Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att dra fram färger i bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, jag plåtar bara digitalt för att det är bekvämt. För min del räcker även upplösningen till (vilket är ett själ för många att inte köra digitalt). Och dessutom känner jag mig inte så säker på fotograferandet att jag verkligen vet vad som fastnat på filmen. Med det digitala behöver jag inte chansa.
Plåtar ju även från drake och då är det digitala suveränt eftersom många bilder kasseras. Nu ser jag bilderna direkt och kan kasta bort de jag inte vill ha.

Janne: hur mycket brukar du underexponera och behöver man säga något till labbet?

Peter: Dina drakbilder är grymma, creds.

Joppe skrev:
Janne: hur mycket brukar du underexponera och behöver man säga något till labbet?

Jag brukar underexponera 2/3 steg generellt. Med viss variation beroende på motiv. Ibland använder jag polfilter. Då hamnar man där jag vill ha det:

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=24742

Bra eller dåligt vet jag inte, men jag gillar det.

Ett labb som automatjusterar i sina maskiner är kört i dessa bilder. Dom skall framkalla enligt standardmall.

Jag har faktiskt jobbat på fototidningen "Fotografi" (finns inte längre) som assistent och där stod jag till största delen i mörkrummet och slabbade. Men det var mest "vetenskapliga" tester jag gjorde (lät t.ex. olika filmer genomgå samma process för att utvärdera dom).
Men några tester med filter har jag inte gjort. Jag har faktiskt aldrig använt mig av filter!?

mrsandin skrev:
Någon som har nån metod för liknande Crossprocess i Photoshop?

Börja med att titta här

Principen är simpel, ”cross processing” går ut på att ta fram olika kontrast mellan de olika färgerna. Du förskjuter färgerna olika mycket i de ljusa och mörka partierna.
Bara att prova sig fram.

arleklint skrev:
Jag brukar underexponera 2/3 steg generellt. Med viss variation beroende på motiv. Ibland använder jag polfilter. Då hamnar man där jag vill ha det:

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=24742

Bra eller dåligt vet jag inte, men jag gillar det.

Ett labb som automatjusterar i sina maskiner är kört i dessa bilder. Dom skall framkalla enligt standardmall.

Efter att kollat in länken får du nog kallas expert på mustiga färger i bilderna..

Hur skulle det vara att prova ett 81A/B/C-filter? Har inte provat det själv, men det kanske kan bli något åt rätt håll iaf, och även om det inte funkar så har jag iaf försökt svara på frågan... ;)

Jag har hört talas om att man får fram något mer färg i bilderna om man använder längre slutartid och mindre bländaröppning, än om man gör tvärt om(givet att bilderna blir lika mycket exponerade). Kan någon bekräfta eller dementera detta. Jag kan inte förstå varför det skulle vara så.

Jag har den erfarenheten utan att kunna ge någon förklaring. På landskap kör jag ofta små bländaröppningar, långa tider och tungt stativ. Just därför! Det bara funkar!

Eller beror det på fasta Nikkor? *retas*

Hmm...det verkar vara två trådar här så jag känner att jag nu begår lite av ett trådbrott. Förlåt Janne som startade tråden.

Nåväl, det var ju någon som frågade om vänddia/cross så jag skriver det här iallafall. Efter att jag gått från analogt (där jag provade vänddia) till digitalt ville jag se om jag kunde få liknande effekt i just ps. Så jag läste lite på nätet och utifrån det skapade jag "actions". Finns olika varianter att hämta här. Det är tre olika varianter, men även vid riktig cross ger väl olika filmer olika resultat (jag har själv bara provat en typ av film). Prova och döm själv.

/ Martin

Ursäkta igen. Här finns också "actions" för crossprocess att ladda hem. Rulla ner till # 23 för att hitta rätt. Jag tror att jag själv tjuvtittade på dem när jag gjorde mina så bli inte förvånad om de skulle vara lika.

/ Martin

Jag tar tillbaka förra inlägget. Jag provade de som hon gjort och de var inte alls lika mina. Nu skall jag vara tyst. :)

/ Martin

arleklint skrev:
Jag har den erfarenheten utan att kunna ge någon förklaring. På landskap kör jag ofta små bländaröppningar, långa tider och tungt stativ. Just därför! Det bara funkar!

Hur skulle det fungera? Kan det inte vara inbillning? Jag menar, det är ju lika mycket ljus som träffar filmen. Kanske det har att göra med vilken del av linserna ljuset går genom? Det kan ju inte gärna ha med difraktionsgraden att göra.

Just detta med glaset verkar faktiskt påverka färgerna. Jag får en lätt skillnad i färgton (kanske även mättnad) när jag byter mellan fasta Nikkor och Tamron makro.

/Pontus

Ja olika objektiv ger lite olika färgtoner. Jag antar det är glasen som har olika egenskaper, fast så skulla man ju önska att det inte var. Hels skulle ju alla objektiv vara likadana i färgavséende.

arleklint skrev:

Bara en tanke..:
Landskap. Små bländaröppningar för stort skärpedjup. Mycket skärpa i bilden alltså (kvantitativt). Högre skärpa ger högre kontrast. Högre kontrast får färgerna att framträda mer???

Kan det va så?

Annars så gäller nog för min del att hålla exponeringen lite lågt för dia och med D100 brukar jag ha 'daylight' inställt för naturbilder.

/ Hasse

Den stora nyckeln till bästa möjliga färgåtergivning är kombinationen val av ljus och exponering/ljusmätning.

Därefter kan det givetvis underlätta med:
* val av rätt film
* olika former för filter
* val av slutartid i kombination med olika multieexponeringseffekter och ND-filter

Men den stora nyckeln är LJUSET...

Terje

Hassan skrev:
Bara en tanke..:
Landskap. Små bländaröppningar för stort skärpedjup. Mycket skärpa i bilden alltså (kvantitativt). Högre skärpa ger högre kontrast. Högre kontrast får färgerna att framträda mer???

Nja, mera ljus ger tätare negativ, och i och med detta blir kontrasten högre, och färgerna ser mera mättade ut. Detta påverkas inte av vilka delar av bilden som ligger i skärpa, utan bara av exponeringen = mängden ljus på filmen. Med dia blir det tvärtom, tätare positiv med mindre ljus, och ett intryck av mera färg.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar