan föreställa mig. Om man ber snällt, kan man vara hygglig om man vill och vem inte vara hygglig?

Är det någon här som förespråkar att man alltid ska fotografera, oavsett vad den fotograferade säger? Jag har inte sett något sådant. Att man får fotografera rent juridiskt är vi flera som har påpekat, men att man ska?

Det är som sagt inte frågan om antingen eller. Är det så svårt att förstå?

Världen är inte svart vitt. Finns alltså inte antingen eller. Moral och etik är nåt som samhället tutat in en. Dvs det beror på var och vilken typ av uppväxt man haft. Vilken religion man har. Allt detta kan finns i ett och samma samhälle.
För dialog så kan man säkert båda parterna komma på varför man inte vill bli fotad eller varför man överhuvudtaget fotar.

/Stefan R. Nilsson

Det är skillnad på att kasta snöboll på någon och att fota någon.
Att fota någon är som att titta på någon. Passivt och oskadligt.

Om du blir förbannad av att bli fotad av en ärtig tonårstjej eller en sexårig kille som lånat mammas mobilkamera, så tror jag du har anger management issues.

Om du gör skillnad på om det är är någon annan än tonårstjejen eller sexåringen som fotar så är du troligen diskriminerande och har osunda fördomar.

Att bli fotad är som att bli sedd.

--

Beroende på om jag vill ha bilden i mitt fotoalbum eller inte så fotar jag gärna, och tar eventuella konsekvenser senare. Better to have loved and lost...

/F

Har jag någonsin påstått att jag blir förbannad av att någon skulle fotografera mig? Det jag sa var, att om jag vid något tillfälle skulle känna mig obekväm men att bli fotad och bad fotografen att sluta och denne inte respekterar detta - skulle jag bli förbannad.

Du tycker att fotad är som att bli sedd - jag lovar dig att inte alla delar den uppfattningen.

Är det någon här som förespråkar att man alltid ska fotografera, oavsett vad den fotograferade säger? Jag har inte sett något sådant. Att man får fotografera rent juridiskt är vi flera som har påpekat, men att man ska?

Det är som sagt inte frågan om antingen eller. Är det så svårt att förstå?

Det vi diskuterar är förstås gradskillnader men nog finns det vissa som tycker att fotografens intresse är helt överställt motivets intresse.

Fredrik skrev

Beroende på om jag vill ha bilden i mitt fotoalbum eller inte så fotar jag gärna, och tar eventuella konsekvenser senare. Better to have loved and lost...

Alltså är han beredd att sätta sitt intresse av att ha en fin bild framför personens önskemål om att inte bli fotad. Det skulle inte jag göra om det fanns synnerligen speciella skäl. Jag skulle normalt sett känna mig obekväm med att ha en bild i Lightroom som jag visste att motivet önskat var otaget.

Men det är ju jag det...

Har jag någonsin påstått att jag blir förbannad av att någon skulle fotografera mig?

Ja, det var underförstått att du skulle bli förbannad om någon fotade dig, trots att du bad dem att inte göra det. Jag tycker att man inte kan bli arg på en sexåring som fotar, ...eller någon annan heller.

Du tycker att fotad är som att bli sedd - jag lovar dig att inte alla delar den uppfattningen.

Då får vi jobba tillsammans för att det ska bli sådan uppfattning. Chockterapi?

Det sitter övervakningskameror överallt på stan. Hur ofta störs du av kameran vid bankomaten?

Bilder hjälper till att lösa brott och otrevligheter och ger ett tryggare samhälle.

/F

Alltså är han beredd att sätta sitt intresse av att ha en fin bild framför personens önskemål om att inte bli fotad. Det skulle inte jag göra om det fanns synnerligen speciella skäl. Jag skulle normalt sett känna mig obekväm med att ha en bild i Lightroom som jag visste att motivet önskat var otaget.

Då är vi tillbaka på det skygga lodjuret igen... Ett skyggt djur som inte vill bli upptäckt... Men alla ändå tycker är ok att fotografera... (utom du?)

--

Känns det inte ok att ha bilden i lightroom, så är det bara att trycka på deleteknappen.
Huvudsaken är att du faktiskt har den valmöjligheten, och inte behöver ångra att du aldrig tog bilden i efterhand.
Det är ingen skada skedd either way.

--

Jag var inhyrd för att fota ett bröllop och den kvinnliga prästen sa att ingen fick fota under vigseln... trots att brudparet och jag hade kommit överens om att jag skulle fota. Jag fotade inte, och ångrar mig än idag, 2 år efteråt. Den känslan är inte ok.

Det känns som om jag inte gjorde mitt bästa... ...bara för att prästen hade en dålig hårdag eller vad hon nu hade för ursäkt.

/F

Det här är ett ämne som intresserar mig. På min arbetsplats för vi ofta liknande diskussioner som kan definieras som etik- och moralfrågor fast inom helt andra områden. Diskussionerna böljar fram och tillbaka och jag tycker mig se ett klart mönster både in denna tråd och runt kaffebordet på jobbet. Hur var och ens moral och etik ser ut är otroligt skillt. Hur då etik- och moral skall vara ledstjärna hur vi skall bete oss blir för mig allt mer obegripligt. Det enda som går att lita på är lagstiftning (som på nått sätt är en konsensus av hur minsta gemensamma nämnaren av etiken skall se ut?).
I den här tråden verkar vi vara överens om att så länge det känns bra, så är det antagligen rätt bra. Problemet är det känns olika hos olika personer och det är här konflikterna uppstår. Så mycket längre kommer vi antaligen inte. Personligen tycker jag att allmänheten och en del fotografer med för den delen fått om bakfoten uppfattningen om rätten att inte fasta på bild. Hittills är lagstiftningen sådan att vistas man synligt så syns man och därmed kan fastna i ett foto. Skulle det vara på något annat vis blir hela vår tillvaro otroligt ogörlig. En sån enkel sak som att fotografera hemma hos sig själv på sitt eget barns födelsedag, eller en vacker vy. Våra tidninger blir bildlösa och tevenyheterna återgår till endast byhetsuppläsaren i bild, eller rent av återgår till radio.
Om man skall glida lite i ämnet, hur tusan gick det till? Jag har en hypotes: att en person fiskar upp sin instamatic eller motsvarnde modern kamera ses inte så hotfullt ut. Snarare tvärtom, umgänget tränger ihop sig för att få plats i bild. Eventuellt folk i närheten struntade i charaderna och kom man med i bild gjorde det detsamma. På instamatics tid var kameror med långa objektiv sällsynta och förbehållna fotografer, kanske rent av med journalistiska relationer. Kom det en sådan kamera i omgivningarna så ar det nått på gång, antagligen något skandalöst. Antingen var man då nyfiken eller så var det bäst att hålla sig undan, lite beroende på sin mentalitet.
I dag är systemkamerorna i var mans hand, även om det är kitobjektivet som sitter på. För en lekman är det svårt att se skillnad. Även ett kort objektiv kan med stor säkerhet porträttera en lus på 100 meter? Kameran är stor och svart. Alltså måste den på nått sätt vara farlig. Till och med nya fotografen med sin nyköpta kamera kan i början känna att kameran är en ögonmagnet och ställer sig frågan: kan jag använda den här bland folk? Blir de arga på mig om jag har den framme? Sånna frågor ställs i bland här på forumet. Till och med etablerade fotografer som gillar att fotografera bland folk väljer en kamera av diskretare utseende. För visst är det så att mängden frågor från kreti och pleti är mångfalt större när man släpar på ryggsäck, har stor kamera och ett åbäkigt stativ än när man fiskar upp sin lilla fickkamera? Jag erinrar mig tråden om fotoförbud i tunnelbanan. Fotoförbud? Ändå ser jag folk gladeligen tar tusentals bilder i tunnelbanan med sina telefoner utan någon ens höjer ett ögonbryn. Ändå fastnar massor av folk på bild dagligdags. Gör om samma sak med en systemkamera. Händer mig ofta jag får frågan om jag har tillstånd, i tunnelbanan, i hötorgshallen, på tågstationer, (nej jag bor inte i stockholm, jag bor på landsorten). Samtidigt som jag ser folk fotografera för fullt omkring mig med telefoner och fickkameror. Min fru fotograferar mer än mig utan att vara fotointresserad, med sin fickkamera, överallt och närsomhelst, till och med i skolor eller där det står att man inte får fota och blir aldrig hotat med frågor, inte ens när de flestas moral skulle skrika i protest. Hur i allsindar fungerar detta egentligen? Nu är mitt frukostskaffe slut.

Det är inte så enkelt att de flesta människor uppfattar en granskande blick som en potentiell aggressionshandling - och vad är mer granskande än en kamera, mer så ju mer iögonenfallande objektiv.

Gällande skydad identitet.

Jag har av olika skäl kommit i kontakt med personer som har skyddad identitet.
Var, när och hur tar jag av hänsyn till personerna definitivt inte upp här.

Men jag kan lova att de här personerna riskerar att råka riktigt, riktigt, illa ut om deras identitet och och bostadsort kommer fel personer till kännedom.

I ett av fallen så hade personerna sin postadress via skatteverket, någon helt annanstans i Sverige än där de egentligen var bosatta.
Kan säga så mycket som att det rör sig om ett rejält avstånd.

För att få skyddad identitet krävs intyg från både polis och socialtjänst m.m.
Så även om det råkar vara lagligt att fotografera dem det berör, osv.
Så är det oerhört viktigt att visa dessa människor största möjliga respekt.
För deras säkerhets skull.

Allt annat är att visa total brist på respekt för sina medmänniskor.

Jag bara skrattar åt alla som hänvisar skyddad identitet. Att ha skyddad betyder inte att man inte existerar.
Jag kan fotografera en person med skyddad identitet, personen ber mig att inte fota och förklarar anledning. Jag godtar detta och lovar att inte publicera då så att man kan härleda ursprung till bilden är tagen eller sätta namn på personen.
Vad är problemet? Man måste agera som vuxna människor.
Klart man kan ta ett porträtt på en eftersökt person med skyddad identitet utan att röja var personen befinner sig.

/Stefan R. Nilsson

Ja, det var underförstått att du skulle bli förbannad om någon fotade dig, trots att du bad dem att inte göra det. Jag tycker att man inte kan bli arg på en sexåring som fotar, ...eller någon annan heller.

Då får vi jobba tillsammans för att det ska bli sådan uppfattning. Chockterapi?

Det sitter övervakningskameror överallt på stan. Hur ofta störs du av kameran vid bankomaten?

Bilder hjälper till att lösa brott och otrevligheter och ger ett tryggare samhälle.

/F

Fredrik, trots att jag försöker förklara vad jag menar lägger du in andra tolkningar i vad jag skriver. Det gör det omöjligt att diskutera.

Om du vill omvända folk till att acceptera att bli fotograferade trots att de uttryckligen avböjer att vara med på bild så får du föra den kampen själv så vänligen inkludera inte mig i ordet "vi".

Jag tackar för mig i denna tråd.

Som förälder har man en naturlig, kanske biologisk, beskyddarinstinkt gentemot sina barn. Det ÄR ovanligt idiotiskt att utmana denna med "rätten" att fotografera barn.

Med det menar jag inte att det skulle vara fel att ta bilden, utan felet ligger i att utmana en annan människa till konflikt. En konflikt som kan undvikas genom lite hänsyn.

I Kina såg jag följande: I en hutong sitter en man och leker med sina barn, fram kommer fet turist med Nikon d-någonting och jätteoptik. Han tar upprepade bilder från olika vinklar på mannen och barnet. Mannen visar TYDLIGT att han inte gillar detta. Turisten fortsätter. Mannen blir tydligt upprepad och börjar hojta till turisten, som bara ler och fortsätter. Mannen tar sonika tag i det långa (dyra?) objektivet och slår det mot marken en 2-3 gånger.... Applåder från omkringvarande...

Har själv barn, skulle någon börja fotografera mina barn trotts att jag avböjt så kan jag tänka mig att det blir obehagligt för fotografen. Mycket obehagligt. För människor som inte kan respektera andra människors privatliv förtjänar ingen respekt tillbaks.

Som fotograf får man förutom kameran, även använda hjärnan. Det är tillåtet.

Som förälder har man en naturlig, kanske biologisk, beskyddarinstinkt gentemot sina barn. Det ÄR ovanligt idiotiskt att utmana denna med "rätten" att fotografera barn.

Med det menar jag inte att det skulle vara fel att ta bilden, utan felet ligger i att utmana en annan människa till konflikt. En konflikt som kan undvikas genom lite hänsyn.

Mannen tar sonika tag i det långa (dyra?) objektivet och slår det mot marken en 2-3 gånger.... Applåder från omkringvarande...

Foto är inte farligt och behöver inget beskydd.

Om någon slår sönder kameran så har denne gjort sig skyldig till ett brott och då är det denne som får betala för kameran. Kameran är ändå bara ett verktyg, och minneskortet lär vara ok ändå, med bilderna intakta.

Det är säkert många som fotar luciatåget med sina mobilkameror och man får det jobbigt som förälder, om man ska gå beskyddarholmgång, och trasha allas mobiltelefoner i folkhavet, samtidigt som andra vuxna kanske tittar snett på den som pajar andras mobiltelefoner.

Det ska finnas en mycket bra anledning om man ska bli förbannad om man blir fotograferad eller om ens hund blir fotograferad.

/F

I Kina såg jag följande: I en hutong sitter en man och leker med sina barn, fram kommer fet turist med Nikon d-någonting och jätteoptik. Han tar upprepade bilder från olika vinklar på mannen och barnet. Mannen visar TYDLIGT att han inte gillar detta. Turisten fortsätter. Mannen blir tydligt upprepad och börjar hojta till turisten, som bara ler och fortsätter. Mannen tar sonika tag i det långa (dyra?) objektivet och slår det mot marken en 2-3 gånger.... Applåder från omkringvarande...
Folk från andra kulturer kan ha andra skäl till att inte vilja bli fotograferade. Jag vet inte hur det är just i Kina, men det finns kulturer där det är oerhört kränkande att avbilda någon, oavsett om det är med kamera eller andra metoder.

Jag har av olika skäl kommit i kontakt med personer som har skyddad identitet.
Var, när och hur tar jag av hänsyn till personerna definitivt inte upp här.

Men jag kan lova att de här personerna riskerar att råka riktigt, riktigt, illa ut om deras identitet och och bostadsort kommer fel personer till kännedom.

I ett av fallen så hade personerna sin postadress via skatteverket, någon helt annanstans i Sverige än där de egentligen var bosatta.
Kan säga så mycket som att det rör sig om ett rejält avstånd.

För att få skyddad identitet krävs intyg från både polis och socialtjänst m.m.
Så även om det råkar vara lagligt att fotografera dem det berör, osv.
Så är det oerhört viktigt att visa dessa människor största möjliga respekt.
För deras säkerhets skull.

Allt annat är att visa total brist på respekt för sina medmänniskor.

Om jag skulle ta en bild på en person, och denna person ber mig sluta fotografera, och förklarar att han/hon har skyddad identitet, ja då skulle jag naturligtvis sluta, samt radera de bilder jag tagit. Såvida det inte finns ett extremt högt värde i bilderna i form av nyhetsvärde, bevisvärde eller liknande. Då skulle jag spara bilderna, men fundera väldigt ordentligt på var/hur/när/varför jag eventuellt skulle publicera dem. Men min grundinställning är som sagt att lyssna på personen ifråga för att få veta varför denne inte vill vara med på bild. Och i de flesta fall skulle jag följa personens vilja.

Men om personen ber mig sluta fotografera men inte ger någon som helst förklaring till varför, ja då skulle jag nog fundera lite till. Men i de flesta fall säkert sluta fotografera ändå. Såvida inte bilden har nån sorts värde för mig. Men då behöver det inte vara extremt högt nyhets/bevisväde eller liknande. Vill en person inte bli fotad, utan att ange anledning, på allmän plats, så kan personen ifråga gå därifrån. Om personen däremot inleder en dialog med mig, d.v.s. förklarar varför denne inte vill bli fotograferad så är chansen stor att jag tar hänsyn till det.

Om personen jag fotograferar på något sätt hävdar att dennes rätt att inte bli fotograferad på något sätt väger tyngre än min rätt att fotografera, så försöker jag nog förklara att det ite stämmer rent juridiskt, och att en sån diskussion lättast läses just genom diskussion på vettig nivå. Det är frågan om två olika moraliska/etiska viljor, där den ena faktiskt har ett juridiskt stöd. Man behöver naturligtvis inte alltid framhärda sin juridiska rätt, och det ska man heller inte till vilket pris som helst. Men man ska heller inte vika sig i varenda situation. Och man ska inte vika sig med mindre än att man förklarar vad som faktiskt gäller, d.v.s. man kan säga "OK, jag sluta fota dig, och kanske t.o.m. raderar de bilder jag redan tagit, men det finns inget som juridiskt tvingar mig att göra det, och det finns inget som ger dig juridisk rätt att kräva att jag gör det. Jag gör det av hänsyn till din åsikt. Och det är mitt val att ta (eller inte ta) hänsyn, beroende på situation."

Och den dag jag, rent hypotetiskt, råkar fota en hög politiker på stan i full färd med att misshandla någon, ja då tar jag en massa bilder. Om politikern sen ber mig sluta fota så gör jag förstås inte det. Sen kan politikern hänvisa till religion, skyddad identitet, allmän ovilja eller vad den vill, jag fotar vidare ändå.

Och om folk som fotas mot sin vilja, på allmän plats, tar till handgripligheter så eskalerar en fullt legal situation till nåt helt annat. Men det kanske de själva inte alltid är medvetna om.

Men grundbulten i allt detta är: olika hänsyn tas i olika situation beroende på varför man fotograferar, vem man fotograferar och hur man fotograferar. Det går inte att ge ett enda entydigt svar på frågan "ska man fota människor mot deras vilja".

Foto är inte farligt och behöver inget beskydd.

Om någon slår sönder kameran så har denne gjort sig skyldig till ett brott och då är det denne som får betala för kameran. Kameran är ändå bara ett verktyg, och minneskortet lär vara ok ändå, med bilderna intakta.

Det är säkert många som fotar luciatåget med sina mobilkameror och man får det jobbigt som förälder, om man ska gå beskyddarholmgång, och trasha allas mobiltelefoner i folkhavet, samtidigt som andra vuxna kanske tittar snett på den som pajar andras mobiltelefoner.

Det ska finnas en mycket bra anledning om man ska bli förbannad om man blir fotograferad eller om ens hund blir fotograferad.

/F

Nej jag tror inte att en trasig kamera skulle ersättas.... En förälder som upplever sitt barn hotat kommer undan med mycket... Även i en rättegång. Se fallet där en man dödade en ungdom pga att han upplevde sin son hotad av ett gäng...,

Tro mig en trasig kamera lär knappast bli ersatt när barn är med i bilden.....

Det är vida skillnad på mobilt fotande under luciatåg och fotande med dslr på en annans tomt eller i lekparken...

De andra vuxna lär dessutom vara mer benägna att se saken från förälderns sida än förmodad pedofil med "proffskamera".....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar