Annons

Att fota i kyrkor

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det inte så att de säljer själva bilder/vykort från kyrkan och kommer det någon med stativ så lär det ju blir bättre bilder än utan. Och då kan de bli konkurrens med vykortsförsäljningen och prällen inte har råd med nya kallingar.
 
Människor runt ikring fotografen kan snubbla över trebensstativ i och med att de (stativbenen inte fotograferna) står ut lite (risken är liten, men ändå...). Däremot snubblar någon knappast över en en-benare.
Fast det är väldigt mycket enklare att förbjuda stativ än att förbjuda vissa stativ och sen fastna i diskussioner varje gång om vilka stativ som ska vara tillåtna. ("Men mitt trebensstativ är jättelitet och om jag fäller in alla benen tar det inte större plats än en monopod och...")
 
Jag törs lova, utan att ha djupdykt i denna specifika fråga, att stativs vara eller icke vara vid kyrkfotograferande och prästers eller andras underkläder inte nämnvärt har med varandra att göra...

Jag har personligen inte varit med om att att stativ inte får användas i någon svensk kyrka. Det är inte omöjligt att det är olika förhållningsregler mellan olika länder, men även inom landet. Jag inbillar mig att man får ett "nej" för att den som svarar själv är osäker om man från ledningshåll har några direktiv i denna fråga, men detta är en gissning från min sida.

Intressant diskussion.
 
Rätt

Är det inte så att de säljer själva bilder/vykort från kyrkan och kommer det någon med stativ så lär det ju blir bättre bilder än utan. Och då kan de bli konkurrens med vykortsförsäljningen och prällen inte har råd med nya kallingar.

Kölnerdomen är störst i Tyskland och ja, dom säljer vykort. Det brinner många ljus och sotet gör att det är skumt i kyrkan. Ludwig museum som ligger intill har fotoförbud, där finns bla Picasso(bla en höjdar-skulptur, dam med barnvagn) och ja, dom säljer vykort.

Reklam:
http://www.museenkoeln.de/english/default.asp?s=250&tid=121&kontrast=&schrift=

Visst ja, domen:
http://www.trekearth.com/themes.php?thid=4090
 
Senast ändrad:
Om kyrkan är öppen och du inte stör någon, är det givetvis din rätt att fotografera där. Jag har ett femtiotal år dokumenterat kyrkointeriörer, vägg- och valvmålningar och fr.a. medeltida träskulptur, och jag har aldrig fått några påstötningar om att jag borde låta bli. Naturligtvis ska man ta kontakt i förväg med någon ansvarig, om man vill komma på speciella tider eller om man kanske behöver flytta på något. Om någon kommer och frågar vad man håller på med, ska man förklara sitt intresse.

Det är trist, om stölder och vandalisering väcker misstänksamhet mot all fotografering i kyrkor. Det har ju lett till att många kyrkor numera är låsta en stor del av året. Då är det nödvändigt att få låna nyckeln eller få kyrkan upplåst, och då talar man med pastorsexpeditionen eller en vaktmästare. Det brukar alltid gå bra, om man har rent mjöl i påsen och kan förklara sitt intresse för interiören och inventarierna.
 
Om kyrkan är öppen och du inte stör någon, är det givetvis din rätt att fotografera där.
Så bara för att en dörr är olåst har man alltså rätt att kliva på och fotografera? Blir min lägenhet också "offentlig plats" om jag glömmer låsa dörren?
 
Så bara för att en dörr är olåst har man alltså rätt att kliva på och fotografera? Blir min lägenhet också "offentlig plats" om jag glömmer låsa dörren?
Fast kyrkan är i allra högsta grad en offentlig plats.
Och i princip stämmer det du skriver.

Att kyrkor låses och har öppet vissa tider är ju en följd av att en del inte kan skilja på mitt & ditt.
 
Fast kyrkan är i allra högsta grad en offentlig plats.
Det är det inte.

Så här svarar Svenska Kyrkans Informationsservice:
"Visst strävar Svenska kyrkan efter att kyrkorna på många sätt liknar offentliga platser, men det är de inte enligt lag".

I övrigt gäller sunt förnuft:
"Ett normalt förhållningssett borde vara att om man ska fotografera eller filma utöver "vanlig" turistfotgrafering, om det t.ex. innebär att man utgör ett störningsmoment för övriga gäster, att man ber församlingen om tillstånd"

Men jag inser det sistnämnda kan vara svårt nog att ta in om man "i princip" tycker det är ok att gå in i min lägenhet för att ta bilder om jag råkar glömma låsa dörren.
 
Det verkar ju konstigt om man inte ska få ta en bild i en kyrka pga stöldrisk när det ändå kryllar av kameror där inne under bröllop. dop och andra event.
 
En synpunkt till

Om det finns människor i kyrkan så kanske någon av dessa absolut inte vill synas i det sammanhanget. Dvs om vederbörande befarar att bilden kan visas för andra t ex på internet. En konverterad muslim är ju dödsdömd per automatik.... Visst är det i princip förbjudet att publicera bilder som visar känsliga personuppgifter och till dessa hör religion, men den som finns i kyrkan kanske inte vet detta. Kanske inte ens fotografen. Så plåta inga människor i kyrkan utan att fråga.

Det är det inte.

Så här svarar Svenska Kyrkans Informationsservice:
"Visst strävar Svenska kyrkan efter att kyrkorna på många sätt liknar offentliga platser, men det är de inte enligt lag".

I övrigt gäller sunt förnuft:
"Ett normalt förhållningssett borde vara att om man ska fotografera eller filma utöver "vanlig" turistfotgrafering, om det t.ex. innebär att man utgör ett störningsmoment för övriga gäster, att man ber församlingen om tillstånd"

Men jag inser det sistnämnda kan vara svårt nog att ta in om man "i princip" tycker det är ok att gå in i min lägenhet för att ta bilder om jag råkar glömma låsa dörren.
 
Den dödsdömde

Om det finns människor i kyrkan så kanske någon av dessa absolut inte vill synas i det sammanhanget. Dvs om vederbörande befarar att bilden kan visas för andra t ex på internet. En konverterad muslim är ju dödsdömd per automatik.... Visst är det i princip förbjudet att publicera bilder som visar känsliga personuppgifter och till dessa hör religion, men den som finns i kyrkan kanske inte vet detta. Kanske inte ens fotografen. Så plåta inga människor i kyrkan utan att fråga.

"En dödsdömd" kanske har självbevarelsedrift att tala om att dom inte vill vara med på bilden eller gömma ansiktet bakom en näsduk. Eller helt enkelt gå ut.

Jag har stött på liknande kommentarer om dagis och fotografering, vilket om man hårddrar det kan leda till att vi fotografer endast får fota i privata rum(med tillstånd) och naturreservat eller nationalpark jämna dagar.
 
Men jag inser det sistnämnda kan vara svårt nog att ta in om man "i princip" tycker det är ok att gå in i min lägenhet för att ta bilder om jag råkar glömma låsa dörren.

"Och i princip stämmer det du skriver."
Jag måste vart jävligt trött eller syftat på ngn helt annan text.
Klart man inte få klampa in hos ngn för att dörren är olåst, om man nu inte misstänker att ngn därinne är i behov av hjälp.
 
För att göra en sammanfattning:

Kyrkor är inga offentliga platser i juridisk mening. Begär tillstånd innan fotografering.

Det är självklart i andra sammanhang att begära tillstånd, så även här och inget konstigt.
 
För att göra en sammanfattning:

Kyrkor är inga offentliga platser i juridisk mening. Begär tillstånd innan fotografering.

Det är självklart i andra sammanhang att begära tillstånd, så även här och inget konstigt.
Sammanfattning från vem? Tycker nog det var lite olika åsikter. Det är väl inget konstigt med att folk vill plåta eller se på konstföremål i en gammal eller fin kyrka så att fråga skapar nog fler frågetecken och hinder.
Själv fortsätter jag nog att skjuta på med kameran i kyrkorna när jag o min gamle mor tar vår årliga Sverigetur.


Men vi kan väl sammanfatta vilka motiven var som kom fram här till att inte plåta:
* Tjuvar kan se stöldbegärliga föremål och planera stölder.
* Kyrkan själv kanske säljer vykort och vill inte ha konkurrens
* Man kanske får med en människa i bild som inte vill visa sig där (tex en omvänd muslim med dödshot över sig).
Fler?
 
Jag tror inte det är några direkt vettiga förbud mot att fota med trebensstativ i dom flesta kyrkor, som sagt det är allas våra kulturarv. Vill man göra en överdriven HDR av det så är det snarare fotografens konstverk än ett exakt dokument av hur kyrkan ser ut, och enligt min mening ett mindre hot mot kyrkans egenintresse i att sälja vykort av kyrkans interiör, vilket knappast kan generera så stor omsättning ändå.

Däremot skulle jag nog tro att, som nån redan nämnt, auktoritet och attityd spelar störst roll. Många kommer säkert undan med att bete sig som en skitstövel och skrika ut sina rättigheter och få både präst och hela församlingen upprörd medan andra kan utstråla auktoritet och en proffsig ansvarsfull attityd. Det sistnämnda tror jag man kommer längst med. Men ser man väldigt osäker ut när man frågar och man inte har koll på vart man kastar runt sina stativben så är risken rätt stor att man får ett nej.
 
Sammanfattning från vem? Tycker nog det var lite olika åsikter. Det är väl inget konstigt med att folk vill plåta eller se på konstföremål i en gammal eller fin kyrka så att fråga skapar nog fler frågetecken och hinder.
Själv fortsätter jag nog att skjuta på med kameran i kyrkorna när jag o min gamle mor tar vår årliga Sverigetur.


Men vi kan väl sammanfatta vilka motiven var som kom fram här till att inte plåta:
* Tjuvar kan se stöldbegärliga föremål och planera stölder.
* Kyrkan själv kanske säljer vykort och vill inte ha konkurrens
* Man kanske får med en människa i bild som inte vill visa sig där (tex en omvänd muslim med dödshot över sig).
Fler?


Jag sammanfattar ingen, bara trådens fråga. Det finns egentligen inget att diskutera då kyrkor är exempel på privat egendom och inte allmän plats. Alltså inget fotograferande utan tillstånd. Sen kan du tycka kyrkan är hur fin som helst med det har inte med saken att göra. Vad kyrkan sedan har för motiv att tillåta eller inte tillåta fotografering är upp till dem. Förfarandet är lika på andra platser, skolor t ex.

Här handlar det inte om åsikter utan att följa de lagrum som ger rätten att neka fotografering. Även i sammanhang där det är tillåtet att fotografera kan det tillhöra allmänt hyfs att fråga om det är ok.
 
Vimsar ni inte till det nu och hittar på egna fotoregler?

Nej, det är inte förbjudet att fotografera per default och det finns ingen anledning att misstänka att det skulle vara det heller. Om det är fotoförbud skall det väl synligt anslås eller muntligen upplysas. Tills dess att man är upplyst är det alltid fotografering tillåten även på privata områden. Det är upp till ägaren till det privata området att avgöra vilken regel som gäller. Det gäller även regler som att bära slips eller att ta av hatten (eller sätta på den beroende på typ av kyrka).

Alltså, det är generellt tillåtet att fotografera i kyrkor, men om personalen vill att det skall vara förbjudet så måste man rätta sig efter det. Om personalen tycker det är olämpligt att ta med stativ, måste man rätta sig efter det med, precis som om de skulle tycka det är olämpligt att ta med sig tex en stavhoppsstav eller att ha rosa clownkläder vid begravning.
 
Jag har alltid velat prova att ta HDR-bilder inne i nån kyrka. Är inte religiös, men har sett fina exempel på såna bilder och det vore kul att prova själv.

Idag åkte vi förbi en liten kyrka ute på landet och jag stannade och frågade vaktmästaren om det var okej att fota därinne. Hon var väldigt osäker eftersom det har varit mycket inbrott och så var det det här om bilden hamnade på Internet. Alla kan ju se hur det ser ut då osv.
Jag förstår och respekterar absolut deras anledning så jag sa att vi struntar i det, så behöver hon inte ringa chefen och fråga.

Men jag började fundera lite. Har ju sett många bilder på insidan av kyrkor härinne. Hur vanligt är det att man får fota i kyrkor? Med stativ? Nån som vet?

Ganska vanligt efter förfrågan skulle jag tro.
Som här,ingen hdr men en bild:
 

Bilagor

  • ska-vi-ga-webb-strl.jpg
    ska-vi-ga-webb-strl.jpg
    31.3 KB · Visningar: 458
Är det en öppen kyrka brukar jag bara kliva in och fota, har aldrig kommit någon och sagt något om att jag inte får fota med stativ eller dylikt. De kan ju vara intresserade dock men en pratstund kan allid vara trevligt. Fotar dock inte om det skulle vara personer i kyrkan då jag har förståelse för att de kanske inte vill vara med på bilden samt att jag inte vill ha med dem. Är det en stängd kyrka är det bara att fråga.

Skulle de neka stativ skulle jag fråga varför och skulle de komma med någon enligt mig dum ursäkt ser jag ingen anledning att vara trevlig längre. Då skulle jag säga att jag lika gärna kan gå ur svenska kyrkan om jag inte får fota. Det skulle jag definitivt göra med och spara de pengarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.