Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fota en svart hund!

Produkter
(logga in för att koppla)

Treasure

Ny medlem
Hej hej!

Jag behöver lite hjälp utav er proffs där ute!
Har ni några bra tips för att få det bästa fotot på en svart hund i rörelse? Dessutom inomhus i en stor mässhall *ler*

Jag och min sambo har olika meningar.. Han trycker och ställer in en massa men jag tycker att bilderna blir korniga..

Så hur gör jag för att få fotot bäst??

Det är ett helsicke att fota svarta hundar ute också...inomhus utan blixt är det nästan dömt att misslyckas om man inte vill ha kornigheten.

Korna till det ordentligt så ni får bra ljus på bilden och lägg energi på efteråt i datorn istället.

Det är ett jäkla pillande...

Hej !

Med de objektiv som du har - som inte är så ljusstarka, så behöver man tyvärr ganska högt ISO-tal = korniga bilder för att få några vettiga bilder överhuvudtaget.
Efterbehandla bilderna i t.ex. Neat Image som finns att ladda ner gratis ( vet tyvärr ej exakt var ) så får ni bort en del av kornen.

Hehe jag som har skällt på gubben och tyckt att han varit kass som inte fått bättre kort *ler*
Jag får nog dras med det..
Men kan man göra något för att förbättra det hela, med tex annat objektiv stark blixt eller nåt?

Ja, både andra objektiv och blixt kan hjälpa. Blixt kan bli svårt om ni här en bit bort från hunden när ni fotar. Ett objektiv med bra ljusstyrka är att föredra. Typ 2,8 eller i närheten. Men de blir dyra, stora och tunga. Dessutom kanske det inte hjälper om det är dåligt ljus ändå. Eller ja, klart det hjälper men det behöver inte bli perfekt.

Jag fotade innebandy med ett likadant objektiv som du har, Sigma 55-200. Körde ISO 1600 och fick då tider på 1/125 och 1/250 ungefär. Med lite panorering blev det ganska skarpt. Tvättade sedan bilderna i Noise Ninja och tycker de vart att se helt ok ut.

*ler stort* det verkar som om jag har en del program att lära mig!!!

Det bästa vore väl egentligen att gå en utbildning!!

Noise Ninja är en plug-in till photoshop (liksom neat image). Ev. finns de som fristående program också, kommer inte riktigt ihåg. Är inte alls speciellt svårt att använda. :)

Jag tror att du kommer få bra resultat med lite efterbehandling av bilderna (om det inte är jättemörkt i hallen). Dra inte för mycket i spakarna bara med brusreduceringsprogrammet, då kommer bilderna se ut som framsidan på en herrtidning :)

*skrattar*

Jag lovar att inte dra för mkt i spakarna!!

Jag ska bara lära mig att fixa med det först sen ska ni få se före/efter resultat!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar