nivas
Aktiv medlem
Jag tror att många fotografer inte inser hur många olika slags fotosituationer det finns, och att det finns en stor skillnad på "vad" som är "bra" i en bild.Det handlar istället om vilken metod som är mest praktisk för fotografen i en viss fotograferingssituation. Varje metod har sina för- och nackdelar (och de är inte samma för alla fotografer), men det har inte i sig något att göra med om bilden blir "korrekt" exponerad eller inte.
Jag fotar en del med blixtar samt stativ, och då är det väldigt ofta som jag väljer M, helt enkelt för att det ger mig möjligheten att fixa och dona med detaljerna tills bilden blir som jag vill ha den.
I andra situationer är det dock oftast bländarprioritet med autoiso som gäller. Naturligtvis så behöver man fortfarande hålla koll på exponeringskompensation med mera, men då jag ofta fotar i ljusförhållanden där ISO kan gå från 1000 till 51200 på några sekunder så skulle helt manuella inställningar ofta resultera i felexponerade bilder.
Jag gillar liknelser,
om jag är hungrig så behöver jag äta. Det finns miljoner av maträtter, och massor av tillagningsmetoder. Alla resulterar dock i att jag blir mätt, och huruvida maten blir god eller fantastisk beror oftast inte på tillagningsmetoden utan på kockens förmåga att anpassa matlagandet till förutsättningarna .