Annons

Att fota med glasögon...???

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Frågan om vänster och högerögdhet ledde in mig på denna fundering...

Jag använder alltid glasögon - även när jag fotar, men dom sitter ju jämt i vägen. Klart att linser vore smart vid foto, men jag är av olika anledningar lite ovillig att använda sånna.

Ett alternativ är ju att foto utan glasögon, men då ser jag inte displayer och rattar på kameran.

Hur gör ni? Är det linser som gäller, eller finns det bra ögonmusslor som kan underlätta foto med glasögon ?

Jag har diopterinställning på min kamera. Annars finns det ju fina diopter-musslor.. Fast det funkar rätt bra för mig med glasögon.. Ibland (vid macro) så tar jag av glasögonen. Funkar oxå bra.. Men så har jag ju "bara" -1.25

Annat är det med min fru.. hon har -9 och -11...Hon ser inte ens kameran om hon tar ur sina linser ;)

Jag avskyr att fotografera med glasögon. Kan i och för sig bero på att jag avskyr glasögon överhuvudtaget. Kanske inte har vant mig vid dem och fortfarande får huvudvärk efter tio år.

För det mesta använder jag kontaktlinser och det är nog ideallösningen för mig.

Har jag glasögon på mig så tar jag av mig dem när jag fotograferar och låter okularets dioptrikorrigering (antingen inbyggd eller lös lins) göra jobbet. Men det förutsätter ju ett ganska enkelt synfel för att det skall funka.

Jag tycker att de moderna systemkamerorna fungerar väldigt bra med glasögon (jag använder EOS 33). Sämre var det tidigare! Svårighet att se hela bilden med glasögon var skälet till att jag, med sorg i hjärtat, övergav min Olympus OM4Ti i mitten av nittiotalet.
/JK

Många av Nikons kameror (de som har HP-sökare, till exempel Nikon F3HP, F4, F100) fungerar mycket bra för glasgögonbärare. Andra (till exempel Nikon F80, FM2n) är det svårt att se hela säkarbilden och/eller övrig information i sökaren med glasögon.

-- Nicke

Jeppe skrev:
Jag har diopterinställning på min kamera. Annars finns det ju fina diopter-musslor..

Jo, jag har oxå dioptrijustering på mina kameror, och jag har inte större synfel än att de räcker till, så jag kan se skarpt i sökaren utan glasögon. Problemet blir att jag måste sätta på dom igen för att kunna se rattar och sånt utanpå kameran. Då blir det jobbigt.

Ja, det är svårt att se runt kanterna i sökaren på min F80 när jag har glasögon, så jag kanske måste börja överväga linser just för foto.... :( Eller har ni andra lösningar.

Finns det någon smart mussla eller lins som kan förbättra möjligheten att se hela sökarbilden när jag har mina glasögon?

Senast ändrad:
Med F5 är inga problem att köra med glasögon och se allt i sökaren. Så jag tror att det hänger på kamerans sökare.

Kan inte vara utan glasögon men då jag använder företrädesvis Nikon F4 och F5 samt Konica Hexar
Så upplever jag det inte så problematiskt.
Canon EOS 1 går oxå bra, däremot många andra modeller som ej har sk. High Eyepoint så blir det problem.
kikare är ett annat problem..

Vad jag irriterar mej mest på är att glasögonen blir "smutsiga" från kontakten med ögonbrynen..
De är ett hel**te med proteser:)

Jag tröttnade på glasögon, linser och allt vad närsynthet (-6.75 + 1.75 astigmatism) heter. Så jag valde att göra en operation. Funkar fint med någon smärre anmärkning, men inget som igentligen påverkar någonting. Men är man perfektionist så är man.

Jag har som du också glasögon och använder mig av en ögonmussla som iaf gör att man kan pressa glasögonen mot kameran utan att riskera repor.

Använder dock endagslinser när jag ska traska en bit med utrustningen(slipper imma) och när det är kallt ute då det är så skönt att slippa imma på eländet när man trycker snoken mot kameran och glömmer att andas neråt;)

Är som du inte helt tillfreds med linserna då brytningsfelet inte är korrigerat i dom men fördelarna uppväger i mitt fall.

Mvh/Jan

Ja imma är ju ett elände. Speciellt när man är ute i kylan! Glasögon funkar inte nått bra alls ute i skogen :(

Jag inser att linser eller senilsnöret är lösningen. Jag skall kolla upp det där med endagslinser för att använda just vid fotot. Det är väl att acceptera ;(

Sen skall ni se på skarpa bilder ;)

Endagslinser är guds gåva till fotografen. Jag hämtar ut en laddning hos optikern knappt varannat år och använder dem i princip bara på somrarna och när jag fotograferar. Grymt skönt att slippa mecka med vätskor och burkar.

Ett halvårspaket som jag brukar köpa brukar kosta runt ett par tusingar inklusive full undersökning.

Precis som jag alltså. Fast de har bäst före-datum och går inte att förvara i frysen för att förlänga det ;-)

Jag skall kolla vad det är för datum på förra laddningen. Tror jag köpte den i år, i juni borde det ha varit i så fall.

2007 står det på lådorna jag hämtade i somras, så det är ju inga större problem.

Näe det låter kanon! Så mycket fotar jag ju trots allt. Jag skall göra ett besök hos optikern.
Tack för alla tips Jan Fredde Jim och alla

Jag riktar grovt och kör med autofokusen, så slipper jag fundera på glasögone eller inte ;-)

Fast med ansluten dator till en digitalkamera kan man ställa skärpan med hjälp av bildskärmen. Nya mInoltan A1 lär ha den möjligheten.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar