Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fixa Zenitar-strul

Produkter
(logga in för att koppla)

lorranga

Medlem
Har just fått min Zenitar 16 mm fisheye, men den verkar inte kunna fokusera mot infinity. Har läst om problemet på diverse sidor och förstått att det är relativt vanligt. Dock ska det finnas en "fix" som man kan göra själv.
Tydligen ska man lossa gummilisten runt fokusringen och skruva loss de tre skruvarna underHur man går tillväga sen är jag mer osäker på.
Är det någon som utfört denna "operation" och som kan beskriva lite mer ingående hur man ska göra?

Har du läst om justeringen här:
http://etischer.com/zenitar/zenitar16mm.html

Det svåraste är att avgöra när fokusen ligger exakt på oändligheten. Jag använde en annan kamera som kollimator enligt metoden beskriven här:
http://rick_oleson.tripod.com/index-123.html

(I själva verket gjorde jag iofs tvärt om - jag tittade i sökaren på den andra kameran och justerade Zenitaren tills D30n's mattskiva kom i fokus eftersom det var mer praktiskt i det här fallet.)

[EDIT]
Du har väl kollat att det sitter ett (ofärgat) filter bak på objektivet? Det bör det göra för att fokuseringen skall bli rätt.
[/EDIT]

Senast ändrad:
jo, filtret sitter på plats. Grejen är också den att objektivet verkar fokusera på infinity när den står på runt 0,6 meter. sedan blir den oskarp igen.
Försökte följa anvisningarna på sidan du postade, men när jag lossat de tre skruvarna på fokusringen gick det inte att göra så mycket mer. den yttre fokusringen var då bara lös och den inre gick således inte att flytta.

Någon som har några vidare råd?

lorranga skrev:
jo, filtret sitter på plats. Grejen är också den att objektivet verkar fokusera på infinity när den står på runt 0,6 meter. sedan blir den oskarp igen.

Oj, det låter väldigt skumt. I mitt fall var det så att objektivet fokuserade för nära och aldrig nådde oändlighetsfokus, antagligen för att M42 adaptern ökade avståndet mellan objektiv och filmplan något (den blir ju som en mellanring då).

lorranga skrev:
Försökte följa anvisningarna på sidan du postade, men när jag lossat de tre skruvarna på fokusringen gick det inte att göra så mycket mer. den yttre fokusringen var då bara lös och den inre gick således inte att flytta.

I mitt fall så ställde jag objektivet på oändlighet, lossade ringen, vred den en liten bit mot kortare fokus och fäste den igen. Då gick det att ändra fokus en bit förbi den gamla oändlighets inställningen. I det läget så finjusterade jag tills det såg bra ut med kollimatorn. Sen lossade jag ringen och ställde den så att det läget motsvarade oänligheten på fokusskalan och fäste ringen igen. Klart. :)

Senast ändrad:
lorranga skrev:

Hur gick det Torbjörn? Jag har exakt samma problem som du. Diskuterar nu med säljaren om jag ska skicka tillbaka objektivet eller ej.

//Anders

Jag hade liknande problem med fokus när jag först fick mitt Zenitar. Efter lite experimenterande kom jag fram till att det var M42-adapterringen som hade fel tjocklek (för tunn).

Jag löste problemet genom att ta bort det "obligatoriska" filtret, detta fungerar tydligen som en rak förlängning. Nu utan filter ligger oändligt där det skall på fokusringen.

/Daniel

Jäkla skumt fel. Men om oändligthetsfokus infaller vid ca 0.6 meter på avståndsskalan så kanske adpatern låter objektivet komma för nära filmplanet? Testa att skruva ut objektivet lite (vid 16mm så lär ju varje tiondels millimeters förändring ha stor betydelse). Jag har en känsla av att det ofta är lite si och så med precisionen på M42 adaptrarna -särskilt de billiga - och eftersom man ändå oftast fokuserar mha mattskivan så spelar det inte så stor roll - vid längre brännvidder vill säga..

/Anders

Pratade precis med Torbjörn Wester i telefon och han förklarade hur han löste problemet. Ska testa själv nu. Håll tummarna! :)

//Anders

Försökt justera enl Torbjörns anvisningar, och känner mig rätt nöjd. Skärpan blir kanske inte bättre än så. Lade några testbilder i mitt album Zenitar. Jag är medveten om att bilderna egentligen blir för små för att kunna bedömas, men ändå...
//Anders

Så hur går justeringen till? Det kan ju vara bra att ha det dokumenterat här för framtiden (och så är jag nyfiken..). Eller är det hemligt? :)

/Anders

Ska försöka skriva ner hur jag gjorde:

# Vrängde av gummiringen på fokuseringsringen med hjälp av en liten mejsel. Innanför gummiringen finns tre små skruvar.

# Ut i trädgården och tog testbilder. Fokuserade i sökaren på något långt bort så att jag tyckte det var skarpt. In till datorn och kollade om bilden var skarp. Använde bländare 5,6 vid testplåtandet. Upprepade ett par ggr tills jag var nöjd.

# Utan att vrida fokusringen lossade jag nu på de tre skruvarna som låser den yttre fokusringen mot den inre. När den yttre fokusringen är lossad står ju den inre kvar, inställd på oändligheten.

# Vred den yttre, nu lösa, fokusringen så att oändlighetsmärket stod mot det röda fokuseringsstrecket.

# Skruvade fast de tre skruvarna.

# Ut och testfotade igen.

# Vrängde tillbaka gummiringen.

Om det blev skarpt? Tjaaa... i alla fall klart bättre än före ingreppet. Går säkert att förfina ytterligare, kanske med hjälp av kollimatormetoden som det länkas till högre upp i tråden.

//Anders

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar