Eftersom moderatorn nu skapat en ny tråd och jag sitter hemma efter tandoperation - så OK. Jag gör ett nytt försök.
Du har helt rätt, mitt ordval var dåligt. "korkat" var kanske inte vad jag menade. Vad jag menar är att
jag tycker det är
fel att fortsätta fotografera om någon undanber sig detta (med undantag för vissa situationer). Detta är
min syn på det
moraliska och
etiskt riktiga.
Visst kan vi ha olika moral och etik men nog finns det vissa gemensamma grundvalar. Annars blir ju den här typen av diskussion helt ointressanta.
Sedan tycker jag dina liknelser haltar. Om du handlar på ett visst sätt och handlingen bara berör dig - t ex "kastar snöboll" så är det väl upp till dig om du tycker det är OK. Om du däremot tar handling "kastar snöboll på folk på gatan" så hamnar ju saken i ett helt annat läge. Då är det inte längre bara upp till dig.
Jag säger inte att man skall begära samtycke så fort man fotograferar folk på stan men nog måste det finnas gott om situationer där man bör avstå om motivet säger att de inte vill bli fotade.
Skulle jag själv hamna i en situation där jag känner mig obekväm med att bli fotograferad och jag ber fotografen att sluta och denne inte respekterar detta skulle jag bli förbannad och ha ganska låga tankar om den personen.
Nu har jag försökt förklara vad jag tycker så noga jag kan. Nu vill jag gärna höra Görans och Fredriks svar på frågan om ni tycker det är ok att fotografera i alla situationer oavsett motivets önskemål?
Ta följande tre hypotetiska situationer:
1) Du går förbi en park där en dagisklass har gjort utflykt. Barnen sitter och käkar sin medhavda mackor. Du tar några bilder, en dagisfröken kommer fram och ber dig sluta fota. Fortsätter du då fotografera eller slutar du?
2) Du sitter på ett café, på bordet bredvid sitter en snygg man/kvinna som du vill fotografera. Du tar upp kameran men personen ber dig att inte fotografera.
3) Du kommer till en trafikolycka och på marken ligger en skadad man. Du går fram för att ta några bilder på offret. En sjukvårdare säger "Kan du inte sluta fota, jag tror inte han vill bli fotograferad nu"
4) Du ser Fredrik Reinfeldt på fyllan på stan med ett järnrör i handen. Du fotar som en galning, han ber dig att sluta.
För egen del är det bara i en av dessa situationer jag fortsätter att fotografera även om jag juridiskt kan fortsätta att fotografera i alla fyra.