Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att finna sin nisch

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Är det någon som har några bra tips på hur jag skall hitta min nisch? Kanske en konstig fråga att ställa eftersom vi alla är så olika, men vad jag egentligen söker är väl lite tips och råd på hur man kan finna sitt unika fotospår, eller i alla fall en stig att följa.

Jag känner att jag skulle vilja göra ett fotografiskt dokument över någonting, men jag kan inte riktigt komma på vad det skall handla om eller vilken typ av bilder jag vill inrikta mig på. Jag tycker om att fotografera byggnader och natur, så det känns som något där borde fungera.

Hur hittade ni era fotografiska stigar som ni nu följer?

Göran

När du säger byggnader och natur så kommer jag att tänka på ruiner, gamla förfallna byggnader, av någon anledning. Varför inte bege dig ut och föreviga det som en gång var, där tiden lämnat sina spår och med ditt eget bildspråk dokumentera i ett historiskt perspektiv.

Jag tror att jag sett något liknande här på fotosidan, kanske det går att finna inspiration. Risken att du blir beskylld för att ha apat efter någon tror, och hoppas, jag är liten. Varje bild i sig är unik och vem skulle annars inte apa efter? Oj, han hade också fotograferat en Bofink, vad konstigt. =)

Min stig började någonstans för något år sedan när jag fann en tjusning i att föreviga fåglar på bild. Då hade jag en enklare kompaktkamera med 10x zoom som hjälpmedel och det hela gick mest ut på att få fågeln på bild lagom för att se vilken art det rörde sig om. Kraven har snabbt ökat och idag är jag betydligt mycket mer återhållsam med avtryckarfingret. Jag tar inte lika många bilder i "dåliga" lägen längre.
Denna fascination har växt till ett starkt intresse för fotografering och idag består motiven av, förutom fåglar, allt från fjärilar till naturporträtt, solnedgångar till sportbilder. ´
Jag kan villigt erkänna att jag ibland känner mig tom på idéer, jag kommer inte på var/vad jag ska fotografera. Kanske är lite där som det brister, att man tänker för mycket istället för att ge sig iväg ut med kameran i högsta hugg.

Hoppas att jag givit dig en idé att starta med, spinn vidare med dina egna tankar och hojta till om du blir villrådig.

Hälsn. Erik

Tack Erik för ett inspirerande svar. Ruiner är helt klart något jag skulle kunna tänka mig att dokumentera.

Jag tror det viktigaste är nog i alla fall att vara på det klara med vad man vill berätta för sorts historia. Om jag kommer på något jag vill berätta för omvärlden så kommer säkert också motiven och sättet att framhäva dessa, att ge sig självt. Det är nog just det att komma på vad jag vill få sagt som är kruxet. Antagligen beror det nog på att jag aldrig gjort något sådant tidigare och vet inte riktigt var jag skall börja.

Jag har länge tänkt att dokumenter en intressant eller spännande plats över årtidernas skiftningar för att på så sätt se hur tiderna förändras och påverkar vår omgivning.

Jag är inte rädd för att göra någonting som redan är gjort, konsten är inte att kopiera, utan att förädla något bra till något ännu bättre :)

Jag har haft samma funderingar angående mitt fotointresse, som bara växer.
Ta t.ex järnvägsbroar i järn o stål, finns många vinklar att fota från eller slussar.
Hmm, jag ska nog börja med broar....
Anders

gost skrev:
Jag har länge tänkt att dokumenter en intressant eller spännande plats över årtidernas skiftningar för att på så sätt se hur tiderna förändras och påverkar vår omgivning.

Det är en mycket trevlig idé, kan se det framför mig. =) Höstens färger, vinterns rimfrost, vårens knoppar och sommarens grönska och värme...

Jag är inte rädd för att göra någonting som redan är gjort, konsten är inte att kopiera, utan att förädla något bra till något ännu bättre :)

Bra skrivet och en korrekt inställning. Det var ungefär det jag ville ha sagt men utan att lyckas lika väl som du. =)

Så var det det där med historien... Det är inte så lätt, men när det väl kommer så kan det bli hejdlöst roligt och spännande!

Årstider/förändring

Rigga kameran på samma plats, mot samma motiv, en viss dag, en viss tid, varje månad under ett helt år. Eller ta en bild varje timme under ett dygn. Kan vara natur, bygge, gatukorsning, vatten, köksbordet eller vad som helst.
Jag har tänkt det många gånger, men aldrig gjort det....

JL 666

Schäfern skrev:
Jag har haft samma funderingar angående mitt fotointresse, som bara växer.
Ta t.ex järnvägsbroar i järn o stål, finns många vinklar att fota från eller slussar.
Hmm, jag ska nog börja med broar....
Anders

Inte heller detta är någon dum idé.
Se, det finns så mycket som man kan fotografera, utan att man tänker på det!

Dom flesta nischer eller motivområden har antagligen fotograferats någongång, det går trender i allt sådant och återkommer precis som klädstilar o.s.v

Ett tips kan vara att försöka komma över ett antal årgångar av Foto och/eller Aktuell Fotografi från typ 80-talet och få lite tips och inpiration ( dock inte min samling :)

Det är väldigt stimulerande att kolla in äldre nummer vill jag lova.

Annars tycker jag det brukar halka sig in i vissa spår nästan automatiskt om man har fotointresset i ryggraden.

Mvh/Gunte..

Re: Årstider/förändring

666 skrev:
Rigga kameran på samma plats, mot samma motiv, en viss dag, en viss tid, varje månad under ett helt år. Eller ta en bild varje timme under ett dygn. Kan vara natur, bygge, gatukorsning, vatten, köksbordet eller vad som helst.
Jag har tänkt det många gånger, men aldrig gjort det....

JL 666

Det är lite i dom banorna jag funderat. Minns jag såg en film en gång med Harvey Keitel där han varje dag, exakt samma tidpunkt, tog en bild på en gatukorsning i New York. Det visade sig att han hade gjort detta under många många år och hade en diger samling med bilder från denna korsning. Jag kommer ihåg att jag blev väldigt tänd på idén att göra något sådant, just att se hur tiden påverkar vår omgivning, människor och mode förändras etc. Samtidigt lämnar det ett fint historiskt dokument till eftervärlden. Vardagsbilder är det alltid ont om.

Kan tillägga att han senare i filmen blev kär och jag vill minnas att han senare missade att fota på grund av/tack vare denna tjej :)

ANNONS